HJEM FRA TORONTO FILMFESTIVAL MED NYE FILMER

Arthaus skal distribuere tre av årets mest omtalte festivalfilmer på kino. Sarah Polleys dokumentar om foreldrenes ekteskap Stories We Tell har vært den store snakkisen på Venezia og Toronto filmfestival.

Gael García Bernal spiller hovedrollen i NO - et skarpt drama om slutten på Pinochets diktatur i Chile. NO var en av prisvinnerne på årets Cannes filmfestival.

14 år gamle Rachel Mwanza gjør sin første filmrolle i War Witch. Hun ble funnet av filmskaperne gjennom en tilfeldighet. På Berlin filmfestival vant hun prisen for beste skuespiller for sin innsats i denne rå, men også poetiske filmen om barnesoldater.

 

De tre filmene Stories We Tell, NO og War Witch ville alle få premiere i løpet av vinteren 2013.

 

Stories we tell copy.jpg

Dokumentaren Stories We Tell er Sarah Polleys tredje film som regissør etter Away From Her og den kinoaktuelle Take This Waltz.

Stories We Tell er Polleys oppnøsting av historien rundt en familiehemmelighet.

Sarah Polley har valgt å ikke gjøre noen intervjuer ennå og ønsker at denne svært personlige filmen skal leve sitt eget liv i møte med publikum.

 

pvifkmc6.jpg

Gael García Bernal spiller reklamemannen Rene Saavedra. Han blir hyret til å lage opposisjonens kampanje når diktator Pinochet blir presset til å avholde en folkeavsteming i 1988.

Dette er chilenske Pablo Larraíns tredje spillefilm om Pinochet-diktaturet etter Tony Manero og Post Mortem som har gjort suksess på internasjonale filmfestivaler.

NO er et skarpt drama om en av de viktigste periodene i Chiles historie fortalt med en original vinkling.

 

oyvrrgu9.jpg 

War Witch deltok i hovedkonkurransen på Berlin filmfestival hvor hovedrolleinnehaver Rachel Mwanza mottok prisen for beste skuespiller. Hun hadde ikke stått foran et kamera før denne filmen.

Mwanza spiller den unge jenta Komona som blir bortført når opprørere kommer til hennes fredelige landsby. Hun blir tvunget til å drepe sine foreldre og bli en barnesoldat.

War Witch er den kanadiske regissøren Kim Nguyens femte spillefilm. Den ble spilt inn i sin helhet i Kongo. En rå, men også poetisk fortelling om menneskelig overlevelse.