Filmweb
 
 

Fucking Åmål


Anbefalt bruk i skolen



Filmen passer i ungdomsskolen og videregående skole i samfunnsfag, naturfag og kristendom-, religions og etikkundervisning samt prosjektarbeid om ungdom og samliv.
Relevante temaer: Ungdom, identitet og seksualitet, homoseksualitet, tilhørighet.

Handlingen



Fucking Åmål handler om noen ungdommer på et lite tettsted i Nord-Sverige, Åmål. Elin, som bor sammen med foreldrene og storesøsteren Jessica, har allerede vært sammen med en rekke gutter. Egentlig synes hun at livet på Åmål er forferdelig kjedelig, selv om hun er populær i venneflokken og Johan er svært forelsket i henne. Jessica holder sammen med Markus, en gutt hun synes mye om. Midt i blant disse ungdommene som lever og oppfører seg som ungdommer flest, finner vi den stillferdige Agnes som er forholdsvis nyinnflyttet til bygda. Men - det er kanskje ikke derfor hun føler seg som verdens mest ensomme jente. Agnes er nemlig forelsket i Elin
.

Filmen skildrer utviklingen av forholdet mellom de to 16 år gamle jentene, samtidig som både ungdomsmiljøet og de voksne rundt dem beskrives på en svært troverdig måte. Her behandles universelle ungdomsproblemer på en måte som alle kan kjenne seg igjen i - uavhengig av alder, oppvekstmiljø eller seksuell legning.

Om Lucas Moodysson, regissør og manusforfatter



Han er født i 1969. Utgav sin første diktsamling som 17-åring, og har deretter skrevet 5 bøker, hvorav en roman. Har tidligere laget kortfilmen "Bara prata lite". "Fucking Åmål" er hans første spillefilm.

Til diskusjon



Filmen


  • Hvorfor tror du filmen har fått tittelen "Fucking Åmål"? Handler den bare om noen svenske ungdommer på et småsted i Sverige, eller kunne filmens handling vært lagt til andre miljøer - for eksempel ditt eget?
  • Hva slags rekvisitter og kulisser brukes for å beskrive ungdomsmiljøet, og for å få fram at ungdommene er forskjellige individer med ulike drømmer og interesser? Hva særpreger filmspråket?
  • Hvordan beskrives de voksne i denne filmen? Sammenlikn gjerne med andre ungdomsfilmer du har sett!
  • Hva ønsker filmskaperen egentlig å fortelle med denne historien? Lykkes han?
  • Var det scener i filmen du likte spesielt godt - og andre du mislikte? Hvorfor?
  • Hvilke budskap formidles gjennom filmmusikken? Hva forteller tekstene?
  • På hvilken måte kan en film som denne være til hjelp for ungdommer som føler seg annerledes?

Elin


  • Hvordan vil du karakterisere Elin som person i begynnelsen av filmen? Hva er hun opptatt av, og hva drømmer hun om? Hva slags familie kommer hun fra? Hvilket forhold har hun til foreldrene og søsteren? Til venninnene og til gutter?
  • Hvilke endringer har hun gjennomgått i løpet av historien? Vil du si at Elin er en "vanlig" jente som like gjerne kunne vært en av dine venner? Hvorfor/ hvorfor ikke?
  • Elin sier i begynnelsen av filmen: "Jeg hater mitt liv". Hvorfor sier hun dette tror du?
  • Hva er Elins motivasjon for å være sammen med Johan?
  • Hva synes du om at Elin inngår veddemål om å få 100 kroner hvis hun kysser Agnes - og at hun faktisk gjennomfører "prosjektet"? Hvilke følger får denne hendelsen for utviklingen av historien?

Agnes


  • I filmens anslag sitter Agnes ved pc'n og skriver i sin elektroniske dagbok at hun håper hun skal slippe å ha fest, og at hun ønsker at Elin elsker henne. Hvilke tanker gjorde du deg om personen Agnes allerede etter denne første informasjonen? Hva mer får vi vite om Agnes i løpet av filmen?
  • Agnes behandler venninnen i rullestol tøft ved å si: "Jeg har ingen venner. Vi bare later som vi er venner fordi vi begge er ensomme". Hva synes du om denne scenen? Hvordan oppstår vennskap? Hva forteller dette om Agnes?
  • På rommet til Agnes henger bl.a. plakater fra to av tidenes store filmatiserte dramaer, nemlig "Casablanca" og "Romeo og Julie". Hva symboliserer plakatene? Hvorfor har filmskaperen plassert disse så lett synlig?
  • Hun leser også fra Edith Sødergrans dikt "Dagen svalnar.." (mot kvelden). Hvilket signal er det til oss som tilskuere? Finn fram og les hele diktet, og finn også ut mer om den svenske poeten, hennes liv og diktning.
    Hvorfor tror du Agnes fascineres av dette diktet? Har hun noe til felles med dikteren?
  • Hva slags forhold har Agnes til foreldrene sine? Hva synes du om at moren leser dagboken hennes?
  • Faren vil trøste Agnes ved å fortelle om 25-årsjubileumesfesten han hadde med gamle skolekamerater, der han oppdaget at de som var vellykkede som ungdommer ikke nødvendigvis var de samme som hadde lykkes senere i livet. Hva tenkte du da Agnes svarte:
    "Om 25 år - det finnes ikke. Jeg vil heller være glad nå enn om 25 år". Hva mente hun?

Om homoseksualitet


  • Når Elin hører ryktene om at Agnes er lesbisk, sier hun: "Kult, jeg skal også bli det".
    Hva synes du om dette utsagnet? Kan man bestemme seg for den ene eller den andre seksuelle legningen? Er det viktig å finne en forklaring på hvorfor noen tiltrekkes av sitt eget kjønn, mens andre tiltrekkes av motsatt kjønn?
  • Diskuter et annet utsagn fra filmen: "Du får vel aids antakelig" (..hvis du kysser en lesbisk jente). Hvordan kan man få aids? Er lesbiske mer utsatt enn andre grupper?
  • Hva synes du om at Elin og Agnes tør å gå "ut i verden" hånd i hånd? Hva betyr det for homofile at de kan leve åpent i et parforhold? Hva menes med homofobi?
  • Hvorfor har mange som føler seg annerledes selvmordstanker? Hvilke signaler kan en som går med selvmordstanker sende ut på forhånd?


    Andre filmer: "Jeg elsker hvem jeg vil" - norsk dokumentar fra 1997. (Kan leies/ kjøpes hos Norsk filminstitutt).

    Oslo, februar 1999
    Mia Lindrup



 

Filmstudieark

Forfatter:Mia Lindrup
Klassetrinn: [8. - 9. trinn, 10. trinn, Videregående]
Fag: Naturfag , Religion, livssyn og etikk , Samfunnsfag
Tema:Helse og rus, Likestilling/kjønnsroller, Oppvekst/familie, Tenår/skole og seksualitet, Vennskap/respekt
 

Fakta

Forfatter:Mia Lindrup
 
 
 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99. Webredaktør: Birgitte Langballe