DVD

Voldsom økning i DVD-salget i Norge

I første halvår i år ble det solgt 50 prosent flere DVDer i Norge enn i tilsvarende halvår i fjor. Dette plasserer Norge i verdenstoppen. Samtidig faller antall kinobesøk.

Ifølge tall fra Norsk Videogramforening (NVF) ble det i årets første åtte måneder sendt ut DVD-plater for 526 millioner kroner til videoforhandlerne, en økning på over 15 prosent fra samme periode i fjor.

Samtidig viser en undersøkelse fra markedsanalyselskapet GfK at nordmenn i første kvartal i år kjøpte DVDer for 870 millioner kroner, som er 49 prosent mer enn i første halvår i fjor, skriver Aftenposten.

– Den økningen vi fortsatt har i DVD-salget i Norge, er det knapt noe land i verden som kan vise til. I USA økte omsetningen av kjøpefilm med bare 3 prosent, sier videokonsulent Erik Zmuda i bransjeorganisasjonen Film & Kino.

Samtidig som DVD-salget skyter til værs, har kinobesøket sunket for andre år på rad. Ved utgangen av august i år lå kinobesøket 10,4 prosent lavere enn til samme tid i fjor. I Oslo har besøkstallene falt enda mer, med 15,9 prosent.

Prisene på DVD-filmer har falt mye i løpet av det siste året, og norske butikker selger DVD-er som er billigere enn det koster å gå på kino.

Men direktør Lene Løken i Film & Kino tror ikke det voksende DVD-salget har skylden for fallet i kinobesøkene. Hun viser til undersøkelser som slår fast at de som ser mye DVD også går mye på kino. Årsaken henger heller sammen med at det er mangel på filmer som trekker de store publikumsmassene, slik som «Ringenes Herre» og «Harry Potter», tror hun.