Filmweb
 
 

God's Own Country

Kort om filmen

God's Own Country begynner som gjørmete britisk landsbyrealisme, og utvikler seg til det som må være årets mest romantiske film. Johnny er en ung odelsgutt i Yorkshire som fordriver tiden med drikking og flyktige møter med fremmede menn for å distrahere seg selv fra det harde gårdsarbeidet. En dag ansetter faren rumenske Gheorghe for å hjelpe Johnny på gården. Dermed oppstår en ordknapp romanse mellom den kjekke migrantarbeideren og den tilsynelatende livstrøtte britiske slasken. Debutregissør Francis Lee har laget en vakker og varm kjærlighetshistorie som det er umulig å ikke bli berørt av.

Trailer
Wikipedia
 

Notat til oppgavene

Spørsmålene under er hentet fra og relatert til innholdet i filmen, men flere oppgaver krever også videre kildearbeid, fortrinnsvis på internett. Det anbefales at man tar notater under filmen for å kunne besvare oppgavene. De fleste av oppgavene har ingen fasitsvar, men oppfordrer snarere til diskusjon rundt de viktige temaene som filmen tar opp. Noen av oppgavene kan besvares ganske kort, mens andre legger opp til lengre besvarelser basert på videre kildearbeid.

Oppgavene kan løses individuelt eller i grupper etter visningen, men bør også gjennomgås før visning, slik at elevene vet hva de skal se etter i filmen. De kan inneholde noen veldig små spoilere, men ingenting som forringer filmopplevelsen nevneverdig. Det anbefales at man avslutningsvis diskuterer svarene fra enkeltelevene eller gruppene i plenum, slik at man kan dele forskjellige synspunkter på temaene som presenteres i filmen fra hele klassen.

Oppgaver etter filmen

1. Beskriv med dine egne ord hva filmen handler om, uten å se på filmens offisielle synopsis.

2. Hva tror du tittelen betyr i filmens sammenheng, og hvilken relevans har den for historien som fortelles i den? Hvorfor tror du at filmskaperne har valgt akkurat denne tittelen?

3. Filmen åpner med et landskapsbilde av gårdshuset til familien vi følger i filmen i skumringslys. Tilsynelatende skjer ingenting i bildet, før et lys til slutt tennes. På lydsporet er det stort sett stillhet. Hvorfor tror du filmskaperne åpner filmen med dette bildet, og hva slags effekt har det på publikum?

4. Hvordan introduseres hovedkarakteren Johnny? Hva slags inntrykk får du av ham som person fra filmens første scener?

5. Hvordan vil du beskrive Johnny sett ut ifra filmen under ett? Hva er hans gode og dårlige sider? Hvordan utvikler han seg i løpet av filmen? Hva er grunnene til at han endrer seg?

6. Hvordan vil du beskrive faren Martin? Hva er hans gode og dårlige sider? Hvordan vil du beskrive Johnnys forhold til faren? Hvordan utvikler forholdet deres seg i løpet av filmen?

7. Hvordan vil du beskrive bestemoren Deidre? Hva er hennes gode og dårlige sider? Hvordan vil du beskrive Johnnys forhold til bestemoren? Hvordan utvikler forholdet deres seg i løpet av filmen?

8. Hvordan vil du beskrive Gheorghe? Hva slags bakgrunn har han? Hvorfor blir han ansatt på gården? Hva er hans gode og dårlige sider?

9. Beskriv forholdet mellom Johnny og Gheorghe gjennom filmen. Hvordan er forholdet deres i begynnelsen? Virker det som om de kommer til å fungere sammen, eller får man inntrykk av at de ikke liker hverandre? Hvordan utvikler forholdet deres seg i løpet av filmen? Hva er grunnene til at forholdet deres utvikler seg i den retningen det gjør?

10. Gheorghe har kunnskaper om matlaging og dyr som Johnny åpenbart ikke har. Hva tror du er grunnen til disse forskjellene mellom de to? Hva er noen av Gheorghes evner som Johnny blir imponert av?
 

11. Hva slags forhold får du inntrykk av at Johnny har til de gamle vennene sine? Hva virker det som om de fleste av vennene hans driver med nå? Hvorfor tror du at det ble sånn at Johnny valgte en annen vei å gå i livet enn vennene sine?

12. Filmens historie utspiller seg på en gård i Yorskhire i England. Hvordan vil du beskrive dette området? Hva får du inntrykk av at folk som bor i dette området driver med? Hva slags type gårdsdrift jobber Johnny og familien med? Hvorfor tror du filmskaperne har valgt å legge handlingen til dette stedet?

