Foreløpig har ingen anmeldt Stolthet og fordom
Premiere: 13.01.2006
Originaltittel: Pride and Prejudice
Nasjonalitet: Storbritannia
Aldersgrense med begrunnelse: Tillatt for alle
Pride & Prejudice inneholder ingen scener som antas å kunne virke skremmende på de aller minste. Filmen er derfor tillatt for alle.
Produksjonsår: 2005

I et landlig hjørne av England på slutten av 1800-tallet, hører fru Bennet spennende nyheter. En singel og rik ung mann har flyttet til et gods i nærheten, på Netherfield Park. Med fem døtre og ingen formue gjør hun det til sin oppgave å gifte bort en av dem til ham. Jane Austens romantikk gjør seg svært godt på lerretet, her med Keira Knightley, Matthew Macfadyen og Donald Sutherland i ledende roller.

Dette er den første langfilmsversjonen som gjøres av romanen på over 65 år og filmen er innspilt i England.

I et landlig hjørne av England på slutten av 1800-tallet, hører fru Bennet (Brenda Blethyn) spennende nyheter. En singel og rik ung mann har flyttet til et gods i nærheten, på Netherfield Park. Med fem døtre og ingen formue gjør hun det til sin oppgave å gifte bort en av dem til ham.

Svært imøtekommende blir nykommeren, Mr. Charles Bingley (Simon Woods), straks betatt av den eldste datteren Jane (Rosamund Pike), den milde og vakre i familien. Uheldigvis har ikke hans valgbare og kjekke, men reserverte venn, Mr. Fitzwilliam Darcy, noen planer om å senke seg ned på samme nivå som provinsboerne..

Etter hvert begynner denne arrogante Mr. Darcy å beundre den livlige og vittige Lizzy, mens det morer henne å nære det dårlige inntrykket hun har fått av ham. Da militæret kommer til byen, blir Elizabeth raskt oppmerksom på den flotte Mr. Wickham, og da de blir bedre kjent, avslører han at han har en historie med Darcy og har måttet finne seg i urettferdighet fra ham.

Familien Bennet får også en uvelkommen gjest i den pompøse Mr. Collins (Tom Hollander), en slektning som kommer til å arve deres hus når Mr. Bennet (Donald Sutherland) dør, men som tilbyr seg å gifte seg med en av døtrene. Da Jane blir avskrevet fordi hun, i følge fru Bennet, snart er så godt som forlovet, legger Mr. Collins sin elsk på Elizabeth. Elizabeth takker nei til frieriet til tross for morens protester. Mr. Collins får derimot ja av Lizzys beste venninne, Charlotte Lucas (Claudie Blakley) og de flytter sammen til huset han har fått leie av sin velgjører, den arrogante Lady Catherine de Bourg (Judi Dench).

Det viser seg at Lady Catherine er i slekt med Mr. Darcy, og nå som Lizzy får tilbrakt litt tid sammen med Mr. Darcy, viser han seg fra en annen side. Dette fører til at Lizzy får vite sannheten om Wickham og hvorfor Mr. Bingley forlot Netherfield, og ikke minst Jane. Dette er historien om hvilke muligheter man har om man legger sin stolthet og sine fordommer bak seg.

KEIRA KNIGHTLEY (Elizabeth Bennet) er en av de mest fremadstormende skuespillerinnene vi har i dag. Hun er kjent fra blant annet "Pirates of the Caribbean" der hun spilte mot Johnny Depp og Orlando Bloom, "Skru'n som Beckham", og kassasukssen "Love Actually". Knightley blir snart å se i action thrilleren "Domino" og jobber nå med to oppfølgere til "Pirates of the Caribbean". Hun har også hatt en rolle i George Lucas' "Star Wars: Den skjulte trussel".

MATTHEW MACFADYEN (Mr. Darcy) er kanskje mest kjent for publikum for sin rolle i serien "Spooks". Han har spilt i filmer som "Enigma", "The Reckoning" og "In My Father's Den". Macfadyen har også spilt mye teater og er snart å se som Prins Hal i Shakespeares "Henry IV", del I og II i England.

DONALD SUTHERLAND (Mr. Bennet) har spilt i over 100 filmer, blant dem klassikere som "MASH", "The Dirty Dozen" og Fellinis "Casanova", Bertoluccis "1900", "Deltagjengen" og Oliver Stones "J.F.K. -saken fortsetter". Vi ser ham snart igjen i fem nye filmer, der hans spiller mot blant andre Juliette Lewis, Salma Hayek og Ralph Fiennes.

JOE WRIGHT (regissør) har tidligere vunnet en BAFTA for miniserien "Charles II: The Power & The Passion". Han er mest kjent for å ha regissert serier, tv-filmer og kortfilmer.