Filmweb
 
 

Lincoln

Innhold
Handlingen
Om filmen
Forberedelsesoppgaver
Etterarbeidsoppgaver
Hva læreplanen sier

Handlingen
Året er 1865, og den amerikanske borgerkrigen går mot slutten. President Abraham Lincoln kjemper for å samle nok stemmer i Kongressen til å kunne få igjennom det 13. grunnlovstillegget, tillegget som vil forby slaveriet i De forente stater.
Men tiden er knapp. For når borgerkrigen ender vil de 11 utbryterstatene i sør, som er pro slaveri, vende tilbake til den nasjonale politikken, og gjøre det umulig å gjennomføre en slik grunnlovsendring. Abraham Lincoln befinner seg derfor i en situasjon hvor han må bruke alle midler for å fullføre sine politiske ambisjoner tidsnok. Til og med å utsette freden, til tross for at soldater stadig dør på slagmarken. 
Om filmen
Lincoln er regissert av Steven Spielberg, en av filmbransjens aller mest kjente og anerkjente regissører/produsenter. Spielberg er mannen bak storsuksesser som Schindlers liste, Redd menig Ryan, Haisommer, E.T., Jurassic Park, Indiana Jones-filmene, Nærkontakt av tredje grad og På eventyr med Tintin: Enhjørningens hemmelighet.

Steven Spielberg begynte arbeidet med å planlegge Lincoln allerede på 90-tallet. Resultatet er et portrett av den amerikanske presidenten Abraham Lincolns siste måneder, i 1865, og hans politiske kamp for å gjøre en ende på slaveriet i Statene. En politisk agenda som har gitt Abraham Lincoln en svært aktet posisjon i amerikansk og internasjonal historie.
Denne kampen skjer samtidig som den amerikanske borgerkrigen står foran sine aller siste slag, en borgerkrig som brøt ut fire år tidligere, nettopp på grunn av blant annet uenighet mellom statene om hvor vidt slaveriet skulle opprettholdes eller ikke.

Krig til tross, dette er ingen krigsfilm. Spielberg har uttalt at han ”ønsket ikke å lage en ny Saving Privat Ryan”. Filmen legger derfor vekt på å presentere en politiker, og ikke en krigsherre. Og, i tillegg til å vise Lincoln som en medmenneskelig, forhandlingssterk, vågal, utspekulert, moralsk og juridisk kompetent president, rommer også filmen et dypt innblikk i presidentens parallelle rolle som ektemann og far.
Dette gjør filmen dialogdreven, veiende tungt på skuespillerprestasjoner fremfor action-sekvenser og høylytte effekter. Det er imidlertid lagt ned mye arbeid i det visuelle. Det filmfotografiske bærer preg av Vermeer-inspirasjon, og kostymer, interiør og eksteriør gir en svært rikholdig tidskoloritt fra perioden.

Hovedrolleskuespiller Daniel Day-Lewis har mottatt mye heder for sin tolkning av Lincoln. Day-Lewis har fra før gjort seg bemerket for sitt spill i filmer som My Left Foot, There Will Be Blood, Gangs Of New York, Et rom med utsikt, Den siste mohikaner og I fars navn. Han har mottatt to Oscar-priser for sitt skuespill.
Filmen inneholder for øvrig mange andre velrennomerte skuespillere. Skuespillere mange vil kunne kjenne igjen som for eksempel tanta til Spiderman, partneren til Batman, alien-utrydder i Men in Black, alv i Hobbiten, vampyr i Twilight-sagaen eller erkeskurk i Sherlock Holmes. Mer om dette i oppgavesamlingen under.

