Violette

Norgespremiere: 30.05.2014
11 år
2 t. 18 min.
Drama

Kjøp billetter

Velg dato

Velg kino

Om filmen

Terningkast 6 fra Natt&Dag! Terningkast 5 fra P3's Filmpolitiet og VG!

"Filmen gir et innblikk i et forfatterskap på kant med datidens samfunnsnormer. Violette skriver intenst ærlig om sin egen og andres kvinners seksualitet, som ingen har gjort før."
----
"Emmannuelle Devos' tolkning av Violette gjør henne til noe så sjeldent som en personlighet man knapt kan se seg mett på; uutgrunnelig, sytete, tragisk og til tider uhyrlig komisk".
"..en av de mer fascinerende kvinneroller som har vært å se de siste år."
Begge sitater fra Norske Le Monde Diplomatique
----
"Violette...er noe av det beste og mest interessante du kan fore almenutdannelsen din med på kino akkurat nå" FilmMagasinet
----
Violette Leduc fødtes utenom ekteskap i begynnelsen av forrige århundre. Fattig og uelsket møter hun Simone de Beauvoir i etterkrigstidens Saint-Germain-des-Prés. Et livslangt vennskap vokser fram mellom de to forfatterne, som bygger på Violettes streven etter å oppnå frihet gjennom det hun skriver, og på Simones overbevisning om at hun holder en enestående forfatters skjebne i sine hender.

Toppkarakter(6) fra Natt&Dag: "Violette: et spennende portrett av en kompleks kvinne og en viktig forfatter."

"Filmen om Violette Leduc stuper ned i den sårede psyken til en kvinne drevet av et desperat behov for følelsesmessig og fysisk tilknytning."

"Heldigvis fikk Leduc den litterære oppmerksomheten hun lengtet etter med utgivelsen av La Bâtarde i 1964. Den får du lyst til å lese etter å ha sett denne smakfulle og interessante filmen!"
--------
VG gir en velskrevet 5'er:
"Sterke følelser og skarpt intellekt er faktorene som gjør denne fortellingen om den franske forfatter Violette Leduc til en svært severdig film."

"Man trenger ikke å vite en tøddel om forfatteren som fikk sitt gjennombrudd i 1964 for å fatte essensen i dette historiske tilbakeblikk. Kvinnefrigjøring, seksuelle relasjoner kvinner i mellom og menn i mellom, abort, beskrivelser av kvinners kåtskap - alt som var tabu i etterkrigstidens Frankrike (og verden for øvrig) er det Leduc rått, poetisk og direkte skrev om.

Godt støttet av kvinnen som ble hennes mentor, venninne - men til Leducs store sorg, aldri elskerinne - Simone de Beauvoir.

Devos er sterk i rollen som Leduc. Hun balanserer mellom hysterisk utbrudd, forlegenhet, frimodighet og ærlighet. Kontrasten til den mer kjølig intellektuell filosofen de Beauvoir, er stødig håndtert i samspillet med Kiberlain. I periferien oppleves storheter som Camus, Jean Genet og Coqcteau.

Handlingen utspilles over en 20-års periode, fra slutten av 2. verdenskrig til 1964. Filmen deles inn i perioder eller personer som har betydning for Violettes ståsted som kunstner og kvinne. Hun har hatt en vanskelig barndom, en ekstatisk seksuell opplevelse med en skolevenninne, et brått og kort ekteskap. Violette er upolert, ekte, forvirret, hysterisk og drivende god til å utlevere sitt indre liv skriftlig.

Den første som fatter det, er hennes samtidige, Simone de Beauvoir, forfatteren og filosofen som sammen med Sartre skulle ble selve inkarnasjonen på den eksistensialistiske filosofi. De levde i en tid da alt ble utforsket, fysisk og intellektuelt. Violette begjærte Simone, det motsatte var ikke tilfelle.

Simone ble den verdensberømte, ikke minst gjennom et av feminismens mest betydningsfulle verk, "Det annet kjønn" som utkom i 1949. Men hun evnet å SE Violette som en kvinne med guts og sterke litterære kvaliteter.

Regissøren er dempet og direkte på samme tid. Det gir rom for å følge denne kvinnens utvikling, og det gir rom for de sentrale ideer og synspunkter som var rådende hos en særdeles aktiv kunstnerisk og intellektuell gruppe.

