Fascisten

Norgespremiere: mai 2013
1 t. 48 min.
Drama
Fascisten er lagt til min liste

Kjøp billetter

Velg dato

Velg kino

Om filmen

Mesterlig om sex, politikk og tilhørighet

Som guttunge blir Marcello lurt til å begå et drap. Atten år senere er han en respektabel samfunnsborger i det fascistiske Italia. Har er professor i filosofi, men arbeider også for etteretningstjenesten. På sin bryllupsreise til Paris får han i oppdrag å oppspore en av fascismens argeste motstandere, sin tidligere fakultetsprofessor som lever i eksil.

Selv om Bernardo Bertolucci fikk sitt store gjennombrudd med Siste tango i Paris i 1973, var det med Konformisten fra fire år tidligere den da 28 år gamle regissøren etablerte seg som en mester når det gjaldt suveren stilistisk kontroll over alle filmens aspekter.

Konformisten er på overflaten en politisk thriller hvor handlingen utspiller seg i Mussolinis Italia. Året er 1938. Dramaet spinner rundt den berømte professor Quadri som har emigrert til Paris, hvorfra han driver en utrettelig kamp mot fascistdiktaturet i Italia. Men både i filmmanuset og i romanen som filmen er basert på, er det fokusert på en problemstilling som gjør Konformisten til noe langt mer enn en politisk thriller. Bertolucci forsøker å vise den identitetskrisen en vidtgående konformitet gir opphav til.

Hovedpersonen Marcello Clerici - glimrende spilt av Jean-Louis Trintignant - er redd for på noen som helst måte å skille seg ut fra det som er sosialt akseptert, noe som gjør at han tilpasser seg omgivelsene, og melder seg til tjeneste for fascistpartiet. Hans oppgave som fascistagent blir å myrde sin tidligere lærer og forbilde. (En pikant detalj: Adressen Clerici skal oppsøke i Paris for å likvidere Quadri er identisk med Jean-Luc Godards daværende adresse! Bertoluccis måte å kvitte seg med Godards besværlige innvirkning på hans egne filmer?)

Størstedelen av filmen opplever vi gjennom Clericis erindringer. Disse er på ingen måte realistiske, men mer et uttrykk for det han ønsker å ha opplevd; det som skal bekrefte hans egen individualitet. Skildringen av Clerici blir et studie i de fortrengningsmekanismer han bruker for å unndra seg virkeligheten. Bertolucci ble etter premieren kritisert for ikke å ha trukket inn de samfunnsmessige forholdene som forklaring på at så mange tilsluttet seg fascismens idéer. Men Bertolucci uttalte at han ikke ønsket å portrettere en fascist, men en som har som høyeste ønske å tilpasse seg: "Selv om verden har forandret seg, er følelsene og holdningene knyttet opp til normalitet og abnormalitet de samme". Slike som Clerici vil til en hver tid finnes og kunne utnyttes av autoritære krefter.

Konformisten er - sitt tema til tross - en sjelden gjennomført vakker og elegant film. Det var her Bertoluccis samarbeide med fotografen Vittorio Storaro (Siste tango i Paris m.fl.) for første gang slo ut i full blomst. Resultatet har blitt en sober blanding sex, politikk, krass realisme og symbolmettet surrealisme, gjennomført med en blendende kameraføring og en sjelden stemningsfull lyssetting.

Fakta

Norgespremiere
mai 2013
Originaltittel
Il conformista
Sjanger
Drama
Skuespillere
Jean-Louis Trintignant
Stefania Sandrelli
Gastone Moschin
Enzo Tarascio
Dominique Sanda
Pierre Clémenti
Regi
Bernardo Bertolucci
Manus
Bernardo Bertolucci
Produsent
Giovanni Bertolucci
Foto
Vittorio Storaro
Musikk
Georges Delerue
Nasjonalitet
Frankrike
Italia
Språk
Italiensk
Lengde
1 t. 48 min.
Produksjonsår
1969
Produksjonsselskap
Mars/Marianne/Maren
Distribusjon
Cinematekene

Få med deg disse filmene