Filmtrailer: http://www.filmweb.no/trailere/article1074667.ece

Egnethet:
   Medietilsynets vurdering er at filmen passer for ungdom og voksne. Aldersgrensen er satt til 11 år, og begrunnelsen er: ”Dette historiske dramaet inneholder krigshandlinger og enkelte nærbilder av drap. Da filmen for øvrig er neddempet og har et lite dramatisk uttrykk, antas disse scenene ikke å være skadelige for 11-åringer. Filmen får derfor 11-årsgrense.”
   I undervisningssammenheng er denne filmen mest hensiktsmessig i den videregående skole. Dette med tanke på hvilken faglig relevans filmen vil ha, samt at filmens tema er myntet på et modent publikum.
   Les mer om dette nederst i dokumentet, hvor det vises konkret til læreplanverkets ulike kompetansemål. (Spesielt de som vedrører Engelsk - programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram: Internasjonal engelsk, samfunnsfaglig engelsk og engelskspråklig litteratur og kultur.)
Forberedelsesoppgaver
Visningen av Lincoln bør forberedes grundig. Med tanke på et godt læringsutbytte og en god filmopplevelse, er det mest hensiktsmessig å vektlegge forarbeid fremfor etterarbeid. Derfor er det i dette filmstudiearket presentert en hel del forberedelsesoppgaver, og etterarbeidet vil hovedsakelig bestå av gjennomgang/repetisjon av disse.
Hver enkelt lærer bør selv vurdere hvor filmvisningen plasseres på planen i forhold til gjennomgang av de relevante språklige, historiske, kulturelle og etiske temaene man fra før er satt til å gjennomgå. Uansett, med riktig tilnærming vil en grundig håndtering av de ulike faglige perspektivene som filmen berører, kunne resultere i et betydelig kompetanseheving.
Spørsmålene/oppgavene under kommer ikke i en bestemt orden. Disse kan ulike faglærere selv velge blant for å rette fagutbyttet dit man ønsker. Hver enkelt lærer må også vurdere (og eventuelt korrigere) vanskelighetsnivået til de ulike spørsmål/oppgaver med utgangspunkt i egen elevmasse. Merk: Det er ikke tenkt at det skal jobbes med
samtlige oppgaver/spørsmål under.
Noen av spørsmålene/oppgavene henspiller på mindre fremtredende – men viktige – elementer i handlingen. Det bør derfor ikke være for stor avstand i tid mellom forarbeid, visning og etterarbeid.


Oppgaver:
1) Skuespillerne
Persongalleriet i Lincoln er stort. Det kan være en fordel å i forkant skaffe seg en oversikt over de ulike karakterene. Flere av de medvirkende skuespillerne er kjente navn. I det følgende er det en liten oversikt over noen av de mest sentrale rollene. Sett deg inn i denne oversikten, bruk filmweb.no og imdb.com for å finne ut hvordan disse skuespillerne ser ut og om man kjenner dem igjen fra andre filmer. 
  • Abraham Lincoln, president = Daniel Day-Lewis (There Will Be Blood, Gangs Of New York, Den siste mohikaner og I fars navn)
  • Mary Todd Lincoln, Lincolns kone = Sally Field (Norma Rae, Places In The Heart, Smokey And The Bandit, Forrest Gump og The Amazing Spider-Man)
  • Thaddeus Stevens, radikal republikaner = Tommy Lee Jones (Jaget, Men In Black-filmene, JFK, Natural Born Killers, Batman Forever, Space Cowboy og No Country For Old Men)
  • Robert Todd Lincoln, Lincolns sønn = Joseph Gordon-Levitt (10 Things I Hate About You, (500) Days Of Summer, G.I. Joe: The Rise Of The Cobra, Inception og The Dark Knight Rises)
  • William Seward, utenriksminister = David Strathairn (På kloss hold, Memphis Belle,  L.A. Confidential, Good Night And Good Luck, The Bourne Ultimatum og The Bourne Legacy)
  • Francis Preston Blair, krigsmegler og republikaneren = Hal Holbrook, som selv spilte Abraham Lincoln i en mini-TV-serie i 1976. (Into The Wild, Wall Street, Firmaets mann og Water For Elephants, samt TV-serier som Nord og sør, Sopranos, Sons Of Anarchy og The West Wing)
  • Fernando Wood, demokrat og slaveritilhenger = Lee Pace (The Good Shepard, The Twilight Saga: Breaking Dawn – Part 2)
  • Ulysses S. Grant, øverstkommanderende i unionshæren = Jared Harris (Sherlock Holmes: A Game of Shadows, Mad Men)
  • Edwin M. Stanton, krigsminister = Bruce McGill (Collateral, The Last Boy Scout)
  • Clay Hutchins, demokratisk kongressmann = Walton Goggins (Justified, Django Unchained)
  • Robert Latham, utenriksministerens assistent/Lincolns lobbyist = John Hawkes (Winter’s Bone, The Sessions, Deadwood og Me and You and Everyone We Know)
  • W. N. Bilbo, utenriksministerens assistent/Lincolns lobbyist = James Spader (Stargate, Pretty In Pink, Sex, løgn og videotape, Wolf og Stargate)

