Filmweb
 
 

Få meg på, for faen

Få meg på, for faen er basert på en roman av Olaug Nilssen, som kom ut i 2007. Romanen ble siden bearbeidet for teaterscenen og er også inne på pensumslistene i norskfaget i videregående skole.

Alma er snart 16 år, hun går i tiende klasse og bor i bygda Skoddeheimen på vestlandet. Det er ikke så mye å ta seg til. Bygda ligger mellom fjord og fjell, det er mye natur og lite folk. Alma er i sin seksuelle oppvåkning, og hennes seksuelle fantasier løper ofte løpsk. En kveld er hun på fest på ungdomshuset, og Arthur – som hun har et godt øye til, tar plutselig ut penis og dytter den bort i henne. Hun blir litt overrasket, og forteller det til venninnene og søstrene Ingrid og Sara: – ”Arthur var borte i meg med pikken”. Med ett er ryktet ute over hele bygda. Alma blir sosialt utstøtt og sett på som raring. Hun får tilnavnet ”Pikk-Alma”. Selvbildet hennes rakner, men likevel fortsetter hun å ringe servicetelefonen ”Vesterålens Våte Drømmer” for å få ut litt av dampen hun har inne i seg – til sin mors store og flaue fortvilelse. Arthur på sin side nekter for at han har dyttet bort i henne med sine mer ”private” kroppsdeler, og Alma ser ingen annen utvei enn å rømme til Oslo. Der bor snille og kloke Maria som studerer sosiologi, og sammen med Marias studievenner, får Alma ny selvtillit til å møte ”bygdedyret” i Skoddeheimen. I mellomtiden har Arthur fått tenkt seg om og viser til slutt sin forelskelse for Alma, og synliggjør for alle at han virkelig ”dyttet borti” Alma. Alma tilgir Arthur – og veien er nå tilsynelatende åpen for å få virkeliggjort alle lystige fantasier. Filmen slutter med at mor sier bastant ”nei” til Almas spørsmål om Arthur kan overnatte.
Mediefag, norsk: ROMAN OG FILM

Filmen er en adapsjon av Olaug Nilssens roman med samme tittel. Som et opplegg i norskfaget kan det være spennende å analysere filmen og boka:

1. Hvordan framstiller og løfter filmen frem noen deler av handlingen framfor andre, i forhold til bokas tekst?

2. Hvordan skildres og presenteres hovedkarakterene i filmen til forskjell fra i romanen?

3. Hvordan er overgangen mellom virkelighet og Almas fantasier skildret i boka, sammenlignet med filmen? Les gjerne et sitat fra romanen.

4. Er bok og film svært ulike?

5. Har filmen klart å ivareta romanens viktigste poenger? La elevene skrive en kort sammenligning av bok og film på bakgrunn av spørsmålene over.

Samfunnsfag:

Diskuter filmens fremstilling av samfunnet i Skoddeheimen. Filmen fremstiller miljøet i ei lita bygd på vestlandet som noen vil hevde å være myteskapende. Diskuter disse mytene (’myte’ er en forestilling som fortelles mange ganger i ulike medier slik at den tilslutt oppleves som en ’sannhet’):

1. I små bygder finnes bare slitne Coop-nærkjøp, der det mest selges kioskvarer og pornoblader under disk.

2. Små bygder har ungdomshus, der ungdommene drikker brus inne og øl ute og ellers er det gammeldags musikk spilt fra en gammel CD-spiller over høyttaler.

3. I små bygder følger ikke ungdommen moten og jentene bruker enten feil sminke eller ikke sminke i det hele tatt.

4. I små bygder drives det enten med fiske, jordbruk og sau og/eller ensidig grønnsaksproduksjon.

5. I små bygder er karrieremulighetene små. Kassa på nærkjøpet, gifte seg, bli hjemmeværende og få barn eller arve gården og bli bonde, er valgene. Eller å gå på trygd.

6. I små bygder er det mye sladder og ryktespredning.

7. I små bygder er samfunnet gjennomsiktig og det er tøft for den som skiller seg ut.

Tema: Vennskap og mobbing

Vi ser nærmere på venneforholdet mellom Alma, Ingrid og Sara

1. Ingrid og Sara er søstre, men veldig ulike. Karakteriser søstrene og hvordan filmen framstiller dem som ulike.

2. Hvorfor er Ingrid så rask med å sette ut ”ryktet” om hva Arthur har gjort med Alma? Hva er hennes motivasjon for å gjøre dette?

