127 timer

Norgespremiere: 11.02.2011
15 år
1 t. 34 min.
Drama
127 timer er lagt til min liste

Kjøp billetter

Velg dato

Velg kino

Om filmen

127 timer er basert på en sann historie om klatreren Aron Ralstons utrolige historie der han får armen fastklemt og blir fanget i et juv i Utah. Han er fullstendig isolert og bruker de neste fem dagene til å tenke igjennom livet sitt og finne styrken til å gjøre de nødvendige grep for å kunne redde seg selv ut av klemma, klatre ned en 4 meter glatt fjellvegg og gå 13 km før han til slutt blir funnet og reddet. 127 Timer er Oscar nominert for: Beste film Beste mannlige skuespiller - James Franco Beste manus Best klipp Beste filmmusikk Beste originallåt - "If I rise"
127 Timer er den nye filmen fra regissør Danny Boyle, som med filmen SLUMDOG MILLIONAIRE mottok Oscar statuetten for beste film 2008. 127 Timer er basert på den sanne historien om klatreren Aron Ralstons (James Franco) som opplever å få armen fanget av en kampestein når han mister fotfestet og raser ned i en kløft i fjellet i Utah. I løpet av de neste fem dagene kjemper Ralston en desperat kamp før han endelig finner motet han trenger for å frigi seg selv, klatre ned en bratt fjellvegg og gå over 4 km før han blir funnet og reddet. 127 Timer er en visuell og nervepirrende film som gir publikum en opplevelse helt utenom det vanlige og som viser hva vi mennesker er kapable til når vi bestemmer oss for å overleve.

Regissør Danny Boyle og teamet bak 127 Timer.
En fredag kveld i april 2003 kjører Aron Ralston (26) til nasjonalparken i Utah for en weekend med vandring i det vakre fjellet. Seks dager senere står han igjen med en av de mest utrolige overlevelseshistoriene vi kjenner til. Med armen fastklemt i en kløft i villmarken, med lite mat og bare noen dråper vann tilgjengelig er det mange som har stilt seg spørsmålene:

Hvordan hadde han det under disse ekstreme forholdene?
Hvordan klarte han å bevare motet og viljen som skulle til for å overleve?
Ville jeg gjort det samme hvis jeg befant meg i samme situasjon?

Disse spørsmålene trigget også regissør Danny Boyle, produsent Christian Colson og manusforfatter Simon Beaufoy. I tillegg ønsket Boyle å lage en film som kunne ta med publikum gjennom alle de følelsesstadiene Ralston gikk i gjennom - hver fantasi, hver drøm, minnene, angeren og inspirasjonen han gjenopplevde der han satt fastklemt i sprekken.
Teamet Boyle, Colson og Beaufoy jobbet også sammen på Oscar vinneren SLUMDOG MILLIONAIRE. 127 Timer var omtrent akkurat det motsatte av denne. Fra å ha spilt inn en film i "Maximum City" Mumbai skulle de filme midt i ingenmannsland i en klaustrofobisk sprekk i fjellet. Med omtrent plass til en person. "Det var utrolig å dra fra menneskemengdene i Mumbai hvor du var omgitt av millioner av mennesker til å havne i et ekstremt tilfelle med kun en mann helt for seg selv" sier Boyle. "Det var en herlig kontrast og en fantastisk utfordring. Filmene er totalt forskjellige, men samtidig er de på en måte like i det at handlingen dreier seg om å slå de umulige oddsene."

Etter å ha lest Aron Ralstons bok "Between a Rock and a Hard Place" bestemte Boyle seg for å lage en film, med bare ett kamera i fokus på hovedrolleinnehaveren. "Jeg ønsket å lage en film som suger publikum inn i fjellet sammen med Aron og som først slippes fri når Ralston selv gjør det. Filmen handler ikke bare om en mann som klarer å overleve under ekstreme forhold, men også om en styrke, en livskraft, han klarer å mobilisere. Det var dette jeg ønsket å få frem".
Boyle fortsetter: " Folk som hører historien sier at dette hadde de aldri klart selv, men jeg tror vi alle ville gjort hva som helst for det livet vi har så kjært og som holder oss i gang. Jeg tror Aron opplevde hvor verdifullt livet egentlig er i løpet av dagene i fjellsprekken. Et viktig element i filmen er at han aldri egentlig var alene der han satt fastklemt. Fysisk var han riktignok det, men i tankene var han omgitt av alle han har og har hatt kjær i livet sitt. Det utgjorde hele forskjellen, og det var dette vi ønsket å få frem i filmen."