2) Historiske forhold

  1. Hva utløste den amerikanske borgerkrigen? Hvem var partene som kriget mot hverandre? Hvor mange liv gikk tapt?
  2. Hvor utbredt var slaveriet i USA i dette tidsrommet? Når begynte man med slavehold i USA? Hvorfor var det så viktig for Konføderasjonen (Sørstatene) å beholde slaveriet?  
  3. Hvilke roller hadde følgende personer under den amerikanske borgerkrigen? Abraham Lincoln, Ulysses S. Grant, Jefferson Davis og Robert E. Lee
  4. De sorte var ufrie. Hvilke rettigheter hadde indianere og hvite kvinner i samme periode?
  5. Hvor ligger Det hvite hus? Hvilken funksjon har det i amerikansk politikk? Hvilke andre byggverk i nærheten er også av politisk og historisk verdi?
  6. Hvilke kommunikasjonsmidler hadde man på denne tiden? Hvordan spredte informasjon seg?
  7. Hvorfor fryktet mange politikere og militære for arbeidsplassene sine når krigen gikk mot slutten?
  8. Studer et kart som viser hvilke stater som tilhørte Unionen (Nordstatene) og hvem som tilhørte Konføderasjonen (Sørstatene).

3) Ord/sitater o.l.

a) Hva betyr følgende ord: infanteri, kavaleri, føderal, lobbyvirksomhet, ratifisering, benådning og emansipasjonserklæring?
b) Grunnlovstillegget som Lincoln kjempet hardt for å få vedtatt, skulle gi slavene friheten sin tilbake. Tillegget er formulert slik, i to korte seksjoner:
Section 1: Neither slavery nor involuntary servitude, except as a punishment for crime whereof the party shall have been duly convicted, shall exist within the United States, or any place subject to their jurisdiction.
Section 2: Congress shall have power to enforce this article by appropriate legislation.

Oversett og prøv og forstå formuleringene.

c) I filmens start er det to menige soldater som har lært mye av en av Lincolns taler utenat. Dette er en av Amerikas mest kjente taler, og den ble holdt av Lincoln i Gettysburg, Pennsylvania, den 19. november 1863. Les talen (under), og skriv et sammendrag av Lincolns budskap.
”Four score and seven years ago our fathers brought forth on this continent a new nation, conceived in liberty, and dedicated to the proposition that all men are created equal.Now we are engaged in a great civil war, testing whether that nation, or any nation, so conceived and so dedicated, can long endure. We are met on a great battle-field of that war. We have come to dedicate a portion of that field, as a final resting place for those who here gave their lives that that nation might live. It is altogether fitting and proper that we should do this.

But, in a larger sense, we can not dedicate, we can not consecrate, we can not hallow this ground. The brave men, living and dead, who struggled here, have consecrated it, far above our poor power to add or detract. The world will little note, nor long remember what we say here, but it can never forget what they did here. It is for us the living, rather, to be dedicated here to the unfinished work which they who fought here have thus far so nobly advanced. It is rather for us to be here dedicated to the great task remaining before us—that from these honored dead we take increased devotion to that cause for which they gave the last full measure of devotion—that we here highly resolve that these dead shall not have died in vain—that this nation, under God, shall have a new birth of freedom—and that government of the people, by the people, for the people, shall not perish from the earth.”
4) Abraham Lincoln

  1. Finn ut hvilken bakgrunn Abraham Lincoln kom i fra.
  2. Hvilken posisjon har Abraham Lincoln i amerikanske historiebøker (inkl. skolebøker) i dag?
  3. Under hvilke omstendigheter i filmen mister Lincoln besinnelsen? På hvilken måte gjør han det, og hvorfor?
  4. I filmen forteller Lincoln ofte historier (gjerne med humoristiske tilsnitt), som de andre i rommet alltid lurer på hva han mener med. Han forteller blant annet om en snakkende papegøye, en 77 år gammel dame som drepte mannen sin, en sammenligning mellom hans partifeller og det å være hvalfangere, om et George Washington-maleri på et britisk toalett, og om den greske matematikeren Euklids filosofier. Vær oppmerksomme på disse historiene når du ser filmen, og prøv å finne ut hvilket budskap Lincoln ønsker å fremme. (Kan dette sammenlignes med Jesus sine lignelser?)
  5. Hvorfor er Lincoln villig til å utsette freden, for å få nok tid til å få vedtatt grunnlovstillegget – til tross for at det stadig dør amerikanske soldater på slagmarken?
  6. Når du ser filmen, tenk over:
  • Når snakker Lincoln, og når lytter han? Hva sier dette om personligheten hans?
  • Hvordan blir Lincoln beskrevet av sine politiske motstandere?
  • I filmens begynnelse, når Lincoln snakker med noen unge, menige soldater: Hvilket førsteinntrykk får du av ham som president i denne sekvensen?
  • I slutten av filmen ser vi Lincoln inspisere en slagmark i Pennsylvania, hvor en stor mengde døde soldater ligger rundt omkring. Hva er grunnen til at han ønsker å se slagmarken med egne øyne?
  • I hvilke sammenhenger i filmen er det tydelig at Lincoln tidligere i sin yrkeskarriere jobbet som advokat?
     