13. Hvor tror du Johnny og familien befinner seg sosioøkonomisk i det britiske samfunnet? Hva slags type økonomi og yrker får du inntrykk av at de andre som bor i samme område har? Hvordan tror du dette området ses på av andre deler av England og Storbritannia?

14. Gheorghe kommer fra Romania, og nevner kort i filmen at hjemlandet hans er dødt, og at det ikke er noe å dra tilbake til for ham. Hva tror du, om noe, filmen forsøker å si om det europeiske samfunnet, om de økonomiske og sosiale forskjellene mellom europeiske land, og om arbeidsmigrasjon i Europa?

15. Filmen er delvis basert på regissørens eget liv, som du kan lese litt om på filmens Wikipedia-side. Hvordan er Johnnys dilemma i filmen relatert til regissørens eget liv? Hvorfor tror du at det var viktig for regissørens å fortelle denne historien? Tror du at dette er et dilemma og en historie mange unge mennesker i bygdestrøk kan kjenne seg igjen i? Kjenner du noen som har opplevd eller opplever noe lignende?

16. I filmen får vi se i nærgående detalj mye av arbeidet som gjøres med dyrene på gården og beiteområdet. Hvorfor tror du filmskaperne viser oss dette? Hvordan relaterer denne siden av filmens historie seg til de dokumentariske bildene vi får se under rulleteksten? Hva tror du filmskaperne forsøker å fortelle oss med dette?

17. Forhold mellom mennesker, både familiære, fysiske og emosjonelle er åpenbart sentrale temaer i denne filmen. Hva mener du at filmskaperne forsøker å si om følgende temaer:

Identitet - Seksualitet - Kjærlighet - Vennskap - Familie - Lojalitet - Forpliktelse - Tradisjon

18. Språket som brukes i filmen er interessant på flere områder. For det første hører vi gjennomgående en ganske bred Yorkshire-dialekt hos de fleste karakterene i filmen. Hvordan kan dialektene våre beskrive hvem vi er som mennesker, hvor vi kommer fra, hvilken del av samfunnet vi hører til, og mer? Hvordan kan dialekten vår også bidra til at andre får en feilaktig oppfatning av hvem vi er?

19. Johnny og Gheorghe bruker enkelte ord om hverandre som noen ganger oppfattes som skjellsord, andre ganger som vennskapelige eller til og med ømme ord. Eksempler på dette er bruken av ordene "gypsy" og "faggot, på norsk sigøyner og soper. Hvorfor forandrer disse ordene mening etter sammenhengen de brukes i og hvordan de sies? Hvorfor tror du at Johnny og Gheorghe fortsetter å bruke ord om hverandre som i utgangspunktet er negativt ladede ord, etter at de åpenbart har blitt glade i hverandre?

20. Filmen bruker et svært nøkternt filmatisk språk, både visuelt og auditivt. Denne stilen kalles gjerne naturalisme eller realisme, avhengig av hvilket fokusområde man mener filmen har. Hva kjennetegner stilene naturalisme og realisme? Hva er noen av likhetene og forskjellen mellom de to? Hvilke kvaliteter i denne filmen hører hjemme i de to stilretningene? Hvorfor tror du at filmskaperne har ønsket å bruke dette filmspråket?

21. I tråd med filmens naturalistiske stil brukes det tilnærmet ingen filmmusikk i filmen. Dette gjør at de gangene det brukes så legger man ekstra merke til det. Hvor i filmen brukes det filmmusikk og hvilken effekt har dette? Hvorfor tror du filmskaperne har brukt musikk akkurat i disse scenene?


Relaterte filmer med filmstudieark

Moonlight
Ikke kall meg sønn
Hjartasteinn

 

Nettressurser

Montages artikkel om filmen


 

Filmstudieark

Forfatter:Thomas Wangsmo
Klassetrinn: [10. trinn, Videregående]
Fag: Engelsk , Samfunnsfag , Mediefag , Norsk , KRLE-faget
Tema:Individ/gruppe, Identitet og kjønn, Kjønn og kjønnsroller, Oppvekst/familie, Samfunn og individ, Tenår/skole og seksualitet, Vennskap/respekt
 

Fakta

Originaltittel:God's Own Country
Regi:Francis Lee
Roller:Josh O'Connor, Alec Secareanu, Gemma Jones, Ian Hart
Manus:Francis Lee
Genre:Drama
Nasjonalitet:Storbritannia
Språk:engelsk
Produksjonsselskap:Inflammable Films, Magic Bear Productions, Met Film Production, Shudder Films
Lengde:1 t. 44 min.
Distribusjon:Another World Entertainment
Produksjonsår:2017
Aldersgrense:15 år
 
 
Filmplakat:

 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99. Webredaktør: Birgitte Langballe