Hora (Bilde: VME)

Uhyggen brer seg i norsk film

Norsk skrekk har eksplodert de senerene årene. Har vi blitt en skrekkfilmnasjon?

I perioden fra skrekklassikeren " De dødes tjern" i 1958 og frem til " Villmark" i 2003 var det ganske stille på skrekkfilmfronten her i Norge. Så nærmest eksploderte det med blod og gørr og uhygge, både blant større filmer finansiert gjennom den statlige støtteordningen og lavbudsjettfilmer laget utenfor det offentlige systemet.

Ingrid Bolsø Berdal i Fritt vilt

Den siste tiårsperioden har vi fått sett en del av disse på kino, som " Fritt vilt"-trilogien, " Rovdyr", " Død snø", " Skjult", " Snarveien", " Trolljegeren" og " Thale", og til høsten kommer både den statsstøttede actionfilmen " Flukt" og den uavhengige skrekkfilmen " Dunderland". I tillegg har det grodd frem et undergrunnsfenomen hos unge regissører og glade amatører, og norsk skrekk har fått mye oppmerksomhet i nisjemarkeder ute i det store utland. Hva skyldes denne voldsomme interessen her hjemme for en sjanger som så lenge har blitt neglisjert? Har statusen til skrekkfilmen endret seg og blitt mer stuerein? Har støttesystemet tatt sjangeren inn i varmen? Er det den kommersielle suksessen til flere av filmene som inspirerer?

Dette er spørsmål Cinemateket stiller seg i en programserie hvor de løfter frem uavhengige skrekkfilmproduksjoner som ikke har vært vist på kino.

The Thrill of a Kill (bilde: VME)

Seks filmer vises på Cinemateket i perioden 29. mai til ut juni, hvor man også får møte flere av regissørene.

The thrill of a kill - regi: Lars-Erik Lie

Xombies 3D - regi: Johnny Markussen

Brød & Circus - regi: Martin Loke

Tuddal - regi: Kjetil Kolbjørnsrud og David Solbjørg

Hora - regi: Reinert Kiil

22 - regi: Pål Aam og Eystein Hanssen

Programmet har 18 års aldersgrense.

Mer om programserien her

Filmer:

For at siden skal fungere optimalt Må javascript være slått på.
Du kjører en svært gammel versjon av nettleseren. For at siden skal fungere optimalt bør du oppgradere til nyeste versjon.