5) Lincoln privat

  1. Når du ser filmen, tenk over:
  • Hvordan vil du beskrive Abrahams relasjon til kona Mary? Hvilke utfordringer har og har de hatt i ekteskapet sitt?
  • Hva er Marys sterke og svake sider?
  • Hvordan tror du (den yngste) sønnen Tad ville ha beskrevet sin far?
  • I filmen nevnes sønnen Willie. Hva får vi vite om ham?
  • Sønnen Robert ønsker å verve seg til hæren, men foreldrene lar ham ikke få lov. Han krangler med sin far om temaet, og Robert sier: ”Du er redd for mor, ikke at jeg skal bli drept.” Hva mener Robert med dette? Og hva synes du om farens reaksjon på denne påstanden?
     
6) Politikk
  1. Kongressen i amerikansk politikk utgjør den lovgivende forsamlingen. Sørg for at du har en grunnleggende oversikt over dennes funksjoner, og at den består av to kamre, Senatet (overhuset) og Representantenes hus (underhuset). Hvordan er setene i disse husene fordelt? Hvilken påvirkningskraft har presidenten på Kongressens avgjørelser?
  2. Hvor stort flertall må til for å kunne gjennomføre et lovendringsvedtak i Kongressen?
  3. I tillegg til den lovgivende makt, hvilke andre maktorganer har man i det politiske systemet i USA? Hvordan er dette systemet sammenlignet med Norges?
  4. Skaff deg grunnleggende kunnskap om de to partiene Demokratene og Republikanerne. Hvilket parti tilhørte Lincoln?
  5. Hva betyr det når den amerikanske grunnloven gir presidenten ”krigsfullmakt”?
7) Menneskesyn

  1. Hva tror du var årsaken til at de hvite i Amerika ikke anså sorte som likeverdige?
  2. Hva tror du var forskjellen på de hvite amerikanerne som ønskte å beholde slaveriet, og de som ønsket å avvikle det?
  3. Når du ser filmen, legg merke til de sorte som medvirker på rollelista (ikke statistene). I hvor stor grad er disse slaver vs. frie, lønnete ansatte, tror du?
  4. Kan det forsvares at en politiker ofrer soldaters liv for å oppnå et politisk mål? Begrunn svaret ditt, og gi eventuelt eksempler.
  5. I filmen argumenterer motstandere av det 13. grunnlovstillegget med at ”Kongressen må ikke skape likhet der Gud har skapt ulikhet.” Hva mener de med dette? Hva synes du om argumentet?
  6. Den radikale republikaneren Thaddeus Stevens (Tommy Lee Jones) sier at han ikke mener at alle mennesker er like, men at alle skal være like for loven.” Hva mener han med dette? (Og slik det blir fremstilt i filmen: mener han det egentlig? Hvorfor sier han dette?)
8) Bonusspørsmål

a) Klarer du å finne filmens referanse til Charles Darwin og hans forskning?

b) Lytt til tordenlydene i filmens åpningssekvens. Når i filmen gjentas disse lydkulissene? Dette er ikke tilfeldig? Hva skal disse lydene symbolisere?
Etterarbeidsoppgaver
Heller ikke disse spørsmålene/oppgavene kommer ikke i en bestemt orden. De  ulike faglærere må selv prioritere de fagområder som oppleves mest hensiktsmessige – for å oppnå ønskede kompetansemål.

1) Gjennomgå de forberedelsesoppgavene som ble valgt ut før filmvisningen.

  • Hvilke av spørsmålene gjorde det lettere å forstå filmen?
  • Hvilke av svarene du/dere ga vil være annerledes nå, etter at dere har sett filmen?
     
2) Hvilket læringsutbytte har du fått av filmen? Lag punkter sortert under følgende overskrifter: engelsk språk, historie, samfunnsfag, etikk, annet.

3) Beskriv Abraham Lincoln slik han blir presentert i filmen. Hvilke karakteristikker tror du stemmer mest overens med virkeligheten? Og hvilke tror du er kunstneriske friheter fra manusforfatteren, regissøren og skuespillerens side? Begrunn svarene dine.

4A) I dag har USA en farget president, Barack Obama. Hvordan tror du Obama vil beskrive Lincolns historiske påvirkning på at han ble valgt som amerikansk president?

4B) Lincoln var republikaner. Obama er demokrat. Mange synes dette er et merkverdig forhold. Gi en forklaring på dette.