Dette er en periode for både intellektuell og seksuell frigjøring, ledet av kvinner som satte standard for all ettertid. Bare av den grunn er filmen verd å se.
--------
Adresseavisen sier bl.a: "Violette..klarer på sitt beste å legge seg opp mot Jane Campions gjennombruddsfilm, "An Angel at My Table", med sitt simple, men likevel forlokkende uttrykk."
--------
Dagsavisen er også positive: "En sann historie om den feministiske forfatteren
Violette Leduc som brøt tidas samfunnsnormer med sine personlige skildringer om kvinnelig seksualitet."
--------
Dagbladet er som vanlig mer forbeholdne, men: "Devos gjør en voldsom, fryktløs og
overbevisende rolletolkning."
--------
Klassekampen både anmelder filmen og skriver en artikkel om Violette Leduc. I anm. skrives det bl.a: "For eit norsk publikum er Martin Provosts "Violette" i så måte endå ein introduksjon til ein stor fransk kunstnar på line med regissørens førre film på norske kinoar: "Séraphine" (2008), om den naivistiske målaren Séraphine Louis." Og: "I dei beste scenene får han...likevel fram både det allmenne i hennar fridomsstrev, kjærleikshunger og kunstnarambisjonar og det særeigne ved å vera kvinne og dimed frådømd retten til sjølv å leggja premissane for både samliv og litteratur."
--------
Fra LMD Norge sakser vi dette: "Intet galt med Marion Cotillard, men Devos må være en av fransk films kjerneressurser for tiden. Hun presterer langt utover en troverdig framstilling av en plaget (og en anelse personlighetsforstyrret) kvinne. Hennes Violette er i filmens bedre partier en av de mer fascinerende kvinneroller som har vært å se de siste år."
--------
Vårt Land har i en velskrevet anm. bl.a. dette å si: "Filmen er estetisk gjennomarbeidet, og filmspråket tilbakeholdt, tross det heftige innholdet. Opptakene
er gjennomgående gjort i dagslys, og musikken en integrert del av handlingen, ytterst diskret i et lydspor som aldri forteller hva du skal føle. Kameraet smyger seg på det malingslitte etterkrigs-Paris, og den fattigslige atmosfæren på Violettes hybel.
Enda tettere er vi på gresset, stiene og elvene som filmen også ferdes i, og trærne burde ha stått på rollelista som selvstendige individer. Noen av bildene knytter
direkte an til Séraphine, og er så sterke at en helst ville ha stanset filmen for å ta dem ordentlig inn."

Fæ'vennen i Kr.sand gir en begeistret 5'er under tittelen "Fabelaktig forfatterportrett".
--------
Vi sakser fra omtalen på Toronto Int'l Film festival:
"Emmanuelle Devos (Kings & Queen) stars in this gorgeously rendered biopic of the acclaimed French novelist Violette Leduc, whose intense and fraught relationship with Simone de Beauvoir (Sandrine Kimberlain) fuelled her fearless, nakedly confessional writing.


Simone de Beauvoir. Her name summons up an entire universe. Feminism. Sexual freedom. Post-World War II France in the grip of intellectual fervour. The Second Sex. And it also summons up the names of those who passed through her life: Sartre, Camus, Merleau-Ponty. This heady world is the setting for a remarkable film about one of de Beauvoir's friends, acolytes, admirers, and fellow travellers, the relatively unknown Violette Leduc. Leduc was in many ways as much of a pioneer as de Beauvoir, but while fame, success, and fortune fell relatively easily to the latter, Leduc found herself on another path, struggling throughout much of her life with poverty, indifference to her work, and psychological issues.

In a brilliantly conceived, finely honed and fiercely etched portrait of Leduc, Martin Provost leads us through chapters depicting her tumultuous life, each centred on a person, a place or the title of one of her books. We begin in wartime France, with Violette eking out an existence in the countryside with a writer, Maurice Sachs, who urges his volatile houseguest to take up the pen. Discovering a copy of one of de Beauvoir's books, she is on her way to befriending the famous — and famously severe — author, and writing her own remarkably honest and profoundly moving books. Her love for de Beauvoir was a driving force in her life, and her feelings for her mentor were both intellectual and sexual.

The film is gorgeously shot, beautifully acted by Emmanuelle Devos as Leduc and Sandrine Kiberlain as de Beauvoir, and directed with economy, grace, and distinct control. This is not a biopic in the traditional sense, but a stirring and profound, deep and sympathetic look at an artist whose sexuality provided the core of her writing, and who was fearless in confronting the pain and reality of being a woman. Breathtaking."

---

Og dette er hva Variety har å si om filmen:
"Emmanuelle Devos triumphs in this sharply observed yet sympathetic biopic of a trailblazing feminist author.

The trailblazing feminist writer Violette Leduc gets a biopic fully worthy of her complex life and work with "Violette." In this thematic bookend to his 2008 "Seraphine," director Martin Provost once again casts his sharp yet sympathetic gaze on an uncompromising woman artist profoundly at odds with the social and artistic conventions of her day. And once more, he has crafted a plum role that allows a gifted actress (Emmanuelle Devos) to show the full range of her abilities. Commercial prospects look solid for the pic's Nov. 6 opening in Gaul (where "Seraphine" racked up 846,000 admissions), while the combination of tony literary material and handsome period craftsmanship make it a natural prospect for offshore arthouse distribs.
Provost (who also co-wrote the screenplay with "Seraphine" collaborator Marc Abdelnour and playwright/novelist Rene de Ceccatty) has done an especially fine job here of shaping Leduc's life into a compelling cinematic narrative, focusing on the roughly 20-year stretch from the end of WWII to her first bestseller ("The Bastard," published in 1964). He dispenses with the superfluous details that mire most film biographies and instead hones in on the events in Leduc's life that most affected her writing — and vice-versa — in six elegant chapters. It's a vivid and varied tale that begins in the waning days of the war, where Leduc makes a living as a black marketer in famine-stricken Paris, while locked in a weirdly codependent relationship with the gay, half-Jewish writer Maurice Sachs (Olivier Py), whose wife she pretends to be. (Leduc herself was bisexual.)

