Filmweb
 
 

En katt i Paris

Filmen handler om den lille jenta Zoe og hennes katt Dino. Zoe har ikke snakket siden hennes far døde. Moren jobber mye som politisjef i Paris og har liten tid til sin datter. Katten Dino lever imidlertid et dobbeltliv. Om dagen bor han hos Zoe, men natten tilbringer han med Nico, en akrobatisk innbruddstyv. En natt bestemmer Zoe seg for å følge etter Dino. På veien kommer hun til å overhøre en samtale mellom noen forbrytere, og oppdager til sin forskrekkelse at hennes barnepike er en del av forbryterligaen. Saken blir heller ikke bedre av at sjef for forbryterbanden Victor Costa er den samme mannen som drepte hennes far.

Relevante temaer

• Vennskap

• Sorg

• Ensomhet

Dette filmstudiearket er beregnet for mellomtrinn/ungdomstrinn med tanke på formuleringer og oppgaver som blir gitt. Kan også bli brukt lavere ned, men da helst med en voksen som veileder.
Filmens oppbygning

Elevene skal nå organiseres i grupper på 4 elever, og følge punktene nedenfor når de skal diskutere filmen ”En katt i Paris”.

De fleste filmer er bygd opp etter et visst mønster akkurat som en fortelling med en begynnelse, midtdel og en avslutning. I filmer blir dette kalt dramaturgi. I punktene nedenfor ser man eksempel på dette.

• Anslag(vekke interesse for å se filmen)

• Presentasjon (personer, tema og miljø presenteres)

• Utdyping(bli enda bedre kjent med personene og tema i filmen der følelser kommer mer inn i bildet)

• Opptrapping (handlingen blir tydeligere og tilspisser seg, dramatikken/spenningen øker)

• Løsning(handlingen/konflikten når toppen, spenningen utløses og problemet løses)

• Avtoning (konflikten er løst og fortellingen tones ned)

Oppgaver over tema: Dramaturgi (filmens oppbygning)

Ta utgangspunkt i punktene over når dere skal diskutere følgende på gruppa.

1. Diskuter hvordan regissøren har fått vekket vår interesse for å følge med videre (anslaget)

2. Hvordan blir vi først kjent med personene i fortellingen? Hvilken info. får vi om disse karakterene (personene) til å begynne med? Var det noe dere lurte på som dere ikke fikk vite i starten? Hvorfor tror du regissøren valgte å gjøre det på den måten?

3. Senere blir vi bedre kjent med flere av karakterene. Hvilken scene viser oss hvilke følelser mor til Zoe strever med? Hvordan vil dere beskrive de følelsene hun har, og hvordan klarer man å få fram dette i filmen?

4. Tenk på scenen i bilen med Costa og hans bande. Hvordan kommer Costas personlighet fram? Hvordan skiller hans personlighet seg ut fra de andres? Hvilke virkemidler bruker man for å få fram disse ulikhetene?

5. Snakk sammen og kom fram til hvilke scener som er med på å øke spenningen. Skriv disse scenene ned punktvis, og diskuter dem sammen med klassen etterpå.

6. Når synes dere at handlingen når toppen av spenningskurven? Hvilken scene er det som utløser spenningen slik at problemet løses og fortellingen kan avsluttes?
Oppgaver til filmens innhold

1. Tegnefilmen utspiller seg i Paris. Hvordan kan vi gjenkjenne denne byen?

2. Mange av scenene utspiller seg på natten. Hvordan kan man lage natt i en tegnefilm?

(si noe om fargebruk og andre effekter som dere har lagt merke til)

3. Notre Dame er et av flere kjente landemerker i Paris. Hvorfor tror dere at man lar den mest dramatiske scenen utspille seg der?

4. Filmen heter ”En katt i Paris”. Hvorfor tror du filmen har fått denne tittelen?

5. Hvorfor kan vi si at katten Dino og tyven Nico har flere likhetstrekk?

6. Hvordan kan vi se at katten følger den samme ruten når han beveger seg mellom Zoe og Nicos leilighet?

7. Katten viser at den har en egen personlighet og stor omsorg for Zoe. Hvordan kommer dette frem i filmen?

8. Dino nyser flere ganger i filmen. Hvorfor kan man si at denne nysingen er en viktig bidragsyter til å finne Zoe etter at hun ble bortført?

9. Når begynte dere å få anelser om at barnevakten hadde noe å skjule?

10. Både Zoe, hennes mor og Nico følte seg ensomme på hver sin måte. Hvordan tror dere at fremtiden for dem vil bli?
Aktiviteter

Lag en tegneserie på fire ruter. Tegneserien skal utspille seg om natten. Få fram nattens farger ved å bruke ulike blånyanser. La månelys og annet lys gi mer farge til deler av omgivelsene du vil fremheve. Bruk da gjerne primærfarger som rødt, gult og blått.

Lag en powerpoint- presentasjon av Notre Dame og dets historie. Få med deg bilder av hele bygningen og detaljer ved utsmykningen. Lag presentasjonen med faktasetninger.

Gruppeoppgave: Lag en miniversjon av Eiffeltårnet ved å lime sammen fyrstikker uten hode. Lag en liten utstilling av dette med et faktaark vedlagt. (2-3 elever per gruppe)


 

Filmstudieark

Forfatter:Beate Henriksen
Fag: Norsk , Kunst og håndverk , Samfunnsfag
Tema:Oppvekst/familie, Vennskap/respekt
 

Fakta

Originaltittel:Une vie de chat
Regi:Alain Gagnol, Jean-Loup Felicioli
Roller:Dominique Blanc, Bernadette Lafont, Jean Benguigui, Bruno Salomone, Oriane Zani
Manus:Alain Gagnol, Jacques-Remy Girerd
Genre:ANIMASJON, BARNEFILM
Nasjonalitet:Frankrike
Produksjonsselskap:Folimage, Lunanime, Lumière, Digit Anima, France 3 Cinéma, Rhône-Alpes Cinéma, RTBF, Films Distribution, Soficinéma 4, Canal Plus, France Télévisions, CinéCinéma, Le Centre national du cinéma et de l'image animée
Musikk:Serge Besset
Distribusjon:Cinematekene
Produksjonsår:2010
 
 
Filmplakat:

 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99. Webredaktør: Birgitte Langballe