5A) Var det riktig av Abraham Lincoln, slik det ble fremstilt i filmen, å utsette fredsinngåelsen for å få tid til å gjennomføre vedtaket om det trettende grunnlovstillegg? Hvor viktig var denne loven? I mellomtiden døde jo mange soldater på slagmarken.

5B) Hvis Lincoln og hans partifeller ikke hadde fått gjennomført slaveforbudet i 1865, hvordan tror du da de fargedes situasjon hadde vært i USA i dag?

6) Etter at det trettende grunnlovstillegget ble vedtatt, hvor lang tid tok det før alle hvite amerikanere behandlet sorte som likeverdige medborgere?

7) Hva har regissør Steven Spielberg ønsket å fortelle med denne filmen? Hva er budskapet hans? 

8) I slutten av filmen blir det avslørt at Thaddeus Stevens (Tommy Lee Jones) har en sort kjæreste. Når dette ble avslørt, hvordan påvirket det ditt syn på hvordan Stevens deltok i kampen for å fremme grunnlovsendringen?

9) Med utgangspunkt i det du visste om Abraham Lincoln og den amerikanske borgerkrigen før du så filmen: Var det noe i handlinga du synes burde ha vært tilføyd? Begrunn svaret ditt.

10) Hvilke skuespillere utmerket seg på en positiv måte? Begrunn svaret ditt.

11) Hvilke ulike typer kjærlighet finner du eksempler på i filmen?

12) Hva utgjør filmens spenningspunkter?

13) Under kan du lese en del sitater fra filmen. Hva menes med det som sies her? Oversett og forklar.
 
- Mary Todd Lincoln: No one is loved as much as you by the people. Don't waste that power.
- Abraham Lincoln: I am the president of the United States of America, clothed in immense power! You will procure me those votes!
- Abraham Lincoln: [to Ulysses S. Grant] Each of us has made it possible for the other to do terrible things.
- Abraham Lincoln: Euclid's first common notion is this: Things which are equal to the same things are equal to each other. That's a rule of mathematical reasoning and its true because it works - has done and always will do. In his book Euclid says this is self evident. You see there it is even in that 2000 year old book of mechanical law it is the self evident truth that things which are equal to the same things are equal to each other.
- Abraham Lincoln: Do you think we choose the times into which we are born? Or do we fit the times we are born into?

- Thaddeus Stevens: The greatest measure of the 19th century was passed by corruption, aided and abetted by the purest man in America.
- Abraham Lincoln: [greeting a pair of visitors from Jefferson City] I heard tell once of a Jefferson City lawyer who had a parrot that would wake him each morning crying out 'today's the day the world shall end as scripture has foretold'. And one day, the lawyer shot him for the sake of peace and quiet I presume, thus fulfilling, for the bird at least, his prophecy. [The guests don't laugh]
- Thaddeus Stevens: I don't hold with equality in all things, just equality before the law, nothing more.

- Thaddeus Stevens: White people cannot bear the thought of sharing this country's infinite abundance with Negroes.

14) Generelle filmstudiespørsmål/-oppgaver:

  1. Filmen inneholder flere kjente skuespillere. Velg én av dem og skriv en skuespillerbiografi på om lag 100 ord. Få med eksempler på andre filmroller han/hun eventuelt har hatt tidligere. Kan du gi eksempler på filmer som han/hun har spilt i tidligere, hvor rollekarakteren han/hun innehar er svært forskjellig fra den i Lincoln?
  2. Velg en av rollekarakterene i filmen og lag en beskrivelse av hvordan han/hun forandrer seg i løpet av handlingen. Hva er de viktigste årsakene til denne forandringen?
  3. Hvilke virkemidler har filmskaperne brukt for å få frem ulike stemninger? (Stikkord: klipp, musikk, tempo, farger, lys/skygge m.m.)
  4. Velg en scene/sekvens fra filmen som du likte godt, og forklar hva du synes gjorde denne scenen bra.
  5. Gjenfortell filmens handling med om lag femti ord.
  6. Skriv en anmeldelse av filmen. Fortell om hva du likte og hva du ikke likte. Begrunn synspunktene dine.
15) Mail gjerne respons på hvordan du/klassen opplevde å jobbe med dette filmstudiearket til poh@pohphoto.com. Takk!

