Filmweb
 
 

Tomboy

HANDLINGEN

Laure presenterer seg som ”Mikael”. Hun ser ut som en gutt og oppfører seg som en. Laure og familien hennes - en høygravid mor, en sympatisk far og den søte lillesøsteren, flytter til et nytt sted. Det er sommer og noen uker til skolen begynner. Filmen er lagt opp slik at det ikke er før et stykke inn i handlingen at vi forstår at Laure er en jente.

Fram til scenen hvor hun sitter med lillesøsteren sin i et badekar, har vi blitt kjent med henne som Mikael. Vi ser hvordan ”han” sparker fotball, hvordan ”han” blir venner med Lisa – som snart får et godt øye til den kjekke ”gutten”. Men så begynner det å bli mer og mer vanskelig for Laure å opprettholde fasaden som gutt. Blant annet lager hun en plastelinapenis for å ha i badebuksa når hun bader. En dag sprekker hemmeligheten, etter at hun har banket opp en av guttene som har plaget lillesøsteren hennes. Moren til gutten som fikk bank, dukker opp hjemme hos Laure og hennes mor – for å få en unnskyldning. Da kommer det fram for alle at Mikael er Laure – ei jente. Moren til Laure tvinger på henne en kjole, og sammen går de rundt i venneflokken og avslører ”Mikaels” egentlige (kjønns) identitet. Lisa og vennene føler seg lurt, og de ydmyker Laure ved å kikke opp i buksen hennes. Laure blir utstøtt og ensom – men filmen slutter likevel med et lite håp.
IDENTITET, KJØNN OG SEKSUALITET

For å gripe an denne filmen er det viktig å uttrykke respekt for ulike kjønnsidentiteter. Samtalen om filmen bør ikke handle om hva som er ”naturlig” eller ”unaturlig”. Det er en kjensgjerning innenfor psykologien at kjønnsidentiteten hos barn kan være glidende langt opp i puberteten. Denne filmen forteller ikke noe annet enn at Laure føler seg som en gutt, og så lenge hun har en kropp og et utseende som en gutt, så er det greit for henne. Likevel kan det være interessant å stille disse spørsmålene:

1. Hvordan betrakter vi Mikael – før vi vet at han/hun er en jente?

2. Gruppesamtale: Sett i gang en samtale i klassen og la elevene fortelle hverandre hvordan de så på Mikael og hvordan de så på Laure, når det fikk vite at hun var jente. - Hva syntes guttene om ”gutten” Mikael og hva syntes guttene om jenta Laure? På samme måte: Hva syntes jentene om ”gutten ”Mikael og hva syntes de om jenta Laure?

Følg opp med videre spørsmål:

3. Hvordan reagerer vi som ser filmen når Laure reiser seg opp fra badekaret og tørker seg?

4. Hvorfor tror vi at Laure vil være gutt?

5. Kan man være lesbiske eller homofile eller homofile allerede fra man er barn?

Sjekk: http://www.gaysir.no/artikkel.cfm?CID=12531

6. Kan man bli født med ”feil kjønn”?

7. Hva betyr begrepet ’transseksualitet’?

8. Kan vi si at Laure er transeksuell?

9. Opplever Laure at hun er født med ”feil kjønn” og hvordan gir filmen i ulike scener uttrykk for dette?

10. Hvorfor reagerer moren med sinne og skuffelse over å oppdage at Laure har løyet om at hun er en gutt?

11. Er det urettferdig at mora tvinger på Laure en kjole for å avsløre sannheten om henne?

12. Kunne mora ha gjort dette på en annen måte?
VENNSKAP, RESPEKT

Laure later som om hun er Mikael og særlig Lisa blir veldig begeistret for ”gutten” Mikael.

I filmen kysser hun Mikael og de blir ”sammen”.

1. Burde Laure si fra at hun var en jente før hun ble kysset?

2. Hvorfor lar Laure Lisa kysse seg? Er hun egentlig forelsket i Lisa?

3. Hvis man føler seg som en gutt, men er født i en jentekropp, er man lesbisk da – hvis man liker jenter?

4. Hvis man liker en venn som viser seg å ha løyet om hun eller han er gutt eller jente – kan man da ikke være venner mer?

5. Hva blir vennene til Laure mest skuffet over – at Laure hadde løyet for dem eller at Laure har utgitt seg for å være en gutt – når hun faktisk var en jente?

6. Hvorfor føler vennene at de må ta av Laure buksa for og ”få beviset”?

7. Var dette en grusom handling?

8. Hva er den store forskjellen på jenter og gutter – egentlig?

9. Mot slutten av filmen dukker Lisa opp igjen og hun spør Laure hva hun heter. - Hva betyr egentlig denne slutten og hva kommer til å skje – blir de venner på nytt?
OPPVEKST, FAMILIE

Laure ser ut til å vokse opp i en harmonisk familie. Hun er storesøster og veldig glad i lillesøsteren sin. De leker og har det hyggelig sammen.

1. Sammenlign de to søstrene – hva er den største forskjellen mellom dem?

2. Lillesøsteren er veldig lojal mot Laure – nevn noen eksempler på dette.

3. Hvordan kan det ha seg at lillesøsteren så raskt aksepterer at Laure også kan være gutt?

4. Burde vi alle kanskje vært mer lik lillesøsteren i hennes måte å akseptere at man kan både være litt gutt og litt jente på en gang?

5. Er det forskjell på norske foreldre og hvor strenge de er med barna sine og foreldre og barn fra andre land?

- Sjekk på nett om kulturforskjeller og ulike former for barneoppdragelse:

Katolsk

Islamsk

Kristen


 

Filmstudieark

Forfatter:Ingrid Dokka
Klassetrinn: [5. - 7. trinn, 8. - 9. trinn]
Fag: Samfunnsfag
Tema:Oppvekst/familie, Tenår/skole og seksualitet, Vennskap/respekt
 

Fakta

Originaltittel:Tomboy
Regi:Céline Sciamma
Roller:Zoé Héran, Malonn Levana, Jeanne Disson, Sophie Cattani, Mathieu Demy, Yohan Vero, Noah Vero, Cheyenne Laine, Ryan Boubekri
Manus:Céline Sciamma
Genre:Drama
Nasjonalitet:Frankrike
Språk:Fransk
Produsent:Bénédicte Couvreur
Produksjonsselskap:Hold Up Films & Productions
Musikk:Jean-Baptiste de Laubier
Lengde:1 t. 18 min.
Distribusjon:Europafilm
Produksjonsår:2011
Aldersgrense:Tillatt for alle
 
 
Filmplakat:

 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99. Webredaktør: Birgitte Langballe