Foreløpig har ingen anmeldt Store Joe Young
Premiere: 26.03.1999
Originaltittel: Mighty Joe Young
Sjanger: Eventyr / Familiefilm
Produksjonsår: 1999
Distributør: Kommunenes Filmcentral

For folk flest er Joe en myte og en legende. En diger gorilla, en hellig vokter og forsvarer for innbyggerne i en liten landsby i Afrika. For den eneste vennen hans, Jill, er han en beskytter og følgesvenn. Sammen er de den eneste familien noen av dem har hatt etter at mødrene deres ble drept av snikskyttere for 20 år siden.

Gregg O'Hara er en zoolog som utforsker de avsidesliggende Pangani fjellene i Sentral-Afrika. Når han treffer på den mektige, 45 meter høye gorillaen, redder han og Jill den sterke men uskyldige skapningen fra menneskejegerne ved å flytte ham i sikkerhet til dyrebeskyttelsen i California.

Men Joe er ikke sikker lenge. Hans berømmelse gjør ham til et mål for en fiende fra fortiden...en nådeløs jeger som er ivrig etter å stjele Joe på grunn av verdien hans på svartebørsen for truede dyrearter. Joe føler seg truet og forvirret innestengt av mennesker, og til slutt rømmer han. Idet denne kjempestore naturkraften forsøker å bevege seg gjennom storbyen Los Angeles, legger han igjen et spor av ødeleggelse og kaos i kjølvannet sitt.
Jill og Gregg skynder seg for å redde livet til Joe før han avlives av myndighetene som omringer ham. Jakten topper seg med en utrolig modig og uselvisk handling av Mighty Joe. Han beviser at innenfor den skremmende kroppen slår det et edelt og heltemodig hjerte.

OM FILMEN

MIGHTY JOE YOUNG er en oppdatert utgave av klassikeren fra 1949. Det begynte med et møte mellom formannen for Walt Disney Pictures, Joe Roth, og produsent Ted Hartley, formann for RKO Pictures, selskapet som lagde den opprinnelige filmen. De to diskuterte sin gjensidige beundring for originalen og deres entusiastiske ønske om å lage den for dagens publikum.

Ted Hartley sier: Under diskusjonene våre fortalte Joe Roth meg `Vi må lage denne filmen`. Jeg var helt enig, og da Roth ble formann for Disney fant vi et hjem for filmen. Jeg synes vi gjenskaper magien til originalen - den er gigantisk i skala, eventyr og dybde, mens den beholder følsomheten og hjertet til den originale filmen.

Regissør Ron Underwood gikk med på å ta roret på filmen. Han delte entusiasmen for MIGHTY JOE YOUNG. Underwood forteller: Jeg husker med glede den opprinnelige filmen, og ønsket å fange den samme magien som jeg følte da jeg så den. Jeg følte at denne filmen passet min interesse og kjærlighet for den store amerikanske filmen. Den inneholder så mye humanitet og følelser, og jeg følte meg virkelig forbundet med den.

Produsent Tom Jacobson likte muligheten av å oppdatere historien om MIGHTY JOE YOUNG. Han sier: For en flott mulighet! Jeg elsket den originale filmen, og da jeg leste manuset for denne filmen, syntes jeg det var en kjempefin kjærlighetshistorie. Jeg visste at den ville bli utfordrende og spennende å lage, og ville bli en unik og spesiell kino opplevelse - den typen underholdning som tar deg med til en annen verden. Mighty Joe er en skremmende skapning, et villdyr, men inne i ham slår det et utrolig hjerte. Egenskapen av å være et misforstått udyr om du vil, føler jeg at utgjør en vidunderlig historie å fortelle.

Og fortsetter: Filmen får pulsen din til å stige. Det er en flott fortelling, full av spenning, eventyr og moro, med et stort hjerte og følelse. Det er som en berg-og-dal-bane tur fordi du ender opp med virkelig å bry deg om og føle deg bekymret for Joe og alle de andre i filmen.

Regissør Ron Underwood er enig: Det er en mektig historie - en som alle kan forholde seg til. Vi kan alle forholde oss til Joe i det at vi alle har stått ovenfor ukjente situasjoner, som kan være traumatisk. For meg handler denne filmen mye om respekt - respekt for hverandre og for alle skapninger. Sammen med ren nytelse av filmen, ville det være flott om den vanskelige situasjonen til dyr som trues av snikskyttere og andre farer ble belyst.

Produsent Ted Hartley påpeker at antallet fjellgorillaer har falt drastisk siden den originale MIGHTY JOE YOUNG ble laget: Utrydding av skoger og jakten til snikskyttere fortsetter å true så mange dyrearter. Jeg håper at folk vil elske Joe i filmen, men jeg håper også at folk vil tenke på verdien av å bevare disse vidunderlige dyrene i sine naturlige omgivelser.

Filmen ble spilt inn på øya Oahu nær Hawaii, som også ble brukt for innspillingen av JURASSIC PARK, og i Los Angeles området i California. For å gi liv til Joe ble det benyttet en kombinasjon av visuelle effekter og datagrafikk av Hoyt Yeatman (Oscar for THE ABYSS i 1989), og John Alexander inne i en drakt laget av Rick Barker (Oscar for bl.a. ED WOOD, DEN HELSKRUDDE PROFESSOREN og MEN IN BLACK). Regissør Ron Underwood har tidligere regissert TREMORS i 1990, BYFOLK med Billy Crystal og Jack Palance, HEART AND SOULS og SPEECHLESS. Bak kameraet er Oscarvinnende klipper Paul Hirsch (STAR WARS) og komponist James Horner (TITANIC).

Skuespilleren Bill Paxton har tidligere spilt i bl.a. TWISTER, ONE FALSE MOVE, APOLLO 13, ALIENS og James Camerons SANNE LØGNER, THE TERMINATOR og TITANIC. Charlize Theron debuterte i filmen 2 DAYS IN THE VALLEY og spilte i 1997 i TRIAL AND ERROR og DJEVELENS ADVOKAT med Al Pacino og Keanu Reeves. Hun er snart aktuell i Woody Allens CELEBRITY.