Filmweb
 
 

Løvetannbarn

HANDLINGSREFERAT

En liten gutt mister moren, og står helt alene. Han finner likevel nye venner, politimannen Raymond er en av dem. Han følger ham til et nytt hjem, der han møter mange andre barn i samme situasjon. Uansett, Raymond hjelper til, og han finner tillit, kjærlighet og venner. Og han lærer å stole på andre, men det er ikke lett!


EGNETHET I SKOLEN, LÆREPLANREFERANSER

* Klassetrinn: 5.-10. klasse

Løvetannbarn har fått aldersgrense ni år. Medietilsynet begrunner dette med at filmen har en ”stemning og en tematikk som kan virke urovekkende på 6-åringer. Den får derfor 9-årsgrense.”

I skolesammenheng vil filmen passe best for aldersgruppa 10 til 16 år. Filmen har en bred appell, og mye å by på også overfor et yngre og eldre publikum enn dette, men følgende studieopplegg retter seg primært mot grunnskolens siste seks skoletrinn.

* Relevante fag: Norsk, samfunnsfag og KRLE
 
Det faglige arbeidet før og etter visningen av Løvetannbarn vil kunne bidra til å nå flere av lærerplanens kompetansemål. Her er eksempler:

NORSK
- Kompetansemål etter 7. og 10. årstrinn innen hovedtemaene Muntlig kommunikasjon og Språk, litteratur og kultur.

SAMFUNNSFAG
- Kompetansemål etter 7. og 10. årstrinn innen hovedtemaene samfunnskunnskap

KRISTENDOM, RELIGION, LIVSSYN OG ETIKK
- Kompetansemål etter 7. og 10. årstrinn innen hovedtemaet Filosofi og etikk.

Les mer på www.udir.no/Lareplaner

 

FILMINFORMASJON

Løvetannbarn (fransk: ”Ma vie de Courgette”, engelsk: ”My Life as a Courgette”) er en fransk-sveitsisk stop motion-animasjonsfilm fra 2016, regissert av Claude Barras. Den ble vist på filmfestivalen i Cannes. Den vant både publikumsprisen og prisen for beste film under Annecy International Animated Film Festival. Den ble valgt ut som Sveits sin kandidat til beste fremmedspråklige film til den 89. Oscar-utdelingen (…). (Fra Wikipedia)

Se filmens trailer her.

Filmens offisielle Facebook-side.

 

OPPGAVESAMLING

Oppgavene under kommer ikke i en bestemt rekkefølge. Disse kan ulike faglærere og elever selv velge blant for å rette fagutbyttet dit man ønsker. Merk: Det er ikke tenkt at det skal jobbes med samtlige oppgaver.

Hver enkelt lærer må gjerne, med utgangspunkt i egen elevmasse, vurdere (og eventuelt korrigere) de ulike oppgavers vanskelighetsnivå og formuleringer. Velg også selv om besvarelsene skal skje skriftlig eller muntlig, og hvorvidt elevene skal jobbe individuelt eller i grupper. Mange av oppgavene passer imidlertid godt til klassediskusjon.

Flere av spørsmålene/oppgavene kan nødvendigvis ikke besvares ut fra informasjon fra filmen alene. Å i tillegg gi elevene tilgang til internett og øvrige oppslagsverk vil være avgjørende. Langt fra alle spørsmål vil ha klare fasitsvar.

Noen av spørsmålene/oppgavene henspiller på mindre fremtredende – men viktige – elementer i handlingen. Det bør derfor ikke være for stor avstand i tid mellom forarbeid, visning og etterarbeid. Vær også oppmerksom på at enkelte oppgaver vil røpe elementer fra filmens slutt (spoilere). Disse kan man, for filmopplevelsens skyld, vurdere å tilbakehold til etter at visningen er over.

 

A: KARAKTERENE

1) Beskriv Løken (Isak). Hva er hans sterke og svake sider?

2) På hvilke ulike måter forandrer Løken seg som person i løpet av filmens handling?

3) Innbill deg at du kunne intervjue politimannen Raymond om livet hans. Skriv ned tre spørsmål du kunne mest ha tenkt deg å stille han. Snakk sammen med andre i klassen om hva slags spørsmål en kunne ha valgt.

4) Hvilke personlige egenskaper har politimannen Raymond, som du mener vil gjøre han god fosterfar for Løken og Kamilla?

5) Innbill deg at du kunne gi Kamillas tante noen råd om hvordan hun best mulig kunne være en god tante for Kamilla. Hvilke råd ville du da ha gitt?

