Foreløpig har ingen anmeldt Romeo og Julie
Premiere: 07.03.1997
Originaltittel: Romeo + Juliet
Sjanger: Drama / Romantikk
Manus: Craig Pearce, Baz Luhrmann
Produksjonsår: 1996
Distributør: Kommunenes Filmcentral

Verdens mest berømte kjærlighetshistorie av William Shakespeare i moderne drakt. Atter en gang er det Baz Luhrmann som står for regien, og resultatet er mesterlig. DiCaprio og Danes spiller det unge paret som på tross av rivaliserende familier forsøker å dyrke kjærligheten.

"I deilige Verona lever to

familier av samme høye rang

Og deres hender plettes til av blod

når gammelt nag slår flamme nok en gang.

Av disse slekters skjebnesvangre skjød

får et par elskende sin levefrist

som stjernene forkortet.

Ved sin død begraver de to sine fedres tvist"

Slik begynner William Shakespeares skuespill ROMEO OG JULIE (i André Bjerkes gjendiktning), og i disse få setningene forteller han hele hendelsesforløpet og avslører den tragiske slutten. Likevel har vi i århundrer sett, lest og latt oss besnære av denne fantastiske fortellingen om hat, kjærlighet og død. I århundrer har Romeo og Julie vært verdens mest berømte tenåringer og nå, i 1997, feirer dette berømte stykket sitt 400-års jubileum. Det er disse berømte åpningslinjene, samt det levende språket til denne dramatiske historien, som driver regissør Baz Luhrmanns moderne tolkning av "William Shakespeares Romeo &sJulie".

"Jeg har alltid hatt lyst til å filme Romeo og Julie", forklarer Luhrmann. "Det tragiske utfallet av forbudt kjærlighet i en verden av arvet hat er en av primærmytene som appelerer til alle. Shakespeare var en intens, sexy, voldsom og underholdende historieforteller. Vi har forsøkt å lage denne filmen slik kanskje Shakespeare ville ha gjort det var han en filmskaper."

Hva Luhrmann absolutt ville unngå var å lage en forfinet og stiv sceneversjon av det klassiske stykket. Derfor valgte han å tilby rollene til to unge amerikanske skuespillere, Leonardo DiCaprio og Claire Danes, og tilbø dem å si de berømte ordene med sin egne amerikanske aksent.

"Jeg ville aldri ha takket ja til rollen hadde det vært snakk om en tradisjonell versjon av Romeo og Julie", sier DiCaprio. "Først tenkte jeg, hvorfor gjøre Romeo og Julie igjen? Det har blitt gjort så mange ganger før, og det var så mange som elsket Zeffirellis versjon. Men Baz har gjenskapt historien, og i den prosessen har han oppdaget nye måter å behandle både stykket og rollene på. Den verden Baz skapte - Verona Beach - hjalp meg virkelig som skuespiller. Den løftet alt opp og gjorde det farligere, mer interessant og mer frigjørende. Den ga meg frihet til å prøve nye vinklinger, nye tolkninger - fordi vi ikke ble holdt igjen av tradisjonelle regler."

HANDLINGEN

Velkommen til Verona Beach; en sexy, voldsom fantasiverden - hverken framtid eller fortid - styrt av de to rivaliserende familiene Montague og Capulet. Men politisjefen har sett seg lei på at de forstyrrer byens ro og orden ved sine meningsløse feider, og advarer dem at neste gang vil den som forårsaker bråk bli utvist fra byen.

Hjemme hos Capulet driver de å forbereder et maskeradeball for å feire datteren Julies forlovelse med Grev Paris. For å provosere sniker Romeo Montague og vennen hans Mercutio seg inn på festen. Men når Romeo og Julie møter hverandre der blir de hodestups forelsket. I den nå så berømte balkongscenen deklamerer de sin kjærlighet for hverandre, og bestemmer seg for å gifte seg i all hemmelighet dagen etter.

Mens Romeo og Julie blir viet av fader Laurence, havner Mercutio i en krangel med Tybalt, Julies fetter. Romeo ankommer åstedet akkurat i tide til å se at Tybalt dreper Mercutio. Blind av raseri hevner Romeo sin kamerat ved å drepe Tybalt. Politisjefen bannlyser Romeo, og han får bare tilbrakt en eneste natt med sin elskede.

Neste morgen insisterer Julies far at hun skal gifte seg med Grev Paris. I sin fortvilelse går hun til fader Laurence, som gir henne en gift som vil få henne til å falle i dyp koma. Planen er at når hun våkner i kirken etter "begravelsen" skal hun rømme med Romeo.

