Konsert med Ringenes Herre-musikk på Radio City Music Hall

Topp 10: Filmmusikk

Tidenes beste originalkomponerte filmmusikk.

Skikkelig god filmmusikk setter i gang følelser, engasjerer publikum, understreker ting i handlingen og skaper et eget univers hvor filmen eksisterer - og ingenting annet.

(Vi beklager at lydavspillingen fungerer dårlig i Google Chrome).

Her har vi plukket våre 10 favoritter fra den originalkomponerte filmmusikken gjennom historien:

Peter Sellers i The Pink Panther
Peter Sellers i The Pink Panther

10. DEN ROSA PANTEREN (1963)
Komponist: Henry Mancini ©

I åpningstitlene til Blake Edwards komedie ”Den Rosa Panteren” introduseres den animerte tegneseriefiguren med samme navn. En populær figur som er uløselig knyttet til Henry Mancinis musikk. Temamusikken er meget original, både kul og litt komisk, med sin karakteristiske saksofon. En musikk som har fulgt både tegneseriefiguren og filmens klossete franske førstebetjent Jaques Closeau, opprinnelig spilt av Peter Sellers, gjennom en rekke filmer opp gjennom historien.

Holly Hunter (Ada) og Anna Paquin (Flora) i Piano
Holly Hunter (Ada) og Anna Paquin (Flora) i Piano

9. PIANO (1993)
Komponist: Michael Nyman ©

Michael Nymans vakre musikk komponert spesielt til Jane Campions ”The Piano” sniker seg under huden på en. Den er så integrert i hovedkarakterens følelsesliv at den blir som hennes stemme, både indre og ytre. Stumme Ada (Holly Hunter) uttrykker seg nemlig gjennom sitt elskede piano, hun bruker det både til å bearbeide følelser og til å kommunisere med omgivelsene. En av karakterene i filmen beskriver passende nok Adas pianomusikk som ”… a mood that passes through you.” Musikken setter i gang følelser hos publikum og driver handlingen, ofte i større grad enn dialogen.

Dev Patel og Freida Pinto i Slumdog Millionaire
Dev Patel og Freida Pinto i Slumdog Millionaire

8. SLUMDOG MILLIONAIRE (2008)

Komponist: A. R. Rahman ©

Yay Bollywood! A. R. Rahmans originalkomponerte musikk til Danny Boyles ”Slumdog Millionaire” vant to Oscar-priser i 2008, for beste originalmusikk og beste sang, ”Jai Ho”, i tillegg en rekke andre priser, inkludert to Grammy-priser, for beste album og beste sang. Det er en herlig miks av det gamle og det nye India i soundtracket, det er optimistisk, pulserende og tøft. Musikken kommer ofte sterkt i forgrunnen, slik Danny Boyle ønsket det. Filmskaperen skal ha sagt til sin komponist Rahman at han hater sentimental musikk, og at han ikke ville ha cello i filmen sin. Rahman leverte så til de grader, og musikken blir stående som en av grunnene til at filmen er så vellykket.

Audrey Tatou som Amelie i Den fabelaktige Amelie fra Montmartre
Audrey Tatou som Amelie i Den fabelaktige Amelie fra Montmartre

7. DEN FABELAKTIGE AMELIE FRA MONTMARTRE (2001)
Komponist: Yann Tiersen ©

Den sjarmerende musikken i Jean-Pierre Jeunets ”Den fabelaktige Amélie fra Montmartre” er med på å skape en urfransk parisisk kafé-stemning med sine nostalgiske og tankefulle pianotoner, ispedd et lekent og flørtende trekkspill. På en svært effektfull måte greier musikken, sammen med bildene, å fange tilskuerne og lukke oss inn i Amélies fabelaktige verden. Man får lyst til å bare sykle rundt i gatene i Paris og være forelsket og tenke at livet er absurd, tilfeldig og vakkert.

Harry Potter og de vises stein
Harry Potter og de vises stein

6. HARRY POTTER OG DE VISES STEIN (2001)
Komponist: John Williams ©

John Williams er en bauta i filmmusikkens historie, en mann som kunne fylt denne listen alene, med filmmusikalske høydepunkter som ”Jaws”, ”E.T.”, ”Supermann”, ”Indiana Jones”, ”Schindlers liste” og tre av ”Harry Potter”-filmene (for ikke å snakke om en klassiker du vil møte lengre opp på kåringen). Han er helt rå, både på drivende spenningsoppbygging og mer nedtonet, rolig musikk som her, med vakre og litt mystiske ”Hedwig´s Theme”. Melodien er flytende og drømmende, men samtidig klar og bestemt. Magisk. Og, som med all filmmusikk fra Williams, den passer så utrolig godt til filmen!