6) Hvorfor tror du Løken har malt sin far (på dragen sin) som en maskert superhelt?

7a) Når Løken ankommer barnehjemmet sier Simon: ”Velkommen til fengslet, poteten”. Hvilket inntrykk fikk du av Simon da?

7b) Hvilket inntrykk satt du igjen med av Simon etter filmens slutt? Hvorfor?

8) Hvorfor skjønner vi at Løken har forelsket seg i Kamilla?

9) Hvordan tror du det kan komme til å gå med Løken når han vokser opp?

 

B: BARNS OPPVEKST/BARNS RETTIGHETER

1) Barna i filmen har alle ulike grunner til hvorfor de bor på institusjon. Vi får vite at Simons foreldre er narkomane, at Beas mor ble utvist til Afrika, at moren til Jonas er psykisk syk, at Ahmets far er fengslet på grunn av væpnet ran, og Elises far er fengslet fordi han har gjort fæle ting mot henne. Kamillas far drepte moren. Løkens alkoholiserte mor er død. Alt dette er belastende for barn. Snakk sammen i klassen om hvordan det kan være mulig å likevel få en god barndom og oppvekst, til tross for at man har en mor og/eller far som ikke får stilt opp godt nok som forelder.

2) Løkens mor tar ikke vare på han. Hun drikker veldig mye alkohol, og Løken sier ingenting. Han rydder bort øl-boksene hennes, og er lojal og lydig mot henne. Løken får ikke hjelp før hun dør. Tror du noen visste om hvordan han hadde det? Hva kunne han ha gjort for å ha fått hjelp tidligere?

3) Hva skjer med barn i Norge som har foreldre som ikke klarer å ta godt nok vare på seg? (Dette kan kanskje skolens helsesøster fortelle klassen om.)

4) Alle mennesker opplever perioder i livet hvor man ikke har det så bra. Da er det lurt å prate med noen om hva man synes er vanskelig. Snakk sammen i klassen, og gi ulike eksempler på hva slags personer man kan kontakte når livet er tungt.

5) I filmen ser vi at en dommer skal avgjøre om Kamillas tante skal få omsorgsrett for henne. Bestyreren på barnehjemmet sier at de må respektere Kamillas valg. Tanten svarer: ”Tull, barn har ikke noe valg!” Hva mener hun med dette? Gi eksempler på ulike situasjoner hvor voksne må bestemme over barna, og situasjoner hvor barn selv kan ta avgjørelser.

6) I filmens siste del får barna hilse på Rakels baby. Barna lurer på hva som er Rakels betingelser for at hun ikke skal dra fra ungen sin. De kommer med mange forslag. Hva tror du må til for at Rakel skal ønske å skille seg fra ungen sin? Snakk sammen i klassen.

7) Hva tror du Løken kommer til å se tilbake på som fine barndomsminner?

 

C: DIVERSE

1) Hva betyr disse ordene/utrykkene: Traumatisert, å anmelde noen, kjærlighet ved første blikk.

2) På norsk er filmtittelen ”Løvetannbarn”. Finn ut hva dette uttrykket betyr?

3) Hva slags ulike former for kjærlighet finner du eksempler på i denne filmen?

4) I filmens start, hjemme hos Løken, ser vi et familiebilde av Løken sammen med foreldrene sine, men det hjørnet med farens hode er revet bort. Hvem tror du har gjort dette, og hvorfor?

5) Løken sier at han tror at det var hans skyld at moren døde. Hvis du skulle forklart Løken hvordan moren hans døde, hva ville du da ha sagt? Snakk sammen i klassen om ulike måter å si dette på.

6) Barna er litt usikre på hvorfor Rakel er blitt gravid, men de tror det har noe med tissen til Paul å gjøre. Hvordan blir man gravid?

7) Simon får post fra moren sin. Konvolutten inneholder en Mp3-spiller, men ikke noe brev. Snakk sammen om hvilke følelser dere tror denne gaven ga Simon.

8) Når Raymond viser Kamilla og Løken de nye rommene deres, begynner Kamilla å gråte. Raymond sier: ”Noen gang gråter man fordi man er glad.” Har du noen gang grått av glede? Gi hverandre eksempler på situasjoner hvor man kan bli så glad at man begynner å gråte.

 

D: UTVALGTE SCENER/KREATIVE OPPGAVER

1) Løken sender brev til Raymond og Simon med mange fargerike tegninger av ulike situasjoner som har skjedd. Tegn eller mal noe som har skjedd på skolen den siste tiden. Vis tegningene til hverandre i klassen, uten at man sier høyt hva man har illustrert, og se om andre klarer å skjønne hvilken episode det er snakk om.