Men, beskjeden om planen når aldri Romeo. Han tror Julie virkelig er død, og bestemmer seg for å følge henne i døden. Han kjøper en gift og skynder seg til kirken. Der tar han et siste farvel med sin brud og tømmer giftbegeret akkurat idet Julie våkner. Knust av sorg dreper hun seg selv, og kort tid etter blir de funnet døde i hverandres armer.

Historien om de to elskende som blir fanget i en kryssild av foreldrenes fiendskap, betraktes ofte som Shakespeares kommentar til generasjonskløften. De unge elskende og deres foreldre forstår hverandre overhode ikke. Faktisk komuniserer de ikke i det hele tatt. Julies far spør ikke Julie om hun vil gifte seg med Grev Paris, han forlanger det. Han behandler henne som en eiendel han kan gi til den som byr høyest. Romeo ber aldri foreldrene om hjelp når han møter problemer. Isteden går han til fader Laurence.

Shakespeare var ca. 30 år da han skrev ROMEO OG JULIE, men hans sympati var hos de unge elskende. Montague- og Capulet familiens arrogante stolthet og meningsløse hat har tydeligvis fylt ham med sinne og avsky; følelser han beskriver via Mercutios døende ord:

"Gid begge deres hus ble tatt av pesten.

De har gjort ormemat av meg

Jeg har fått nok -

og mer enn nok av disse slekter"

Historien om Romeo og Julie var populær lenge før Shakespeare skapte et skuespill av den. Han lånte historien og personene fra "The Tragicall Historye of Romeus and Juliet"; et langt dikt skrevet i 1562 av Arthur Brooke. Brooke selv hadde fått idéen fra et gammelt italiensk sagn. Selve diktet levde ikke opp til noen litterær standard, men Shakespeare tok kimen i historien og forvandlet den. Hans skuespill, utgitt i 1597, ble med en gang en publikums-suksess - og det har det vært siden.

LEONARDO DiCAPRIO ble nominert til Oscar for beste birolle bare 19 år gammel for sitt portrett av den tilbakestående broren til Johnny Depp i Lasse Halströms "Hva er det med Gilbert Grape?". Det var DiCaprios andre film og den ga ham i tillegg en Golden Globe-nominasjon samt priser fra the National Board of Review, Chicago Film Critics og the Los Angeles Film Critics.

DiCaprio debuterte mot Robert de Niro og Ellen Barkin i "Et Gutteliv" og har siden spilt i filmer som "The Quick and the Dead" mot Sharon Stone og Gene Hackman, "Netter i New York" og "Total Eclipse". Han spiller mot Meryl Streep og Diane Keaton i filmversjonen av det suksessfulle skuespillet "Marvin's Room". Hans neste filmprosjekt blir James Camerons episke "Titanic" hvor han spiller mot Kate Winslet.

Di Caprio er født og oppvokst i Los Angeles og begynte sin skuespillerkarriere som 14-åring.

CLAIRE DANES ble viden anerkjent for sin rolle i den kritikerroste TV-serien "My So-Called Life". Hennes portrett av tenåringen Angelas sorger og gleder ga henne både en Emmy-nominasjon og en Golden Globe pris for beste skuespiller i et TV-drama.

Danes spillefilm-debuterte i Gillian Armstrongs "Små Kvinner" hvor hun spilte mot blant annet Winona Ryder og Susan Sarandon. Hun mottok fantastiske kritikker for sin tolkning av den sensible minstesøsteren Beth. Siden har Danes spilt i Jocelyn Moorhouses "How to make an American quilt", Jody Fosters familiekomedie "Home for the Hollidays" og i "To Gillian on her 37th birthday".

Claire Danes er født og oppvokst i New York og hun begynte å danse moderne dans allerede som 4-åring. Da hun var 10 år begynte hun ved the Lee Strasberg Theater. I tillegg tok hun fag ved Dalton High School og the Professional Performing Arts School. Hun begynte å opptre med moderne dans i teaterproduksjoner som "Happiness", "Kids on the Stage" og "Punk Ballet".

Danes er nettopp ferdig med filmen "Polish Wedding" hvor hun spiller mot Gabriel Byrne og Lena Olin. Hennes neste filmer blir Oliver Stones "Stray Dogs" og Francis Ford Coppolas "The Rainmaker" basert på en roman av John Grisham.