Action
Plakat for 'The Incredible Hulk'

Foreløpig har ingen anmeldt The Incredible Hulk
Premiere: 13.06.2008
Sjanger: Action
Kraftige actioneffekter samt høy intensitet gjør at denne filmen får 11-årsgrense. En dyster stemning gjør at denne filmen frarådes underårige.

Velkommen til det siste eksplosive kapittelet i historien om superhelten som bergtok verden for over 40 år siden. Fra Universal Pictures og Marvel Studios kommer en actionspekket spillefilm om en av de mest fascinerende heltene gjennom tidene - THE INCREDIBLE HULK.

I flere tiår har den rå styrken og den følsomme sårbarheten i denne karakteren fanget fantasien til alle oss som er usikre på hvordan man skal styre den indre lidenskapen. Mens vi prøver å holde lidenskapen i sjakk, finnes det en skapning som omfavner det rene raseriet og den ubegrensede aggresjonen. En skapning som bor dypt inne i en briljant mann som til stadighet finner det vanskeligere og vanskeligere å undertrykke sitt alter ego.

Og du ville ikke like ham når han blir sint.

Vi følger vitenskapsmannen Bruce Banner (EDWARD NORTON) i sin desperate jakter på en kur for gamma strålingen som har forgiftet ham og frigitt det ukontrollerbare raseriet inne i ham: Hulken.

Banner har levd på skyggesiden – avskåret fra et normalt liv og ikke minst kvinnen han elsker, Dr. Elizabeth ”Betty” Ross (LIVE TYLER). Han lever som en flyktning for å unngå sin erkefiende, General Thaddeus ”Thunderbolt” Ross (WILLIAM HURT), og hans besatte jakt. Banner vet at han alltid har Generalens store militærapparat kun noen få skritt bak seg og at de ønsker å fange ham for å brutalt utnytte hans krefter.

Mens alle tre forsøker å finne ut av hemmeligheten som førte til skapelsen av Hulken blir de konfrontert med en ny ondskapsfull vannskapning kjent som The Abomination, et monster hvis ødeleggelse overskygger selv Hulkens. TIM ROTH spiller den menneskelige versjonen av denne mektige vannskapningen, Emil Blonsky. Blonskys ønske om makt gjennom å lage en super-soldat manifesterer seg i The Abomination.

For å overvinne sin erkefiende må en vitenskapsmann ta et smertelig valg: akseptere et rolig liv som Bruce Banner eller bli en helt gjennom skapningen han har inne i seg – THE INCREDIBLE HULK.

EDWARD NORTON (Bruce Banner) har spilt i filmer som Et spørsmål om skyld, Alle sier “ I Love You”, Larry Flynt – skandalenes mann, American History X, -Siste spill, Fight Club, Tro, håp og forviklinger, The Score, Death to Smoochy, Frida, Den røde drage, 25th Hour, The Italian Job, Down in the Valley, Illusjonisten, Kjærlighetens slør og i 2008, Pride and Glory.

Norton har fått to Oscar nominasjoner, en for Primal Fear og en for American History X, og har vunnet en Golden Globe samt fått en rekke andre priser for sine filmer. Filmen Frida, hvor han skrev manus, ble nominert til seks Oscar statuetter og vant to. Han vant Obie Award i 2003 for sin innsats ”off-Broadway” i Burn This av Lanford Wilson.

Norton produserte og regisserte Tro, håp og forviklinger, produserte filmene Down in the Valley og Kjærlighetens slør. Han produserer for tiden Leaves of Grass og omskrivningen av Dan O’Brians “Buffalo for the Broken Heart” og skriver manus for Jonathan Lethems “Motherless Brooklyn”.

Norton har startet og driver selskapet Class 5 Films i partnerskap med forfatteren Stuart Blumberg og produsent Bill Migliore. Class 5’s to første spillefilmer, Down in the Valley og Kjærlighetens slør, hadde premiere i 2006. Selskapets dokumentaravdeling produserer uavhengige natur-, vitenskaps- og dokumentarfilmer, blant annet en fullengde film om Barack Obama og det politiske systemet i USA er for øyeblikket er i produksjon.

Noen av Class 5’s dokumentarer inkluderer: The Great Rivers Expedition, en film laget av Jim Norton for Versus som handler om en elvekspedisjon i China i 2003 og Dirty Work, en film av David Sampliner som hadde premiere på Sundance Film festival og ble vist på Sundance Cannel forrige vår. Class 5 har også samarbeidet med Sea Studios Foundation om deres kritikerroste serie om jordklodens systemer for National Geographic, Strange Days on Planet Earth, hvor Norton er programleder og leser kommentarene. Serien hadde premiere på PBS i april 2008 og er den andre delen av serien.

Class 5 annonserte nylig et partnerskap med Brad Pitts Plan B Entertainment og National Geographic om å produsere en episk 10-dels serie for HBO basert på den kritikerroste boken om Lewis and Clark ”Undaunted Courage” skrevet av Stephen Ambrose. Norton og Brad Pitt er ansvarlige produsenter for denne serien.

Norton er også en engasjert sosial- og miljøvernaktivist.

LIV TYLER (Betty Ross) spilte Arwen i suksesstriologien Ringenes Herre. Hun ble sist sett i filmene Lonesome Jim og Reign Over Me. De neste filmene vi kommer til å se henne i er The Strangers og Smother.

Tyler har tidligere spilt i filmer som Jersey Girl, Stålen skjønnhet, Inventing the Abbotts og Armageddon. Etter disse filmene har hun hatt roller i Cookie’s hemmelighet, Plunkett&Macleane, Onegin og One Night at McCool’s.

Liv Tyler hadde sin debut med en hovedrolle i Silent Fall – Taust vitne som ble regissert av Bruce Beresford og spilte mot Richard Dreyfuss. Etter nok en hovedrolle i Empire Records spilte hun en servitrise på den lokale kafeen i James Mangolds Heavy, som var en av favorittene under Sundance Film festival i 1995.

Hun er også ansiktet til parfymen Givenchy og er dermed det første kjente ansiktet som blir tilknyttet designeren siden Audrey Hepburn, mer enn 40 år siden.

Født i New York, men hun vokste opp i Portland, Maine helt til familien flyttet til tilbake til Manhattan da hun gikk i sjetteklasse. Hun startet som modell da hun var 14 år og har blitt sett i mange reklameannonser og tv-reklamer før hun startet som skuespiller.

LOUIS LETERRIER (Regissør) regisserte nylig den actionrike høy-oktan-filmen Transporter 2 som var oppfølgeren til hans suksessrike regissørdebut Transporter. Begge filmene var skrevet og produsert av Luc Besson og hadde Jason Statham i rollen som den mystiske ”Transporter”. Leterrier regisserte nylig Unleashed med Jet Li, Morgan Freeman og Bob Hoskins.

Leterrier kommer opprinnelig fra Paris. Han utviklet sin kjærlighet for film i ung alder og vant flere priser for ulike kortfilmer før han fylte 18 år. Leterrier flyttet fra Frankriket for å studere film på New York Universitys anerkjente Tish School of the Arts. Han var assisterende regissør og jobbet med de visuelle effektene på Alien: Resurrection som var regissert av hans landsmann Jean-Pierre Jeunet. Han var så assisterende regissør på Luc Bessons episke historiedrama The Messenger: The Story of Joan of Arc og filmen basert på den franske tegneserien Astérix &sObélix: Mission Cléopâtra.