Filmweb
 
 

Skyggenes dal

Kort om filmen

Skyggenes dal finner sted i en liten bygd på Vestlandet i Norge. Seks år gamle Aslak og hans mor Astrid opplever en tragedie, som Aslak ikke helt klarer å forstå og Astrid har vansker med å håndtere. I sin søken etter svar, våger Aslak seg inn i den mørke skogen på fjellet som hans mor har advart han mot. Men er det som skjer der inne en gutts fantasi eller er det virkelighet?

Fortellingen befinner seg i et realistisk univers med elementer fra fabelen og gotikken. Skyggenes dal ble vist under prestisjefulle Toronto Internasjonale Filmfestival i september 2017, til svært positiv mottakelse fra internasjonale kritikere.

Trailer
Wikipedia
 

Kort om regissøren

Jonas Matzow Gulbrandsen (født 1982, Norge) har sin utdannelse fra filmskolen i Lodz i Polen. Han gjorde sin inntreden i norsk film ved å vinne Amanda for sin skolefilm Darek. Også for sin andre film, Everything Will Be OK, ble han Amanda-nominert, og vant blant annet Filmkritikerprisen på Kortfilmfestivalen. Begge filmene er vist på en rekke toneangivende internasjonale festivaler som Rotterdam, Gøteborg, samt vunnet prisen for beste europeiske kortfilm ved den prestisjetunge festivalen Premiere Plans i Angers, Frankrike. Skyggenes dal er hans spillefilmdebut.


Notat til oppgavene

Spørsmålene under er hentet fra og relatert til innholdet i filmen, men flere oppgaver krever også videre kildearbeid, fortrinnsvis på internett. Det anbefales at man tar notater under filmen for å kunne besvare oppgavene. De fleste av oppgavene har ingen fasitsvar, men oppfordrer snarere til diskusjon rundt de viktige temaene som filmen tar opp. Noen av oppgavene kan besvares ganske kort, mens andre legger opp til lengre besvarelser basert på videre kildearbeid. Oppgavene kan løses individuelt eller i grupper etter visningen, men bør også gjennomgås før visning, slik at elevene vet hva de skal se etter i filmen. De kan inneholde noen veldig små spoilere, men ingenting som forringer filmopplevelsen nevneverdig. Det anbefales at man avslutningsvis diskuterer svarene fra enkeltelevene eller gruppene i plenum, slik at man kan dele forskjellige synspunkter på temaene som presenteres i filmen fra hele klassen.

 

Oppgaver etter filmen

1. Beskriv med dine egne ord hva filmen handler om, uten å se på filmens offisielle synopsis.

2. Hvilken relevans har tittelen for historien som fortelles i filmen? Hvorfor tror du at filmskaperne har valgt akkurat denne tittelen? Hvilken religiøs referanse ligger i tittelen?

3. Filmen åpner med å introdusere oss for hovedkarakteren Aslak, mens han ligger og sover. Vi får se nærbilder av tegninger han har laget og noen av lekene hans. Hva tror du filmskaperne forsøker å fortelle oss om Aslak med disse første bildene?

4. Hva slags sted er det Aslak og moren bor på? Hvor i Norge tror du det er? Hvordan beskrives livet i denne lille bygda i filmen?

5. Hvordan vil du beskrive Aslak? Hva er hans gode og dårlige sider? Hvordan kommer disse fram i filmen?

6. Hva slags forhold har Aslak til moren sin Astrid? Hvordan vil du beskrive Astrid? Hva er hennes gode og dårlige sider? Hvordan kommer disse fram i filmen?

7. Hva får vi vite om Aslaks bror på begynnelsen av filmen? Hvorfor tror du at politiet kommer for å se på rommet hans sent på kvelden? Hvorfor tror du at Astrid ikke vil at Aslak skal gå inn på broren sitt rom?

8. Hva er det som har skjer med Aslaks bror i filmen? Hvordan påvirker dette moren til Aslak? Hvordan påvirker det Aslak? Hvorfor tror du filmskaperne har valgt å aldri vise broren til Aslak i filmen?

9. Denne filmen fortelles gjennom en veldig tydelig personal synsvinkel, nemlig gjennom Aslak selv. Hva legger vi i begrepet "personal synsvinkel"? På hvilke måter fortelles denne historien med en slik synsvinkel? Hvorfor tror du filmskaperne har valgt å bruke dette fortellergrepet? Hvordan bruker de bildeutsnitt og kameravinkler for å forsterke denne synsvinkelen? Hvilke andre teknikker bruker de for å gjøre det tydelig at vi ser denne historien gjennom Aslaks øyne?

10. Tidlig i filmen finner Aslak og vennen hans Lasse et sauekadaver i et fjøs. De gjemmer seg for to menn som kommer inn i fjøset etter dem, som snakker om den døde sauen. Bonden sier at han skal si at hunden hans også ble angrepet når han melder fra om saueangrepet. Hvorfor tror du at bonden vil gjøre dette?

11. Hva er Lasses forklaring på den døde sauen? Hva slags vesen er det han snakker om som blir farlig når det er fullmåne? Hvordan reagerer Aslak på Lasses historie om dette vesenet? Hva slags type historier er det vi kjenner dette vesenet igjen fra? Kan du navnet på noen av disse historiene?

12. Hvordan synes du det virker som om Aslak har det på skolen? Har han mange eller få venner? Hvordan viser filmen dette?

13. Hvordan vil du beskrive Lasse? Hva er hans gode og dårlige sider? Hvordan kommer disse fram i filmen? Hvordan er forholdet mellom Aslak og Lasse annerledes når de er sammen alene og når de er på skolen? Hvorfor tror du det er sånn? Hvordan utvikler forholdet mellom de to seg i løpet av filmen? Hvorfor tror du at Aslaks mor ikke vil at han skal være så mye sammen med Lasse?

