Annonsering på Filmweb

Filmweb.no er Norges ledende filmportal

Filmweb er Norges ledende film- og kinoportal. På Filmweb kan du kjøpe kinobiletter, lese siste nytt fra filmverdenen, se de nyeste trailerne og holde deg oppdatert på hva som kommer på kino. På Filmweb treffer du en ung og urban målgruppe. Filmweb som annonsekanal inkluderer også over 100 lokale kinonettsteder.

Filmweb nett:

  • 500 000 unike brukere pr uke
  • 3 mill sidevisninger pr uke
  • 100 000 trailer visninger pr uke
  • 70% er mellom 20 – 35 år
  • Lesere fra hele landet, med vekt i storbyene

 

Våre produkter

Filmweb.no

Filmweb er Norges største filmside. Her treffer du unge og urbane mennesker i et underholdende miljø. Det er en jevn fordeling mellom kvinner / menn blant våre lesere.

Lokale kinosider

Filmweb har over 100 lokale kinonettsteder, treff dine kunder nasjonalt/lokalt.

Mobil

Stadig flere orienterer seg omkring filmer på mobilen! Lite støy og høy synlighet - utnytt dette og treff målgruppen din.

WebTV

FilmwebTV med trailer og informasjon fra utenlandske og norske filmer.

På alle videoklipp har vi pre- og postroll reklame.

 

 

Inspirasjon

Her finner du eksempler på kreative muligheter på Filmweb.

Vi kan bistå med produksjon og utforming av reklamen din!

Prisliste

Nettside/KanalAnnonseFormatPrisCPM 
Filmweb.no + lokale kinonettstederToppbanner1000x150 og 768x1500,25250 
Filmweb.noStor toppbanner1000x3000,30300 
Filmweb.no + lokale kinonettstederEkstra stor topp2000x6000,39390 
Filmweb.noMPU300x2500,20200 
Filmweb.noStor midtbanner2000x300, 1000x3000,25250 
Filmweb.noMidtbanner1000x1500,20200 
Filmweb.no + lokale kinonettstederROS1000x300,1000x150,768x150,300x250,640x4000,20200 
      
Filmweb.no FamilieseksjonDominans2000x600, 1000x150, 300x250, 640x40040 000  
      
Filmweb.no Kategori 1 filmDominans2000x600, 1000x150, 300x250, 640x40050 000  
Filmweb.no Kategori 2 filmDominans2000x600, 1000x150, 300x250, 640x40035 000  
Filmweb.no Kategori 3 filmDominans2000x600, 1000x150, 300x250, 640x40020 000  
      
Filmweb.noFilmwebTVPlakat 5 sek0,25250 
Filmweb.noFilmwebTVFilmwebTV visninger0,35350 
      
Filmweb MobilToppbanner640x400 / 320x2000,30300 
Filmweb MobilNetboard640x400 / 320x2000,20200 
      
ProduksjonAnnonserAlle formater - pris per time1150  
ProduksjonInnholdContent marketing - pris per time1150  

Formater

Klikk og bla deg gjennom for å se annonsene i større format

Vi følger bransjestandard på alle plattformer.

Kontakt oss

Materiell og frister

Materiellspesifikasjoner

Leveringsfrist

Annonser sendes til traffic@filmweb.no senest tre virkedager før kampanjen starter. Spesielle formater må leveres senest én uke før kampanjen starter. Rekvis sendes til marked@filmweb.no.

 

Flash

Vi støtter ikke lenger annonser i Flash-format (.swf). Det er ikke lenger noen god støtte for Flash i de mest brukte nettlereserene, og dette fører til at en stor andel av publikum ikke ser Flash-annonser. Vi anbefaler derfor at man leverer annonser i bilde-format (.jpg, .gif eller .png) eller html.

 

Tredjepartskoder

Tredjepartskoder må ikke skrive en ny iframe, da dette vanskeliggjør feilsøking og workarounds/feilretting. Dersom det likevel leveres tredjepartskoder som skriver en ny iframe skjer dette på eget ansvar, og vi kan ikke garantere at annonsen vises korrekt.

 

Tredjepartskoder må leveres slik at annonsen skalerer til 100% bredde, samtidig som annonsens aspect ratio beholdes. Våre formater er responsive og må tilpasse seg ulike skjerm-bredder. Bruk derfor ikke en fast bredde, verken i annonsens egen kode, eller i koden som genereres av annonsesystemet. Dette gjelder selv om vi oppgir en spesifikk pixel-størrelse i materiellspesifikasjonen. Størrelsene vi oppgir i materiellspesifikasjon er ment som informasjon til den som utformer/designer annonsen, samt at de angir høyde/bredde-forholdet (aspect ratio) for annonsen.

 

clickTAG

Bruk alltid clickTAG i Flash-annonser, ellers får vi ikke logget klikkstatistikken. Hvis du har flere linker i samme annonse, bruk clickTAG, clickTAG2, clickTAG3, osv, og send oss en oversikt. Husk at clickTAG er case sensitivt.

 

Kode for clickTags i flash:

AS2 (Actionscript 2)

 

on (release) {

getURL (_root.clickTAG,"_blank");

}

 

 

AS3 (Actionscript 2)

 

Button.addEventListener(MouseEvent.CLICK,goThere);

function goThere(e:MouseEvent){

navigateToURL(new URLRequest(root.loaderInfo.parameters.clickTAG), '_blank');

}

 

Create a button symbol and give it an instance name (e.g. Button);

 

 

Formater, vanlige bannere

 

Fast forhold mellom bredde og høyde

Annonsene skal utnytte hele den tilgjengelige bredden, dvs. ha bredde satt til 100%. Høyden skal tilpasse seg slik at forholdet mellom bredde og høyde er konstant. Et eksempel er TV-er. For vanlige TV-skjermer er det et konstant forhold mellom bredde og høyde som er 16:9. Dette gjelder uavhengig av hvor stor TV-en er.

