Shakespeare in Love

Plakat for 'Shakespeare in Love'

Foreløpig har ingen anmeldt Shakespeare in Love
Premiere: 12.03.1999
Produksjonsår: 1998

Sommeren 1593 møter vi den unge William Shakespeare (Joseph Fiennes), forfatter og kommende stjerne ved Londons teaterscener. Will har fått et alvorlig problem; et anfall av tilsynelatende uoverstigelig skrivesperre med tilhørende angst for aldri mer å lykkes. Men så kommer Lady Viola (Gwyneth Paltrow) inn i livet hans.

Mens publikum, kreditorer og teatereiere krever sitt, sitter den unge forfatteren igjen med total mangel på inspirasjon. Uansett hvor hardt han anstrenger seg, klarer han ikke å bygge opp nok entusiasme for sitt siste prosjekt - "Romeo and Ethel, the Pirate's Daughter".

Det Will behøver er en kilde som kan inspirere ham, og i et helt spesielt øyeblikk hvor livet blir lik kunsten, forelsker han seg i en kvinne som fører ham inn i hans eget dramatiske eventyr av uendelig kjærlighet.

Lady Viola (Gwyneth Paltrow) ønsker mer enn noe annet å få komme til teaterscenen i en tid hvor det var uhørt at kvinner skulle la seg moralsk forderve på denne måten. Derfor forkler hun seg som mann for å kunne prøvespille for Wills nye stykke. Forkledningen faller, mens brannen i hjertene deres tennes.

Allikevel er ikke Wills verden uten komplikasjoner. Mens inspirasjonen flommer og pergamentbunken øker i størrelse, er han fortvilet over tanken på at hans elskede er tvunget til å gifte seg med den utålelige Lord Wessex (Colin Firth) etter ordre fra Dronning Elisabeth (Judi Dench). I en total forvirring av karakterer, følelser og misforståelser, dueller med sjalu ektemenn og stjålne farlige kyss, leter Will Shakespeare etter en løsning ikke bare for teaterstykket sitt, men også for sin egen udødelige lidenskap.

Joseph Fiennes (William Shakespeare) har medvirket i tre spillefilmer; "Uimotståelige Martha", "Stealing Beauty" og "Elisabeth I". Fiennes har en imponerende karriere bak seg som teaterskuespiller, inkludert flere sesonger ved Royal Shakespeare Company, hvor han blant annet spilte to ledende Shakespeare roller; Troilus i "Troilus and Cressida" og Silvius i "As You Like It". Fiennes er født i England, vokste opp i Irland og er lillebror av den foreløpig mer kjente Ralph Fiennes ("Schindlers liste", "Den engelske pasienten").

Gwyneth Paltrow (Viola) er født i Los Angeles som datter av filmprodusenten Bruce Paltrow og prisvinnende skuespiller Blythe Danner. Paltrows første hovedrolle var rollen som "Emma" i filmen med samme navn basert på Jane Austens roman. I 1998 spilte hun den kvinnelige hovedrollen i den romantiske komedien "Sliding Doors" mot John Hannah. Hun har også nylig spilt i "Store forventninger" og "Et perfekt mord". Paltrow gjorde sitt gjennombrudd med sin rolle som Ginnie i Paramounts "Flesh and Bone", en rolletolkning som ga henne glimrende kritikker og gjorde at Hollywood fikk øynene opp for hennes talent. Andre av hennes filmer inkluderer "Venner og kjærester", "Seven", "Moonlight and Valentino" og "Jefferson i Paris".

John Madden (regissør) begynte sin regissørkarriere i engelske teatre og fortsatte med TV- og radiodrama for BBC. Hans første spillefilm var Miramax filmen "Ethan Frome" i 1990 med Liam Neeson og Patricia Arquette. Hans neste film var "Golden Gate" med Matt Dillon og Joan Chen. Etter 1984 har Madden nesten utelukkende jobbet med film; som regissør for BBC og kommersielle TV-stasjoner i England. Hans filmer inkluderer "Poppyland", "After the War", "The Widowmaker" og flere filmer i "Inspektør Morse" serien. Etter noen år i USA har Madden nå flyttet tilbake til London.