Although Violette has tried her hand at writing (to Sachs' general lack of encouragement), a chance reading of Simone de Beauvoir's "She Came to Stay" compels her to embark on her own roman a clef, "L'Asphyxie" (known in English as "In the Prison of Her Skin"), based on her memories of childhood sexual abuse and her relationship with her domineering mother (played brilliantly here by Catherine Hiegel). And this being Paris in the 1940s, where writers and intellectuals were freely accessible to those who wished to engage them, Violette doesn't think twice about handing off the completed manuscript to Beauvoir (whom she's never met), fully expecting her to read it — which she does.

It's the start of a friendship that spans the rest of Leduc's life, and it becomes the nexus of Provost's film, with Sandrine Kiberlain making for a wonderfully severe, unflappable Beauvoir in the face of Devos' undisciplined, emotionally volatile Leduc, a woman who constantly seems to be spilling out of herself. Beauvoir makes everything possible for Leduc: she recognizes in "L'Asphyxie" another bold, original female voice desperate to be heard, gives notes on the text, and recommends it to her friend Albert Camus, who in turn publishes it through his new "Espoir" series (focused on young writers) at Gallimard. Beauvoir also introduces Leduc to a circle of similar envelope-pushing writers and thinkers that includes Jean Genet (Jacques Bonaffe) and the bon vivant collector Jacque Guerin (a delicious Olivier Gourmet). Indeed, the only thing Beauvoir does not give Leduc is her physical love, which the latter openly craves.

Put into the wrong hands, a movie about these characters might have easily descended into kitsch — imagine a gayer, more transgressive "Midnight in Paris" — but as he ably demonstrated in "Seraphine," Provost is a small master of tact and restraint, and even when Leduc turns her own life into high theater, the movie itself never overplays its hand. Throughout, Provost keeps the focus intently on Leduc's struggle to find her voice as a writer, to support herself financially, and to overcome her lifelong feelings of illegitimacy (sparked by her having been born out of wedlock). Books come and go, including the heavily censored "Ravages" (in which Leduc wrote openly about her first lesbian relationship, and an abortion), but popular success remains as seemingly unattainable as Beauvoir's long shadow seems inescapable.

These may be the finest screen hours yet for Devos, who has always excelled at playing private, wounded women (perhaps because she herself refuses to conform to the movies' one-dimensional ideal of female beauty), and who here gives Leduc a caged-animal intensity. She seems forever on the brink — unrequited in love, unpopular in print — and we see how that sense of rejection feeds back, for better and worse, into her writing. And when Leduc, who has spent her whole life wanting to be desired and accepted, finally feels this way, it's as if the sun has re-emerged after a prolonged eclipse.

Working with regular Bruno Dumont d.p. Yves Cape, Provost shoots most of the film in a rapturously wintry natural light. And with the aid of production designer Thierry Francois, he gives acute attention to the physical processes of writing — pens scratching across paper, loose pages glued into notebooks — all adding to the film's hypnotic, sensuous pull."

Fakta

Norgespremiere
30.05.2014
Originaltittel
Violette
Sjanger
Drama
Skuespillere
Emmanuelle Devos
Sandrine Kiberlain
Catherine Hiegel
Olivier Gourmet
Olivier Py
Jacques Bonaffe
Nathalie Richard
Stanley Weber
Regi
Martin Provost
Manus
Marc Abdelnour
Martin Provost
Rene de Ceccatty
Produsent
Milena Poylo
Gilles Sacuto
Foto
Yves Cape
Musikk
Hugues Tabar-Nouval
Nasjonalitet
Frankrike
Originalspråk
Fransk
Lengde
2 t. 18 min.
Produksjonsår
2013
Produksjonsselskap
Diaphana
TS Prods.
France 3 Cinema
Climax Films
Canal+
France Televisions
Cine+
TV 5 Monde
Le Centre National du Cinema et de L'Image Animee
La Region Ile-de-France
La Region Limousin
Palatine Etoile 10and La Banque Postale Image 6
Tax Shelter
Distribusjon
Fidalgo
Aldersgrense
11 år
Egnethet
Ungdom / Voksen
Begrunnelse
Enkelte scener som kan virke urovekkende på yngre barn, gjør at denne filmen får 11-årsgrense.

Anmeldelser

Trailere og klipp

Bilder

Få med deg disse filmene