Filmweb
 
 

Ikke kall meg sønn!

Kort om filmen

Pierre er 17 år og i midten av puberteten. Han spiller i band, har sex på fester og prøver i hemmelighet på seg jenteklær og leppestift foran speilet hjemme. Helt siden farens død har hans mor Aracy passet på og skjemt bort både ham og lillesøsteren Jacqueline. Når Pierre oppdager at moren stjal ham fra et sykehus da han var nyfødt, endrer livet hans seg dramatisk. Over natten faller verden fra hverandre og moren blir arrestert.

Hans biologiske foreldre Gloria og Matheus har tilbrakt sytten år på leting etter Pierre. De er nå desperate etter å gjøre opp for de tapte årene og tilbringe tid med sin eldste sønn, som de kaller Felipe. Observert med kritisk distanse av sin yngre bror Joca, flytter Pierre/Felipe inn hos sin velstående nye familie. De er fast bestemte på å forme ham i henhold til sine idealer, men Pierre har egne planer for livet sitt.

 

Kort om regissøren

Anne Muylaert ble født i São Paulo, Brasil i 1964. Mellom 1980 og 1984 studerte hun kommunikasjon på University of São Paulo. Senere arbeidet hun som filmkritiker og med diverse jobber innenfor brasiliansk TV. Hennes kortfilmer ble vist med stor suksess på internasjonale filmfestivaler gjennom 90-tallet. Siden da har hun regissert fire langfilmer og har vunnet flere priser. I 2015 vant hennes film Den andre moren (Que horas ela volta?) publikumsprisen I Panorama-seksjonen ved Berlin internasjonale filmfestival.

 

Notat til oppgavene

Spørsmålene under er hentet fra og relatert til innholdet i filmen, men flere oppgaver krever også videre kildearbeid, fortrinnsvis på internett. Det anbefales at man tar notater under filmen for å kunne besvare oppgavene. De fleste av oppgavene har ingen fasitsvar, men oppfordrer snarere til diskusjon rundt de viktige temaene som filmen tar opp. Noen av oppgavene kan besvares ganske kort, mens andre legger opp til lengre besvarelser basert på videre kildearbeid. Oppgavene kan løses individuelt eller i grupper etter visningen, men bør også gjennomgås før visning, slik at elevene vet hva de skal se etter i filmen. De inneholder noe veldig små spoilere, men ingenting som forringer filmopplevelsen nevneverdig. Det anbefales at man avslutningsvis diskuterer de forskjellige svarene som kommer fra enkeltelever eller grupper i plenum, slik at man kan dele forskjellige synspunkter på temaene som presenteres i filmen i hele klassen.

Oppgaver etter filmen

1. Beskriv med dine egne ord hva filmen handler om, uten å se på filmens offisielle synopsis.

2. Hvilken relevans har filmens tittel for historien som fortelles i den? Hvorfor tror du at filmskaperne har valgt akkurat denne tittelen? Kan tittelen ha mer enn én betydning?

3. Den første sekvensen i filmen foregår på en fest, hvor filmens hovedkarakter Pierre møter en jente. Hva forteller åpningen oss om filmens tema og hovedkarakter?

4. Hvorfor tror du at Pierre ikke vil kysse kjæresten sin foran bandet han spiller i?

5. Beskriv forholdet mellom Pierre og lillesøsteren hans. Beskriv forholdet mellom Pierre og moren hans Aracy. Hvordan vil du beskrive Pierres liv i den første delen av filmen?

6. Hvordan kan en DNA-prøve bestemme en persons opphav?

7. Hvordan vil du beskrive den sosioøkonomiske statusen til Pierres to familier? Hvordan er de forskjellige? Hva vet du om São Paulo og de sosiøkonomiske klassene der?

8. Scenen der Pierres mor Aracy blir arrestert bruker veldig tydelige og til dels uvanlige filmatiske grep. Beskriv disse og prøv å forklare hvorfor filmskaperne har skapt scenen på denne måten.

9. Hvordan blir Pierre behandlet av sin biologiske familie når han flytter hjem til dem? Hvordan tror du det får ham til å føle seg?

10. Beskriv Pierres forhold til sin biologiske mor.

11. Hvordan føler du at Pierres forhold til seksualitet beskrives i filmen? Hvordan beskrives forholdet hans til kjærlighet? Hvordan vil du beskrive forskjellen på de to?

12. To av filmens karakterer spilles av den samme skuespilleren. Hvorfor tror du filmskaperne har valgt dette grepet? Hvordan påvirker det publikums opplevelse av de to karakterene?

13. Beskriv filmens hovedkarakterer Felipe, hans mor Aracy og hans biologiske foreldre Glória og Matheus. Hva synes du om disse karakterene som mennesker? Forklar hvorfor.

14. Filmens Wikipedia-side beskriver Pierre som transseksuell. Er han det? Hvilke sider av Pierre understøtter denne beskrivelsen? Hvilke sider av ham taler imot den?

15. Vil du beskrive Pierre som biseksuell, transseksuell, eller ingen av delene? Hvorfor kan det være vanskelig å med sikkerhet plassere ham i en av disse gruppene? Hva tenker du om hvordan vi klassifiserer mennesker ut ifra deres seksualitet i samfunnet i dag?

16. Hvorfor tror du at Matheu blir så sint på Pierre når de skal kjøpe klær til ham? Hva forteller det om Matheu som person?

17. Filmens mest sentrale temaer har flere steder blitt nevnt å være identitet, morskap og familie. På hvilken måte utforsker filmen disse temaene? Hvilke andre temaer føler du at filmen tar opp? Nevn så mange du klarer og forklar hvordan filmen tar opp disse temaene.

18. Hvordan tolker du den siste scenen i filmen med Pierre og hans lillebror Joca? Hva tror du vil skje videre i Pierres liv?

 

Relaterte filmer med filmstudieark

Fucking Åmål: skolekino/incoming/article1011863

Tomboy: skolekino/incoming/article1049461

Få meg på, for faen: skolekino/incoming/article1012243


 

Filmstudieark

Forfatter:Thomas Wangsmo
Fag: Fremmedspråk , Norsk , KRL-faget , Samfunnsfag , Mediefag
Tema:Individ/gruppe, Likestilling/kjønnsroller, Oppvekst/familie, Politikk og samfunn, Kulturmøter/-konflikter
 

Fakta

Originaltittel:Mãe só há uma
Regi:Anna Muylaert
Roller:Naomi Nero, Daniel Botelho, Daniela Nefussi, Matheus Nachtergaele, Lais Dias
Manus:Maria Ionescu , Anna Muylaert, Sara Silveira
Genre:Drama
Nasjonalitet:Brasil
Språk:portugisisk
Produsent:Anna Muylaert
Produksjonsselskap:Dezenove Som e Imagem, Africa Filmes
Musikk:Berna Ceppas
Lengde:1 t. 22 min.
Distribusjon:Fidalgo
Produksjonsår:2016
Aldersgrense:12 år
 
 
Filmplakat:

 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99. Webredaktør: Birgitte Langballe