Filmweb
 
 

Møte på valmueåsen

Året er 1963 og Japan forbereder seg på å arrangere de Olympiske leker (Tokyo 1964). I havnebyen Yokohama blir vi kjent med tenåringene Umi og Shun som er elever på samme videregående skole. Shun er redaktør av skoleavisen og populær blant jentene. Umi tar stort ansvar hjemme med matlaging og husstell. Den unge generasjonen leser Nietzsche og hører på jazz. Utviklingen i samfunnet går fort til både glede og forargelse.

Striden går blant de unge om det ærverdige klubbhuset skal rives eller ikke.

Samtidig utkjemper Umi, som bor i huset på toppen av valmueåsen, sin personlige kamp med å forsone seg med fortiden.
Organisering: Elevene ser filmen samlet og går deretter sammen i mindre samarbeidsgrupper på 3-4 elever. Oppsummering i samlet klasse med eventuelle presentasjoner. Filmstudiearket er utarbeidet med tanke på elever i 8.-10. trinn, men filmen egner seg også for mellomtrinnet 5.-7.

 

Om handlingen:

Umi bor i havnebyen Yokohama. Bruk kartet og finn ut hvor i Japan dette er.

Hvilke ritualer har Umi hver morgen?

På pensjonatet som bestemoren driver har hun ansvar for matlaging der hun lager tradisjonell asiatisk mat. La dere merke til hvilke retter hun tilberedte? Lag en liste over disse rettene.

Året er 1963. Umis far døde under Koreakrigen da skipet han var kaptein på ble beskutt. Les om Koreakrigen og finn ut hvordan det kan ha seg at et japansk skip ble beskutt. Samarbeid i gruppa og diskuter årsaker til dette.

Tips! Les også om Japans forhold til USA på den tiden.
Japan har en sterk kultur innen mange områder fra tradisjonell matlagning til musikk og kunst, men selv om landet har en sterk identitet har det også blitt påvirket av Europa, Amerika og Øst Asia. Særlig amerikansk kultur fikk en sterkere innvirkning på japansk kultur etter 2. verdenskrig.

Hvorfor har Amerika hatt dette i etterkrigstiden, og ser man noen amerikansk påvirkning i filmen?

Signalflagg er en måte å kommunisere til hverandre på havet. Umi heiser signalflagg fra toppen av valmueåsen hver morgen. Hvorfor tror dere at hun gjør dette? Søk i Google på “Signalflagg” og finn ut hva flaggene hun heiser hver morgen står for.

Mye av handlingen i filmen er lagt til skolen og konflikten som oppstår når skolens ledelse og noen studenter ønsker å rive klubbhuset. Huset er viktig for studentene på mange måter. Hva mener Shun når han uttaler at "når vi ødelegger fortiden, ødelegger vi også vår egen sjel"?

 Hvorfor tror dere at enkelte er så ivrige etter å rive det gamle studenthuset?

I Studenthuset kommer Umi og hennes venninne i kontakt med både et stort engasjement blant studentene og en stor variasjon av studier. Lag en liste over de ulike studieretningene de møter der.

Studenthuset bærer også navnet Latinerkvarteret. Diskuter i gruppa hvorfor dere tror huset har fått det navnet. Søk evnt. på Latinerkvarteret på wikipedia for å kunne trekke paralleller.

I Japan er det stort fokus på å gjøre det bra på skolen. Både naturvitenskaplige fag, kunst og kultur er høyt verdsatt. Det er store krav til disiplin, respekt og det å ha en høy arbeidsmoral. Diskuter på hvilke måter dette kommer fram i filmen.

Elevene går i skoleuniformer. Finn ut hvorfor jentene har matrosinspirerte uniformer .

Umi og Shun har noe felles som de først ikke vet om. Hva er det?

De to utvikler følelser for hverandre underveis i filmen. Hvordan legger regissøren opp dette?  Skriv ned faktasetninger om nøkkelhendelser i forholdet mellom de to unge.

Hvorfor fortsetter hun å heise flagget?

Filmen berører mange enkelthistorier som blir flettet sammen. Hva vil dere si er filmens røde tråd som er det som binder historien sammen?
Oppgave

Lag en eller flere av de rettene Umi tilberedte på skolekjøkkenet eller til skolens internasjonale dag i oktober (FN-dagen). Dere kan søke på nettet og finne oppskrifter til blant annet misosuppe, tofu, natto eller frityrstekt fisk/skalldyr.

Lag en powerpointpresentasjon med fokus på bilder som viser Japans historie i korte trekk fra 1940-1964.

Presentasjonen skal gjenspeile hvilke prøvelser og utfordringer som det japanske folk har hatt i denne perioden, og hvordan landet har blitt bygd opp igjen.

Lag en liste over japanske ord fra filmen.

Om japansk animasjon

I Japan er manga (tegneserier) en høyt anerkjent kunstart. Flere av mangaene(tegneseriene) blir omgjort til anime (animasjoner). De japanske animene har ofte en særegen stil. Hva er det som kjennetegner slike animasjoner? Diskuter i gruppen.

Kan dere navn på flere kjente japanske animasjoner?

Et japansk ord som går mye igjen i filmen er ordet hei. Husker dere hvordan man uttalte det ordet?

Oppgaver

Lag en egen japanskinspirert manga (tegneserie) over 3-4 ruter.

Lag en egen animasjonsfilm (hvis dere har tid og mulighet) v/ hjelp av et animasjonsprogram (f.eks ImageStudio og redigeringsprogrammet WindowsMovieMaker)
 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Filmstudieark

Forfatter:Beate Henriksen
Klassetrinn: [5. - 7. trinn, 8. - 9. trinn, 10. trinn]
Fag: Historie , Samfunnsfag , Kunst og håndverk
Tema:Oppvekst/familie, Individ/gruppe, Kunst, Tenår/skole og seksualitet, Vennskap/respekt, Politikk og samfunn, Kulturmøter/-konflikter
 

Fakta

Originaltittel:Kokuriko-zaka kara
Regi:Goro Miyazaki
Roller:Masami Nagasawa, Junichi Okada, Keiko Takeshita
Manus:Hayao Miyazaki, Keiko Niwa
Genre:Animasjon / Drama / Romantikk
Nasjonalitet:Japan
Språk:Japansk
Produksjonsselskap:Studio Ghibli
Musikk:Satoshi Takebe
Lengde:1 t. 32 min.
Distribusjon:Arthaus
Produksjonsår:2011
Aldersgrense:Tillatt for alle
 
 
Filmplakat:

 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99. Webredaktør: Birgitte Langballe