14. Gjennom filmen finner de to guttene flere sauekadavre. Hva er de døde sauenes viktighet i filmens historie? Hvorfor tror du Lasse fortsetter å si til Aslak at sauene er drept av en varulv? Tror Lasse selv på denne historien? Hva tror du egentlig har skjedd med disse sauene?
15. Hvorfor vil Aslak og Lasse gå inn i den mørke skogen oppe på fjellet? Hvorfor er det et gjerde med piggtråd over ved inngangen til skogen?

16. Hvorfor går Aslak inn i den mørke skogen alene litt senere i filmen? Hva slags dyreskrott er det Aslak ser når han er inne i skogen? Hva slags dyr er det han deretter møter? Hvordan reagerer Aslak på disse to møtene?

17. Lyddesign og musikk er svært viktige fortellerverktøy i film, og kan brukes til å fortelle ting som kan være vanskelig å fortelle visuelt, og for å skape en spesiell stemning og atmosfære i filmen. Lyddesign handler om hvordan man bruker lydbildet til å fortelle filmens historie. Det kan være alt fra bruk av bakgrunnslyder og lydeffekter som er direkte knyttet til det vi ser i bildet, til å bruke mer abstrakte lyder som ikke kan knyttes til naturlige elementer.

Hvordan forandrer bruken av musikk og lyddesign seg i filmen når Aslak går inn i skogen alene? Hvordan forandrer bildespråket seg i denne delen av historien? Hva slags stemning eller atmosfære skaper disse grepene? Hva er det filmskaperne forsøker å fortelle publikum om det som skjer med Aslak gjennom disse filmteknikkene? Hvorfor tror du at filmskaperne bruker disse grepene i denne delen av filmen?

18. Hva slags symbolikk ligger det i den reisen Aslak tar med båten nedover elven i skogen? Hva slags reise er det vi kjenner fra gresk mytologi, der fergemannen Kharon tar med seg mennesker over elven Styx? Hva slags kobling tror du det kan være mellom historien om Kharon og reisen til Aslak?

19. Hvem er det Aslak møter på den andre siden av elven eller vannet i skogen? Tror du dette er en virkelig person, eller et slags symbol? Hva er det i så fall denne karakteren symboliserer? Hvorfor tror du at Aslak møter på denne skikkelsen her? Hvem er det Aslak tror at den fremmede er?

20. Hva slags mareritt er det den fremmede i skogen snakker om at Aslak har? Hvordan kan denne skikkelsen kjenne til Aslaks tanker og drømmer?

21. Hva er det som egentlig skjer når den fremmede skikkelsen bærer Aslak tilbake til båten og sender ham tilbake over vannet?

22. Hvem er det som kommer og finner Aslak i skogen på slutten av filmen og tar ham med hjem igjen? Hvordan tror du de finner igjen Aslak i skogen?

23. Hvorfor tror du at Aslak samler sammen giftfellene som har blitt lagt ut i skogen og åpner opp gjerdet på slutten av filmen? Hva er det han ønsker skal skje?

24. Hvorfor tror du at Aslak går ut på natten for å se på fullmånen på slutten av filmen? Hvordan har Aslak forandret seg som person når vi ser ham ligge i sengen på broren sitt rom i det siste bildet?

25. Hva føler du er de viktigste temaene i filmen? Hvilke scener synes du tar for seg disse temaene?

26. Hva sier filmen om disse temaene og hvilke scener synes du tar dem for seg: Identitet - Oppvekst - Vennskap - Familie - Frykt - Død - Sorg - Fantasi - Trygghet - Omtanke - Kjærlighet

27. Hva er det som egentlig skjer i denne filmen? Se bort ifra filmens handlingsforløp og de konkrete tingene som skjer underveis. Tenk mer på symbolikken og tematikken i filmen, dens overhengende budskap. Hva er det filmskaperne ønsker å fortelle oss med denne filmen, om det å vokse opp, om hvordan man håndterer hendelser i livet, og om hvordan disse påvirker hvem vi blir som mennesker?

28. Både broren til Aslak og hunden hans Rapp opplever ting i filmen som vi ikke får vite så mye om. Skriv en kort historie enten om broren til Aslaks liv borte fra moren og broren, eller om Rapps opplevelser når han rømmer hjemmefra.
 

Relaterte filmer med filmstudieark

Hjartasteinn
Moonlight
Før snøen faller
Ti kniver i hjertet
Isslottet
 

Nettressurser

Intervju med regissøren
Montages analysen - Skyggenes dal
Elven Styx - Wikipedia
Kharon - Wikipedia


 

Filmstudieark

Forfatter:Thomas Wangsmo
Klassetrinn: [5. - 7. trinn, 8. - 9. trinn, 10. trinn, Videregående]
Fag: Norsk , Historie , Samfunnsfag , Mediefag , KRLE-faget
Tema:Eventyr/fantasy/mytologi, Helse og rus, Individ/gruppe, Mobbing/vennskap, Nordisk, Oppvekst/familie, Vennskap/respekt
 

Fakta

Originaltittel:Skyggenes dal
Regi:Jonas Matzow Gulbrandsen
Roller:Kathrine Fagerland, Adam Ekeli, John Olav Nilsen
Manus:Jonas Matzow Gulbrandsen, Clement Tuffreau
Genre:DRAMA
Nasjonalitet:Norge
Språk:norsk
Produksjonsselskap:Film Farms AS
Lengde:1 t. 31 min.
Distribusjon:Another World Entertainment
Produksjonsår:2017
Aldersgrense:9 år
 
 
Filmplakat:

 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.