Bli med bak dørene på James Bond Spectre – The Auction

James Bond Spectre auksjon

Vi har besøkt Bond-auksjonen i London og snakket med produsent Gregg Wilson, som avslører at arbeidet med «Bond 25» er igang.

Med en inntjening på 870 millioner dollar er "SPECTRE" en av tidenes mest populære Bond-filmer. Bare her hjemme har over 700.000 løst billetter til filmen og neste mandag utgis den endelig på video.

I denne anledning ble en rekke Bond-gjenstander solgt under hammeren torsdag den 18. februar på ærverdige Christie's i London.

Som eneste skandinaviske medium var Filmweb til stede på presseåpningen i fasjonable King Street. Vi fikk også snakke med Bond-produsent Gregg Wilson, som forteller entusiastisk om auksjonsobjektene - for de som har tykk lommebok.

Se også: Bond-ekspertenes quizduell

Bond-produsent Gregg Wilson under auksjonen 18. februar.
Bond-produsent Gregg Wilson under auksjonen 18. februar.

Bond-bil til 30 millioner

– Hele tjuefire gjenstander fra "SPECTRE" auksjoneres bort. Filmselskapet har donert bort flere eiendeler. Det samme har Daniel Craig, regissør Sam Mendes, Jesper Christensen og Sam Smith. Selve kronjuvelen i auksjonen er en svært sjelden Aston Martin DB10. Denne modellen ble spesiallaget for produksjonen og det finnes kun ti eksemplarer av den i verden, forteller Wilson forut for auksjonen.

Under auksjonen ble DB10-en solgt for hele 2,4 millioner pund, som tilsvarer 30 millioner kroner!

Oberhausers gullbelagte SPECTRE-ring ble solgt for hele 32 500 pund , eller ca 400 000 norske kroner.
Oberhausers gullbelagte SPECTRE-ring ble solgt for hele 32 500 pund , eller ca 400 000 norske kroner.

Andre høydepunkter fra auksjonen:

Oberhausers gullbelagte SPECTRE-ring, solgt for 32 500 pund (omlag 400 000 kroner)

Bonds De Dødes dag-kostyme fra filmens åpning, solgt for 98 500pund (omlag 1,2 millioner kroner)

Bonds hvite Tom Ford-smoking, solgt for 27 500pund (omlag 340 000 kroner)

Agent 007s Omega Seamaster 300, solgt for 92 500 pund (omlag 1,1 millioner kroner)

SPECTRE på Blu-ray signert av Daniel Craig med gullpenn, solgt for 30 000 pund (omlag 370 000 kroner)

Ms klokke Longines 'Conquest Heritage’ i 18-karat gull, solgt for 20 000 pund (omlag 245 000 kroner)

SPECTRE-manus signert av regissør Sam Mendes og produsentene Barbara Broccoli og Michael G. Wilson, solgt for 10 625 pund (omlag 130 000 kroner)

Rankin-foto av Daniel Craig - signert av Craig, solgt for 30 000 pund (omlag 370 000 kroner)

Innrammet «Writing's On The Wall»-noteark - signert av Sam Smith, solgt for 9 375 pund (omlag 115 000 kroner)

Les også: Dette må du vite om James Bond: Spectre

Agent 007's Omega Seamaster 300 gikk for 92 500 pund eller ca 1,1 millioner norske kroner.
Agent 007's Omega Seamaster 300 gikk for 92 500 pund eller ca 1,1 millioner norske kroner.

007-oppvekst

Wilson har vokst opp på settene til Bond-filmene og husker godt sitt første møte med agent 007;

– Det første minnet jeg har fra Bond-filmene er settet til "Octopussy" (1983). Jeg husker at jeg besøkte det enorme sirkuset. Det var et stort og magisk øyeblikk for en liten gutt. Senere fikk jeg også være med på settene til Timothy Dalton-filmene "The Living Daylights" (1987) og "Licence to Kill" (1989). Det er noe helt spessielt å være på et Bond-sett; du føler med en gang at du er i et annet univers.

– Det som er spesielt er at både faren min, Michael G. Wilson, og Barbara Broccoli, har jobbet med Bond-filmene siden 1970-tallet og gjør det fortsatt. Jeg deler kontor med dem hver dag. Det er fantastisk å få være med på å videreføre Bond-arven, sier han.

Selv har Wilson jobbet på samtlige Bond-filmer siden slutten av 1990-tallet.