Bonus: Dette er et faglig krevende filmstudieark. Når man er ferdige kan det være på tide med en avkobling. Se da ”Abraham Lincoln: Vampire Hunter” ... og studer hvordan samme historiske person kan portretteres HELT annerledes. Trailer her: http://www.filmweb.no/trailere/article903076.ece J

I samme åndedrag ønsker jeg å anbefale mini-TV-serien John Adams, om USA sin andre president. Trailer her: https://www.youtube.com/watch?v=GEtajI8Tmsw
Hva læreplanen sier
Lincoln er godt egnet til å belyse og tilnærme seg mange av kompetansemålene i engelsk (spesielt programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram, samfunnsfaglig engelsk) – men også i samfunnsfag og RLE. I det følgende kan man lese en rekke utdrag fra læreplanen som underbygger dette.

Engelsk - programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Kompetansemål etter Vg1 – studieforberedende utdanningsprogram og Vg2 – yrkesfaglige utdanningsprogram (utdrag)
Kommunikasjon
Hovedområdet kommunikasjon dreier seg om å bruke det engelske språket for å kommunisere. Kommunikasjon skjer gjennom lytting, lesing, skriving, forberedt muntlig produksjon og spontan muntlig samhandling, også med bruk av hensiktsmessige kommunikasjonsstrategier. (…)
Nye medier og utvikling av et språklig repertoar på tvers av fag og emner er sentrale i hovedområdet. (…)
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
  • forstå muntlige og skriftlige framstillinger om allmenne emner og om faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram
  • lese tekster i ulike sjangere og med ulike formål
  • lese og skrive fagtekster med tilknytning til eget utdanningsprogram
Kultur, samfunn og litteratur
Hovedområdet kultur, samfunn og litteratur dreier seg om kulturforståelse i vid forstand. Det tar utgangspunkt i den engelsktalende verden og dekker sentrale emner knyttet til samfunnsliv, litteratur og andre kulturuttrykk. (…)
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • drøfte sosiale og kulturelle forhold, samfunnsforhold og verdier i flere engelskspråklige land
  • drøfte engelskspråklige tekster fra et utvalg av sjangrene dikt, novelle, roman, film og skuespill fra ulike deler av verden og tidsepoker
Engelsk - programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Kompetansemål: Internasjonal engelsk (utdrag)
Språk og språklæring
Hovedområdet dreier seg om kunnskap om det engelske språket og ulike strategier for å fremme egen språklæring. Det omfatter kunnskap om grunnleggende trekk ved engelsk språkbruk, og om språkvarianter av engelsk utenfor det angloamerikanske kjerneområdet. (…)
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • gjøre rede for grunnleggende trekk ved engelsk språkbruk og språkstruktur
  • analysere språklige virkemidler i ulike typer tekster
Kommunikasjon
Hovedområdet dreier seg om kunnskap om det engelske språket og valg og vurdering av ulike strategier for å fremme egen språklæring. Det omfatter kunnskap om grunnleggende trekk ved engelsk språkbruk og sammenhengen mellom språk, kultur og samfunn og bruk av språklige virkemidler og stilistiske trekk i litterære tekster. (…)
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • bruke et rikt og nyansert ordforråd av generell og fagspesifikk art
  • forstå og drøfte lengre framstillinger om allmenne og faglige emner
  • bruke situasjonstilpasset språk i sosiale, faglige og interkulturelle sammenhenger
  • presentere fagstoff muntlig, skriftlig eller i form av sammensatte tekster
  • gjøre rede for og vurdere kildebruk
Kultur, samfunn og litteratur
Hovedområde dreier seg om sentrale emner knyttet til internasjonalt samarbeid, kulturforståelse, litteratur, ulike typer medier og kulturytringer fra den engelskspråklige verden. Det dreier seg om utfordringer det internasjonale samfunnet står overfor og kommunikasjon på tvers av kulturforskjeller og ulike verdisystem.
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • analysere og vurdere noen engelskspråklige mediers rolle i det internasjonale samfunnet
  • drøfte ulike sider ved flerkulturelle samfunn i den engelskspråklige verden
  • reflektere over hvordan kulturforskjeller og ulike verdisystem kan påvirke kommunikasjon
  • drøfte noen internasjonale og globale utfordringer
  • analysere og drøfte minst ett lengre litterært verk og en film
  • presentere et større fordypningsarbeid med emne fra internasjonal engelsk eller et annet fag innen eget programområde og vurdere prosessen

