Mordene i Kongo-manusforfatteren: – Ikke faktaene i drapssaken som er mest interessant

NTB
Publisert:
Sist oppdatert:

– Det er ikke faktaene i drapssaken som er det mest interessante i saken om Tjostolv Moland og Joshua French. Det er hva den forteller om den norske selvforståelsen, heter det fra Nikolaj Frobenius, manusforfatter for den kommende filmen om Moland og French.

Annonse

Frobenius skriver i en kronikk på NRK Ytring at saken med de to nordmennene i Kongo "berørte en av de mest ømtålige og sårbare spørsmålene for et Norge som seiler inn i en kompleks og uforutsigelig globalisert verden", og at ingen manusforfatter kunne satt det mer på spissen.

– Som manusforfatter på filmen har jeg i fem år sett at kriminalsakens fakta kanskje er det minst interessante ved denne historien – det som virkelig har fascinert meg er de to atypiske nordmennenes grep om vår kollektive bevissthet. Saken vedrørende Moland og French handler nemlig dypest sett om dette evige spørsmål for nordmenn: Hva vil det egentlig si å være norsk?

Les også: Aksel Hennie spiller Joshua French i ny film

Han skildrer folks sjokk over bildet av Moland som tørket vekk blod fra bilsetet slik: "Det var som om selve den urnorske ideen om en hjelpende, forståelsesfull nordmann ble torpedert med den latteren til Tjostolv Moland. Alle våre år med bistand. Alle våre fredsmeklingsinitiativ, all vår solidaritet med de lidende i Afrika ... og nå sto en nordmann inne jungelen og lo til restene av den afrikanske sjåføren han hadde skutt og drept".

Frobenius skriver at for ham som manusforfatter har tvilen rundt de to "vært essensiell":

– Det at vi ikke vet hvem Moland og French er, at de sto fram som ikoniske bilder for en ny, urolig norsk selvforståelse, ble en drivende motoren i den fortellingen jeg har skrevet.

Bak "Mordene i Kongo" står produksjonsselskapet Friland Produksjon, som har hentet inn Marius Holst på regi, mens Tobias Santelmann og Aksel Hennie spiller Moland og French. Premiere anslås å bli i 2018.

Annonse