Foreløpig har ingen anmeldt Om forlatelse
Premiere: 11.01.2008
Originaltittel: Atonement
Skuespillere: Keira Knightley
Nasjonalitet: Storbritannia
Filmen inneholder scener med døde personer og alvorlig sårede soldater. Derfor får filmen 11-årsgrense.
Produksjonsår: 2007

Filmen starter i England i 1935, på den heteste dagen i året. I den mørke skyggen av 2. verdenskrig lever Briony Tallis og hennes familie et privilegert liv i rikdom i familiens enorme viktorianske villa.

Når familien samles for helgen, skaper kombinasjonen av den trykkende heten og de lenge fortrengte følelsene som kommer opp til overflaten, en illevarslende fornemmelse av trussel og fare. Briony, en gryende forfatter, er en jente med livlig fantasi. Gjennom en serie katastrofale misforståelser beskylder hun husholderens sønn og sin søster Cecilias kjæreste, Robbie Turner, for en forbrytelse han ikke har begått. Denne beskyldningen ødelegger Robby og Cecilias nye kjærlighet og endrer kursen på livet til alle involverte.

Filmen er basert på romanen Atonement (Om forlatelse) av Ian McEwan.

Keira Knightley (Cecilia Tallis)
Allerede som 21-åring stadfestet Keira Knightley sin status som stigende stjerne da hun ble nominert til Oscar- og Golden Globe-prisen for rollen som Elizabeth Bennet i "Stolthet og fordom". Knightley fikk sin første offentlige omtale med "Skru'n som Beckham", som gjorde henne til årets beste britiske nykommer ifølge London Critics Circle. Hun startet sin profesjonelle karriere i britisk fjernsyn da hun var seks, i "Royal Celebration". Hun har spilt i mange filmer som "Pirates of the Caribbean", "Domino" og "Star Wars: Episode 1 - The Phantom Menace". I tillegg til skuespillerkarrieren ble Knightley nylig valgt til å være det nye ansiktet for Coco Mademoiselle for Chanel.

James McAvoy (Robbie Turner)
McAvoy ble født i Glasgow, Skottland, i 1979 og er utdannet ved det ansette akademiet Royal Scottish Academy of Music and Drama. Gjennom sin korte karriere har han utført et utrolig varierende både på scenen, i fjernsynet og på film, og er sett på som en av de mest spennende skuespillertalentene i England. Han debuterte som 16-åring med filmen "The Near Room" og har vært med i mange filmer som "Inside I'm Dancing", som han ble nominert for av London Film Critics Circle Awards, og "The Last King of Scotland", som han ble nominert til BAFTA-prisen for. Noen av tv-seriene han har spilt i inkluderer "White Teeth", som som førte til at Hollywood fattet interesse, samt "State of Play" og "Children of Dune".

Joe Wright (regissør)

Joe Wright mottok Carl Foreman-prisen og BAFTA-prisen som den mest lovende nykommeren for sin filmdebut "Pride &sPrejudice", samtidig som han for samme filmen fikk London Film Critic's Circle-prisen for årets beste britiske regissør. I tillegg til disse prisene ble filmen nominert til BAFTA-prisen og fire ganger til Academy-prisen. Før dette var Wright regissør for tv-serier, som "Charles II: The Power &sThe Passion" som han også fikk BAFTA-prisen for og "Nature Boy" som han ble nominert til BAFTA for. Wright samarbeidet nylig med Keira Knightley med hennes debut som det nye ansiktet for Chanel.