– Ved siden studiene på Stanford University var jeg involvert i arbeidet med David Arnolds soundtrack til "The World Is Not Enough" (1999). Fra og med "Die Another Day" (2002) har jeg jobbet fulltid med Bond. På denne filmen jobbet jeg med blant annet med manusutvikling, som er min store lidenskap. Filmproduksjoner er ganske komplekse, og for å bli en god produsent tror jeg det er viktig å ha jobbet med ulike avdelinger, mener Wilson.

Les også: Topp 10: Hemmelige agenter

Michael G. Wilson har jobbet med Bond-filmene siden 70-tallet.
Michael G. Wilson har jobbet med Bond-filmene siden 70-tallet.

Omfattende produksjon

Senere har han jobbet seg oppover til å bli medprodusent av Bond-filmene. I likhet med sin eldre far dukker han også opp i såkalte cameos i Bond-filmene. I "Skyfall" dukker han opp i en barscene med Bond i Tyrkia, mens i "SPECTRE" kan vi skimte han i scenen hvor M (Ralph Fiennes) og C (Andrew Scott) møtes i en korridor.

"SPECTRE" hadde etter sigende et produksjonsbudsjett på hele 300 millioner dollar, og spilt inn både i Roma, de østerrikske alper, London, Tangier og Mexico by. Hvordan håndterer han en så omfattende produksjon?

– Å lage filmer av denne størrelsen er helt klart en kompleks prosess. Men det er viktig å huske på at jeg er en av mange produsenter. Blant annet får vi mye hjelp fra utøvende produsent Callum McDougall, som vet det meste etter å ha jobbet på Bond-filmene siden 1987. Det et stort maskineri, men med mange avdelinger som har hvert sitt spesifikke ansvarsområde.

Noen av de største utfordringene har med locations å gjøre.

– Vi vil gjerne spille inn mest mulig på locations for å maksimere filmens production value, og det kan ofte være tøft for filmens action- og stuntavdeling. På "SPECTRE" tilbrakte vi for eksempel seks uker i de østerrikske alper, og vi stengte av all trafikk ved Themsen en rekke netter. Men heldigvis betyr Bond noe helt spesielt og det gjør at filmarbeiderne yter ekstra. Mange av våre filmarbeidere, som spesialeffekt-ansvarlig Chris Corbould, har jobbet med Bond-filmene i en årrekke. Så det er en god familiefølelse på settet, forteller han.

Se også: Filmweb møter Specters Bond-pike Léa Seydoux

Bonds Tom Ford smoking og Bonds kostyme fra filmes åpning.
Bonds Tom Ford smoking og Bonds kostyme fra filmes åpning.

Ny Bond-film

Etter den formidable suksessen med "SPECTRE" er det knyttet stor spenning til hva vi kan forvente av den neste Bond-filmen, foreløpig bare kalt "Bond 25". Vi benytter sjansen til å spørre og Wilson avslører at arbeidet allerede har startet:

– Vi har så smått begynt å drodle med ideer til den neste filmen. Hver manusprosess starter med at vi stiller oss spørsmålet: "Hva er verden redd for akkuratt nå?". I tilfellet med "SPECTRE" var tematikken global overvåkning og utnyttelse av informasjon. Så nå forsøker vi å finne ut hva som vil være aktuelt de kommende årene.

Wilson understreker at premieredatoen foreløpig ikke er satt. Trolig kommer ikke filmen før i november 2018.

"Writing's On The Wall"-noteark - signert av Sam Smith, solgt for 9 375 pund, eller ca 115 000 kroner
"Writing's On The Wall"-noteark - signert av Sam Smith, solgt for 9 375 pund, eller ca 115 000 kroner

Hva er så de største utfordringene med å skrive et Bond-manus?

– Vi ønsker alltid å gjøre noe nytt med Bond-karakteren og se han i situasjoner vi ikke har sett han i tidligere. Vi må gi publikum noe nytt hver gang. Etter tjuefire filmer er ikke det alltid like lett. Men ofte hjelper det å gå tilbake til Ian Flemings romaner for å hente inspirasjon, enten det er snakk om karakterer eller stemning, avslutter Wilson som er ganske sikker på at Daniel Craig gjentar rollen som agent 007 i "Bond 25".

Inntektene fra Christie’s-auksjonen går uavkortet til veldedige organisasjoner, deriblant Médecins Sans Frontières (MSF) og United Nations Mine Action Service (UNMAS), som Daniel Craig er talsmann for.