Kompetansemål: Samfunnsfaglig engelsk (utdrag)
Språk og språklæring
Hovedområdet dreier seg om kunnskap om det engelske språket og valg og vurdering av ulike strategier for å fremme egen språklæring. Det omfatter kunnskap om grunnleggende trekk ved engelsk språkbruk og sammenhengen mellom språk, kultur og samfunn og bruk av språklige virkemidler i ulike typer tekster. (…)
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • drøfte sammenhengen mellom form, innhold og stilnivå i setninger i samfunnsfaglige tekster
  • analysere språklige virkemidler i tekster i ulike sjangrer og vurdere virkningen av dem
Kommunikasjon
Hovedområdet dreier seg om formidling av mening gjennom språket. Det dreier seg om videreutvikling av skriftlige og muntlige språkferdigheter, og om oppbygging av et rikt og nyansert ordforråd for å kunne kommunisere om samfunnsfaglige emner. Kommunikasjon omfatter også presis og sammenhengende framstilling i en rekke muntlige og skriftlige sjangrer, inkludert sammensatte tekster. Tilpassing av språkbruk til ulike sosiale, kulturelle og samfunnsfaglige sammenhenger inngår i hovedområdet.
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • bruke et rikt og nyansert ordforråd til å kommunisere om samfunnsfaglige emner
  • beherske formell og uformell språkbruk i ulike sammenhenger
  • drøfte lange og språklig krevende tekster med samfunnsfaglig perspektiv
  • oppsummere, kommentere og diskutere ulike synspunkter på samfunnsspørsmål
Kultur, samfunn og litteratur
Hovedområdet dreier seg om sentrale emner knyttet til kultur og samfunn i den engelskspråklige verden, og omfatter sakprosa, litteratur og andre kulturytringer. Det dreier seg om politiske, sosiale og økonomiske forhold i noen engelskspråklige land, med vekt på Storbritannia og USA. Det omfatter også historiske hendelser og prosesser som har påvirket utviklingen av det britiske og det amerikanske samfunnet. Det dreier seg også om aktuelle spørsmål og regionale og internasjonale konflikter i den engelskspråklige verden.


Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • drøfte hvordan sentrale historiske hendelser og prosesser har påvirket utviklingen av det amerikanske og det britiske samfunnet
  • drøfte politiske forhold og system i den engelskspråklige verden med vekt på Storbritannia og USA
  • drøfte spørsmål knyttet til sosiale og økonomiske forhold i noen engelskspråklige land
  • analysere en regional eller internasjonal konflikt der minst ett engelskspråklig land er involvert
  • drøfte aktuelle debattema i den engelskspråklige verden
  • tolke minst ett større skjønnlitterært verk og en film og et utvalg av annen engelskspråklig litteratur fra 1900-tallet og fram til i dag
  • presentere et større fordypningsarbeid med emne fra samfunnsfaglig engelsk og vurdere prosessen

Kompetansemål: Engelskspråklig litteratur og kultur (utdrag)
Språk og språklæring
Hovedområdet dreier seg om kunnskap om det engelske språket og valg og vurdering av ulike strategier for å fremme egen språklæring. Det omfatter kunnskap om grunnleggende trekk ved engelsk språkbruk og sammenhengen mellom språk, kultur og samfunn og bruk av språklige virkemidler og stilistiske trekk i litterære tekster. (…)
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • drøfte sammenhengen mellom form, innhold og stilnivå i setninger og tekster
  • beherske terminologi til å analysere skjønnlitteratur, film og andre estetiske uttrykksformer
  • drøfte språklig særpreg ved tekster i ulike sjangrer fra ulike perioder og regioner
Kommunikasjon
Hovedområdet dreier seg om formidling av mening gjennom språket. Det dreier seg om videreutvikling av skriftlige og muntlige språkferdigheter, og om å bygge opp et rikt og nyansert ordforråd for å kunne kommunisere om emner knyttet til litteratur, kultur og samfunn. Kommunikasjon omfatter også presis og sammenhengende framstilling i en rekke skriftlige og muntlige sjangrer, inkludert sammensatte tekster. Tilpassing av språkbruk til ulike sosiale og faglige situasjoner knyttet til litteratur og kultur står sentralt i hovedområdet.
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • bruke et rikt, nyansert og presist ordforråd til å kommunisere om litteratur og kultur
  • drøfte lange og språklig krevende framstillinger med allment, faglig og litterært innhold
  • bruke hensiktsmessig og situasjonstilpasset språk i muntlige og skriftlige sjangrer
  • oppsummere, kommentere og diskutere ulike synspunkter i skjønnlitterære tekster
Kultur, samfunn og litteratur
Hovedområdet dreier seg om sentrale emner knyttet til litteratur og kultur i den engelskspråklige verden, og omfatter litterære tekster og andre kunstneriske uttrykksmidler, som bildende kunst, teater, musikk og arkitektur fra ulike tidsepoker og deler av verden. Det dreier seg om sammenhengen mellom tekst, kultur og samfunn. I tillegg omfatter hovedområdet historiske prosesser som har ført til utbredelsen av engelsk språk og angloamerikansk kultur, og aktuelle spørsmål i det internasjonale kultur- og nyhetsbildet.
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • tolke et representativt utvalg av tekster fra litteraturhistoriske epoker i den engelskspråklige litteraturen, fra renessansen og fram til vår tid
  • analysere og vurdere en film og et utvalg av andre kunstneriske uttrykksformer innen engelskspråklig kultur
  • tolke litterære tekster og andre kulturuttrykk i et kulturhistorisk og samfunnsmessig perspektiv
  • drøfte et utvalg sakprosatekster fra engelskspråklig kultur og samfunnsliv
  • drøfte USAs og Storbritannias kulturelle posisjon i verden i dag og bakgrunnen for den