2) Lag en drage. Dekorer dragen med et motiv av noen eller noe du er glad i. Ta med dragene ut en dag det er passe mye vind!

3) Under ser dere en oversikt over ulike scener fra filmen. Les over disse, og gjør én eller begge av følgende to oppgaver:

a) Velg en scene og gjenfortell situasjonen og stemningen som et dikt. (Om du skriver i jeg-form, kan du gi fortellerstemmen til hvilken som helst av karakterene i scenen.)

b) Lag en tegning eller et maleri av en av scenene. Gi den en tittel som fremhever scenens budskap.

Scenene:

- Når Løken leker med dragen sin ut gjennom vinduet på loftsværelset. På dragen har han tegnet sin far som superhelt.

- Når Løken slenger igjen luka til loftsrommet, slik at moren faller ned stigen.

- Løkens første natt på barnehjemmet.

- Kamillas første dag på barnehjemmet, når hun sitter sammen med de andre i matsalen, og (ironisk) kaller Simon for ”sjefen”.

- Når barnehjemsbarna drar på vinterutflukt; de lager snømenn, står på ski og aker.

- Når barna ser Rakel og Paul kysse utenfor bussen.

- Når Løken og Kamilla går ut om natten, og Løken gir henne en selvlaget papirbåt som de ”sjøsetter” på det frosne vannet.

- Når barna kjører buss tilbake til barnehjemmet, og Løken kysser den sovende Kamilla på kinnet. (Senere får han vite at hun ikke sov på ordentlig.)

- Når Kamillas tante er på rektors kontor, hvor en dommer skal avgjøre om hun er skikket til å ta seg av niesen, og Kamilla spiller av et båndopptak som avslører hvor kjip tanta er.

- Når politimannen Raymond forteller Løken at han ønsker å bli Løken og Kamillas fosterpappa.

 

E: GENERELLE FILMSTUDIESPØRSMÅL

1) Hva handlet denne filmen om? Beskriv med bare noen få ord.

2) Hvor bra syntes du filmen var? Hva likte du godt og hva likte du dårlig?

3) Hvor godt synes du denne filmen passet for klassen din? Begrunn svaret ditt.

4) Hvilke ulike følelser ga filmopplevelsen deg? Gjorde noen av scenene i filmen deg trist? Ble du noen gang glad i løpet av handlingen? Flau? Sint? Hva fikk deg til å le eller gråte? Gjorde noe deg frustrert? Reagerte andre i klassen på samme måte som deg? Snakk sammen i klassen.

5) Hvorfor tror du de som har laget denne filmen hadde lyst til å fortelle akkurat denne historien?

6) Skriv en anmeldelse av filmen. Fortell om hva du likte og hva du ikke likte. Hvem passer denne filmen best for? Begrunn synspunktene dine.

 

 

Send gjerne respons på dette filmstudiearket til poh@pohphoto.com. Takk!
av Per Olav Heimstad

Per Olav Heimstad (f. 1973) er adjunkt og har undervist i ungdomsskolen siden 1999. Han driver også enmannsfirmaet POHphoto (pohphoto.com) hvor han bl.a. jobber som fotograf, film-/musikkanmelder, tegneserietegner, forfatter og statist/smårolleskuespiller. Han bor i Åsgårdstrand sammen med kone, to sønner og mange filmteoribøker.


 

Filmstudieark

Forfatter:Per Olav Heimstad
Klassetrinn: [5. - 7. trinn, 8. - 9. trinn, 10. trinn]
Fag: Norsk , Samfunnsfag , KRLE-faget
Tema:Barns rettigheter, Filosofi og etikk, Helse og rus, Individ/gruppe, Mobbing/vennskap, Oppvekst/familie
 

Fakta

Originaltittel:Ma vie de Courgette
Regi:Claude Barras
Manus:Gilles Paris, Céline Sciamma
Genre:Animasjon / Familiefilm
Nasjonalitet:Frankrike / Sveits
Språk:norsk
Produsent:Max KARLI, Pauline GYGAX, Armelle GLORENNEC, Marc BONNY
Produksjonsselskap:Rita Productions
Musikk:Sophie Hunger
Lengde:1 t. 6 min.
Distribusjon:Storytelling Media
Produksjonsår:2016
Aldersgrense:6 år
 
 
Filmplakat:

 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99. Webredaktør: Birgitte Langballe