Mer Harry Potter-musikk her

Robert Duvall og Al Pacino i Gudfaren II
Robert Duvall og Al Pacino i Gudfaren II

5. GUDFAREN (1972)
Komponist: Nina Rota ©

Nina Rota må rett og slett få en del av skylden for romantiseringen av den sicilianske mafiaen. Det er så mye historie, ære, skjebne, familie, hardt arbeid, lidenskap og nostalgi bakt inn i de klassiske stykkene hans. Musikken trekker linjene tilbake til Sicilia, olivenlunder og de fattigslige kårene Corleone-mafiaen kommer fra. En bakgrunn Michael (Al Pacino) først forsøker fjerne seg fra, men som innhenter ham like fullt og som blir hans skjebne. Den vakre musikken fra Francis Ford Coppolas trilogi står den dag i dag som en av tidenes sterkeste verker komponert for film.

Clint Eastwood i The Good, The Bad and The Ugly
Clint Eastwood i The Good, The Bad and The Ugly

4. THE GOOD, THE BAD AND THE UGLY (1966)
Komponist: Ennio Morricone ©

Ennio Morricones ikoniske soundtrack til ”The Good, the Bad and the Ugly” regnes for å være et av filmhistoriens mest originale soundtrack, med plystring, våpenskudd, krigstrommer og jodling – ville vesten hele veien. Hvis Sergio Leone var spaghettiwesterens far, var Morricone sjangerens mor (og vi vet jo alle at på 60-tallet hadde en mor mer innflytelse på et barns oppvekst og utvikling enn en far.) Hovedtemaet i filmen illuderer et coyotehyl, en tonoters melodi som brukes mye utover i filmen. Rytmen følger en hests dedikerte og skjebnesvangre galopp over prærien, akkompagnert av triumferende og ertende blåseinstrument. En klassiker av de sjeldne.

Elijah Wood som Frodo i Ringenes herre: Ringens brorskap
Elijah Wood som Frodo i Ringenes herre: Ringens brorskap

3. RINGENES HERRE: RINGENS BRORSKAP (2001)
Komponist: Howard Shore ©

Kan du se dem for deg? De små hobbitene med de store føttene som tasser barføtt over jordene, lykkelige, lekne og i fullstendig harmoni med naturen? Howard Shores stykke ”Concerning Hobbits” fra Peter Jacksons første film i ”Ringenes Herre”-trilogien beskriver ikke bare hobbitenes enkle mentalitet og levesett, små i den store sammenhengen, men det peker også frem mot den tunge oppgaven som venter fire små hobbiter, som får en avgjørende rolle i Midgards historie. Howard Shores eventyrlige musikk er både lett og tung, og fanger denne motsetningen på en nydelig måte.

Marion Crane (Janet Leigh) i Psycho
Marion Crane (Janet Leigh) i Psycho

2. PSYCHO (1960)
Komponist: Bernard Herrmann ©

Det går nesten ikke an å tenke på Alfred Hitchcocks legendariske ”Psycho” uten å høre for seg musikken. Spesielt det skingrende, angripende strykerpartiet i den legendariske dusj-scenen sitter i ryggmargen for alltid. Musikken, som effektfullt består utelukkende av strykere, tar til tider nesten over for filmens visuelle uttrykk og løfter, eller regelrett kaster, tilskuerne inn i en annen stemning. I starten av filmen er det den forstyrrede musikken, og ikke Marion Cranes (Janet Leigh) anstrengte ansikt, som får oss til å skjønne at noe grusomt er i gjære. Hun bekymrer seg for sin lille forbrytelse, mens publikum føler at noe langt verre er på gang...

Chewbacca og Han Solo (Harrison Ford) i Star Wars
Chewbacca og Han Solo (Harrison Ford) i Star Wars

1. STAR WARS (1977)
Komponist: John Williams ©

Øverst på kåringen vår troner John Williams og hans Star Wars-musikk. Det er triumferende, det er gripende, det er storslått og eventyrlig. Veien inn til galaksen langt, langt borte går via Williams´enestående komposisjon, en musikk som skaper spenning, forventning og et voldsomt engasjement. Dette er maktdemonstrasjon og filmmusikk på sitt beste. Klassisk, men likevel særegent. Star Wars-fenomenet ville ikke vært det samme uten John Williams.

Bonustrack! Et ondt imperie har sjelden blitt så godt beskrevet musikalsk som ved dette stykket. Skjebnetungt og truende marsjerer Darth Vaders mørke imperie frem:

Hva synes du om listen? Noen favoritter vi har utelatt?