3. Hvorfor er det så vanskelig å være venn med en som er upopulær?

4. Hvor går grensene mellom erting og mobbing?

5. Hva skjer med Alma når hun blir sosialt utstøtt? Hvordan reagerer hun på dette?

6. Hva er det som gjør at Alma ”finner veien” tilbake til sin egen verdighet?

Tema: Film, seksualitet og skam

Vi ser på Almas seksuelle oppvåkning og hvordan dette skildres i filmen.

I den kommersielle (kino) filmen, uavhengig om den er norsk, amerikansk eller europeisk, har det vært svært få skildringer av unge jenters seksuelle oppvåkning eller unge jenters seksualitet. Det kan være mange forklaringer på dette – alt fra sensur (hva som er tillatt å vise på film) eller at dette er et område kun unge jenter selv har mest kunnskap om – og disse jentene lager kanskje ikke så mye film. Skildring av seksualitet er også knyttet til skam, at det er ”syndig”, farlig, flaut osv. I Norge har vi en sensur lov for kinofilm som sier at man kan ikke vise ”erigerte kjønnsorgan i bevegelse”, siden dette kan oppfattes krenkende av de som ser på. Likevel kan slike kjønnsorgan vises, men det er avhengig av konteksten eller sammenhengen disse organene inngår i.

1. Da Arthur dytter borti Alma med kjønnsorganet – hvordan vises dette i filmen?

2. La elevene skildre – muntlig eller skriftlig – hva de følte da de så denne scenen.

3. Vi ser også Alma onanere i flere scener i filmen, og det kommer også lyder fra rommet hennes, hvor vi skjønner hva hun holder på med. Del klassen opp i jentegruppe og guttegruppe og still dette spørsmålet til diskusjon:

Hvor går grensen mellom en pornografisk skildring av seksualitet og en erotisk skildring av seksualitet på film?

Når er det rett og slett bare en skildring av seksualitet?

Hvilke fortellergrep (lyd, foto, farger, scenografi, kostymer osv.) bruker denne filmen i den visuelle skildringen av Almas seksualitet og hvordan kan vi klassifisere måtene Alma skildres på. Er det : a) pornografisk b) erotisk c) nøytral skildring?

4. Mange opplever at det er flaut med seksualitet og med seksuelle skildringer på film. I denne filmens univers kommer det frem at Alma har et ganske åpent og naturlig forhold til sin egen kåthet og seksualitet – men at andre ikke har det:

1. Hvordan får omgivelsene Alma til å føle skam – eller skamme seg over sin seksualitet?

2. Hvilke fortellergrep bruker filmen for å motvirke følelsen av ”flauhet” hos seeren?

(stikkord: Humor i klippene. Eks: Hunden som ser på at Alma onanerer i åpningsscenen).

3. Hvorfor var det så lett for Arthur å komme unna ”det han hadde gjort”?

(sammenstill dette med ”kulturen” der jenter som blir gravide utenfor forhold/ekteskap, er de som må tåle mest kommentarer om hvorfor de ikke unngikk en slik situasjon).

4. Mot slutten av filmen ordner ting seg for Alma, og hun vender styrket tilbake fra Oslo-oppholdet. Hva var det som skjedde der, som gjorde at hun ”rettet” ryggen og aksepterte seg selv?


 

Filmstudieark

Forfatter:Ingrid Dokka
Klassetrinn: [8. - 9. trinn, 10. trinn, Videregående]
Fag: Mediefag , Samfunnsfag , Norsk
Tema:Tenår/skole og seksualitet, Mobbing
 

Fakta

Originaltittel:Få meg på, for faen
Regi:Jannicke Systad Jacobsen
Roller:Helene Bergsholm, Henriette Steenstrup, Matias Myren, Malin Bjørhovde, Beate Støfring, Julia Schacht, Arthur Berning, Julia Bache-Wiig
Manus:Jannicke Systad Jacobsen
Genre:Drama
Nasjonalitet:Norge
Språk:Norsk
Produsent:Brede Hovland
Produksjonsselskap:Motlys AS
Lengde:1 t. 16 min.
Distribusjon:Sandrew Metronome
Produksjonsår:2011
Aldersgrense:11 år
 
 
Filmplakat:

 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99. Webredaktør: Birgitte Langballe