Samfunnsfag
Kompetansemål etter Vg1/Vg2 i vidaregåande opplæring (utdrag)

Individ og samfunn
Hovudområdet omfattar sosialisering, personleg økonomi, samlivsformer og kriminalitet. Det handlar også om kven og kva som påverkar ungdom i dag.
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

  • forklare kvifor kjønnsroller varierer mellom samfunn og kulturar og diskutere kvifor kjønnsrollene endrar seg over tid
Politikk og demokrati
Hovudområdet omfattar det politiske systemet på alle nivå og velferdsstaten. Det handlar om dei politiske partia og kva som kan truge demokratiet. I dette hovudområdet blir det òg lagt vekt på samanhengar mellom styreform, rettsstat og menneskerettar.
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

  • gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i og påverke det politiske systemet gjennom bruk av ulike kanalar for påverknad og kunne gjere greie for ulike utfordringar for demokratiet
  • diskutere samanhengar mellom styreform, rettsstat og menneskerettar
Kultur
Hovudområdet omfattar fleirkulturelle samfunn og religionen si rolle i kulturen.  Det handlar om urfolk, etniske og nasjonale minoritetar og korleis framandfrykt og rasisme kan motarbeidast.
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

  • forklare kvifor fordommar oppstår og diskutere korleis framandfrykt og rasisme kan motarbeidast
  • gje døme på korleis religion og etnisk variasjon påverkar samfunn og kultur
Religion og etikk - fellesfag i studieforberedende utdanningsprogram
Kompetansemål etter Vg3 (utdrag)

Kristendommen
Hovedområdet kristendommen handler om kristendommen i dens forskjellige varianter nasjonalt og globalt, både i et historisk og et nåtidig perspektiv. (…)
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • beskrive og reflektere over hovedtrekk i kristen etikk
  • drøfte kristendommens syn på kjønn og kjønnsroller
  • drøfte kristendommens syn på andre religioner og livssyn
Filosofi, etikk og livssynshumanisme
Hovedområdet filosofi, etikk og livssynshumanisme dreier seg om noen utvalgte filosofer fra ulike epoker og fra flere deler av verden. Hovedområdet omhandler også sentrale etiske begreper og argumentasjonsmodeller, og danner grunnlag for egne meninger og valg. Hovedområdet dreier seg videre om livssynshumanismen i et historisk og et aktuelt perspektiv. Kontinuitet og spenninger innen den livssynshumanistiske tradisjonen er sentralt.
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • forklare sentrale etiske begreper og argumentasjonsmodeller og gjenkjenne og vurdere ulike typer etisk tenkning
  • drøfte etiske verdier og normer knyttet til urfolks kulturer og tradisjoner


 

Filmstudieark

Forfatter:Per Olav Heimstad
Klassetrinn: [Videregående]
Fag: RLE-faget , Samfunnsfag , Engelsk
Tema:Konflikt/krig og menneskerettigheter, Historie, Likestilling/kjønnsroller, Politikk og samfunn
 

Fakta

Originaltittel:Lincoln
Regi:Steven Spielberg
Roller:Daniel Day-Lewis, Joseph Gordon-Levitt, Sally Field, Tommy Lee Jones, Jared Harris, John Hawkes, Lee Pace, David Strathairn, James Spader, Hal Holbrook, Michael Stuhlbarg, Dane DeHaan
Manus:Doris Kearns Goodwin (bok), Tony Kushner (manus)
Genre:Biografi / Drama
Nasjonalitet:USA
Språk:Engelsk
Lengde:2 t. 31 min.
Distribusjon:Twentieth Century Fox Norway
Produksjonsår:2012
Aldersgrense:11 år
 
 
Filmplakat:

 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99. Webredaktør: Birgitte Langballe