 

Ingen pixel-angivelser

Ettersom bredden og høyden er responsive er det viktig at annonsen ikke har noen faste pixel-størrelser. Størrelser må heller oppgis relativt, dvs. som % av tilgjengelig bredde. Heller ingen andre deler av annonsen kan ha faste pixel-angivelser. Dette presiseres for å unngå at f.eks. animasjoner eller posisjoner benytter pixel-angivelser.

 

Leveranse

Annonsen leveres som en ferdig pakket zip-fil. [Vi anbefaler Adobe Animate Edge o.l.]

 

 

Ekstra stor toppannonse (10:3) – Filmweb.no

Helt øverst på alle sider.

FormatVisesFormaterTyngde
10:3Topp desktop/nettbrettGif/Jpg, html5Max 200kb

 

Eksempler på hvor stor plass annonsen tar:

Hvis vinduet annonsen vises i er 2000 px bred, så vil annonsen ta 2000 x 600 px.

Hvis vinduet annonsen vises i er 1000 px bred, så vil annonsen ta 1000 x 300 px.

 

Stor annonse (20:3) – Filmweb.no

Helt øverst på alle sider.

FormatVisesFormaterTyngde
20:3På desktop/nettbrettGif/Jpg, html5Max 150kb

 

Eksempler på hvor stor plass annonsen tar:

Hvis vinduet annonsen vises i er 2000 px bred, så vil annonsen ta 2000 x 300 px.

Hvis vinduet annonsen vises i er 1000 px bred, så vil annonsen ta 1000 x 150 px.

 

Mobilannonse (8:5)

Vises kun på mobilsidene

FormatVisesFormaterTyngde
8:5På mobilGif/Jpg, html5Max 100kb

 

Eksempler på hvor stor plass annonsen tar:

Hvis vinduet annonsen vises i er 640 px bred, så vil annonsen ta 640 x 400 px.

Hvis vinduet annonsen vises i er 320 px bred, så vil annonsen ta 320 x 200 px.

 

 

Toppbanner – Lokale kinonettsteder

Helt øverst på undersider.

BreddeHøydeFormaterTyngde
768 pixler150 pixlerGif/Jpg, htmlMax 80 KB

 

Mpu – Filmweb.no

Ligger i kolonnen til høyre på alle sider.

BreddeHøydeFormaterTyngde
300 pixler250 pixlerGif/Jpg, htmlMax 80 KB

 

MPU til Nyhetsbrev

BreddeHøydeFormaterTyngde
300 pixler250 pixlerGif eller JpgMax 50 KB

 

 

Mobilformater er responsive og må tilpasse seg ulike skjerm-bredder. Annonsene skal vises i 100% bredde. Eventuell kode (html/javascript) som benyttes i annonsen må derfor bruke 100% bredde, og ikke en fast pixel-bredde. Pixel-størrelsene vi oppgir i materiellspesifikasjon er ment som informasjon til den som utformer/designer annonsen (størrelse på bilder/grafikk/video), samt at de angir høyde/bredde-forholdet (aspect ratio) for annonsen. Html-annonser skal alltid ha en fallback (gif/jpg). Leveres annonsene som gif/jpg velger man enten 768 eller 468 bredde, og systemet vil skalere annonsen opp eller ned til 100% bredde. Tyngden på annonsen (KB) gjelder samlet for alle elementer som annonsen benytter seg av (html, bilder, javascript og css). Når brukeren interagerer med annonsen kan det lastes nytt innhold, ut over maks tynge.

 

WebTV

Video til postroll på Filmweb leveres som H.264, .MP4, Full HD. 

Har man et annet video-format så kan vi sannsynsligvis bruke dette også. Filmweb konverterer filen til de formater vi trenger.

 

Spesielle bannere (lyd, video, ekspanderende, etc)

 

Lyd og video

Lyd og video i bannere er OK så lenge dette aktiviseres ved klikk. Kortere videoklipp uten lyd er OK så lenge banneret (inkl. videofil) holder seg innenfor maks tyngde (KB). Video som aktiviseres ved klikk kan komme i tillegg til maks tyngde. 

 

CPU

Filmweb ønsker at sidene skal oppleves som raske, og vi har derfor noen regler knyttet til bruk av CPU-ressurser til annonser.

 

Slik sjekker du annonsenes CPU bruk:

- Lukk alle nettlesere og programmer.

- Trykk Ctrl+Alt+Del. Dette åpner Windows Task Manager (Windows Oppgavebehandling).

- Velg fanen Performance(Ytelse). Her vises et diagram over CPU-bruken.

- Åpne flash filen i Internet Explorer eller den nettleseren du bruker og følg med på diagrammet som vil vise CPU-bruk.

 

Du kan godt kontrollere både Internet Explorer og Firefox, da dette kan variere noe.

- CPU % bør ikke være mer enn 15 %.

- Det kan være at denne er noe høyere akkurat i det du åpner flash filen, men den bør flate ut veldig raskt.

 

Hvis ikke må det gjøres endringer på flashfilen.

 

 

Annonser generelt

Filmweb er et familievennlig nettsted. Vi ønsker å beskytte barn mot voldelig og støtende reklame, eksempelvis annonser med nakenhet. Vi forbeholder oss retten til å fjerne uønskede annonser.

 

Datapolicy

Informasjon om brukere av Filmweb kan ikke benyttes av annonsører, mediebyråer eller andre, uten at det finnes en avtale med Filmweb AS som regulerer dette. Dette gjelder blant annet informasjon som hentes inn via cookies, for eksempel via en annonsekode (tredjepartskode).