Solan og Ludvig: Jul i Flåklypa

Flåklypa er tilbake

Solan, Ludvig og Reodor returnerer til kinolerretet i dukkeform 38 år etter braksuksessen med "Flåklypa Grand Prix".

8. november er det duket for storstilt gjensyn med gamle kjente i "Solan og Ludvig: Jul i Flåklypa" og forventningene er skyhøye.

Det nærmer seg jul og det Ludvig ønsker seg aller mest er snø. Reodor vet råd og setter i gang arbeidet med verdens kraftigste snøkanon, men ting går ikke helt som planlagt og plutselig blir det opp til et fryktsomt og pessimistisk lite pinnsvin å redde dagen.

Dette er utgangspunktet når Kjell Aukrusts kjente og kjære figurer returnerer til det store kinolerretet, 38 etter premieren på tidenes mest sette norske film "Flåklypa Grand Prix".

Se også: 10 grunner til å glede seg til den nye Flåklypa-filmen

Ludvig i Solan og Ludvig: Jul i Flåklypa

Hoppe etter Ivo Caprino

Det er ikke bare bare å ta fatt på Flåklypa-universet og dets høyt elskede figurer Solan, Ludvig og Reodor Felgen. Og spesielt ikke i juletider. "Flåklypa Grand Prix" (1975) ligger mange nordmenns hjerter nær og er en naturlig del av juletradisjonene til mange. Filmen sendes hver eneste julaften og er tidenes mest sette film på norske kinoer. Med gjentatte relanseringer opp gjennom årene antas det at den har et besøkstall på over 5 millioner.

Solan og Ludvig: Jul i Flåklypa

Teamet bak "Solan og Ludvig: Jul i Flåklypa" har bevisst ønsket å skape noe helt nytt, og baserer seg på Aukrusts univers uten førigner fra Caprinos kjente film. Holdningen er at Aukrusts rike univers fortjener mange flere filmatiseringer og tolkninger.

- Vi håper at publikum vil oppleve dette som nye eget og noe nytt som står på egne bein,

forteller produsent Cornelia Boyson.

Reodor-dukken på plass i sitt kontor/soverom fra filmen Solan og Ludvig: Jul i Flåklypa
Reodor-dukken på plass i sitt kontor/soverom fra filmen Solan og Ludvig: Jul i Flåklypa

Autentisk og jordnær

At uttrykket skulle oppleves autentisk og naturlig, i ekte Austrust-ånd, har vært et viktig moment for filmskaperne, både i forhold til hvordan historien fortelles, valg av teknikk og produksjonsmetode.

- Vi tenkte først at vi vile computeranimere det, men det var noe med Kjell Aukrusts strek som gjorde at vi ville ha noe mer ekte, og forsøke gjenskape den jordnære følelsen,

forteller fimens regissør Rasmus A. Sivertsen fra Qvisten animasjon.

Så valget falt på stop-motion, en animasjonsteknikk der man tar utgangspunkt i dukker og ekte kulisser, som man beveger og tar stillbilder av, som deretter settes sammen og skaper en illusjon av bevegelse.

Regissør Rasmus A. Sivertsen
Regissør Rasmus A. Sivertsen

4 sekunder om dagen

Å lage stop-motion på et så høyt nivå er et meget krevende arbeid. Siden produksjonen startet opp i august 2011 har teamet produsert ca fire sekunder film om dagen og sluttresultatet består av totalt 124 000 stillbilder. De har hatt flere utgaver av alle dukkene og 15 sett de har filmet på.

Stemmegiver Kari-Ann Grønsund og Regissør Rasmus A. Sivertsen foran et av settene til Jul i Flåklypa
Stemmegiver Kari-Ann Grønsund og Regissør Rasmus A. Sivertsen foran et av settene til Jul i Flåklypa

Animasjonsteamet har bestått av eksperter fra en rekke ulike land, med en norsk sjefsanimatør som blant annet har jobbet på Tim Burtons "Frankenweenie" og Wes Andersons "Den fantastiske Mikkel Rev" - et slags ambulerende sirkus av animatører som reiser rundt fra produksjon til produksjon.

Ludvig, Trond Høvik, Solan, Kari-Ann Grønsund og Rasmus A. Sivertsen fra Jul i Flåklypa
Ludvig, Trond Høvik, Solan, Kari-Ann Grønsund og Rasmus A. Sivertsen fra Jul i Flåklypa

Filmen stemmegis av Toralv Maurstad (forteller), Kari-Ann Grønsund (Solan), Trond Høvik (Ludvig), Trond Brænne (Reodor), Kåre Conradi (Redaktør Frimand Pløsen), John Brungot (Melvind) og Anders Bye (Presseroboten).

SE KLIPP: Møt Reodors oppfinnelse Robotjournalisten