Boyle var klar over at han hadde en målsetting som i utgangspunktet hørtes umulig ut, "Vi skulle lage en action film der helten ikke kan bevege seg!" Hvordan klarer man å lage en film actionfylt når bevegelighetsområdet for handlingen er bare noen få meter og mesteparten av historien foregår inne i hodet hans? Boyle forklarer: "Jeg følte vi kunne lage filmen såpass visuell og involverende for publikum at de blir en del av filmen på samme måte som Aron ble en del av fjellet."

Aron Ralston
Boyle møtte Aron Ralston I Utah I juli 2009, da hadde kan kjøpt rettighetene til filmen og planlegging kunne starte. Ralston tok ham med seg på en tur i området der han hadde sittet fastklemt i flere dager. Dette var viktig for Ralston, han ønsket at filmteamet skulle ha en klar oppfatning av hvordan det tøffe landskapet var, og hvor viktig det er for ham før de gikk videre i planleggingen.

I begynnelsen var Ralston heller skeptisk til Boyles ønske om å gå så dypt inn i hans følelser og tanker i filmen. "Det var følelsesmessig vanskelig for meg å utlevere mine innerste tanker og minner, selv om jeg var klar over at vi skulle lage et drama." Men etter hvert ble Ralston mer og mer entusiastisk og delte med filmteamet de private videoene han hadde spilt inn mens hans satt fastklemt.
Ralston gav Boyle og teamet en mengde nyttig informasjon som gjorde det mulig å gjenskape omgivelsene og detaljene riktig. Han viste hvordan han rigget seg til med tau for å sove og hvordan han sparte på urinen sin for å ha drikke da vannet tok slutt. Det var viktig for innspillingsteamet å være tro mot fakta så de gjenskapte alt helt ned til innholdet i sekken, vannmengden i flasken og kvaliteten på kniven.
For Boyle var det essensielt å få frem personen og historien til Ralston. Historien om en mann som aldri egentlig hadde trengt andre mennesker i livet sitt tidligere, som var en individualist som ikke var bevisst sitt forhold til andre mennesker. Det som ble viktig for Boyle var å få frem at når det virkelig ble tøft for Ralston var det menneskene han hadde og har hatt i livet som betydde noe for ham. Og som ble drivkraften til at han ønsket å leve videre en dag til.

Den dagen Ralston endelig klarte å frigjøre seg fra fjellet hadde han en hallusinasjon, en scene som også er med i filmen, der han ser en gutt som kan være hans fremtidige sønn. Under innspillingen av filmen blir denne til virkelighet og Ralstons første sønn blir født.

James Franco
Da jobben med å finne mannen som skulle spille Ralston begynte var Boyle klar på at han ønsket en skuespiller som hadde innsikt til Arons persona - en med samme sansen for villmarken og fryktløsheten. Disse kvalitetene samt skuespillertalentet passet perfekt med James Franco.
Franco er en av denne generasjonens mest talentfulle skuespiller. Han har spilt den ikoniske James Dean I PINEAPPLE EXPRESS, mot Sean Penn som Harvey Milk's elsker i MILK og den legendariske Allen Ginsberg I HOWL

Franco fikk sterke følelser for rollen det øyeblikket han hørte om den. " Historien er jo i utgangpunktet om en mann konfrontert med døden som kjemper seg frem til livet. Dette er en side jeg ikke tror det har blitt laget så mye film om tidligere. Jeg så det også som en enorm mulighet til å fortelle en historie gjennom minutt-for-minutt handlinger og gjennom personlige handlinger som når Aron snakker i kameraet sitt. Det var veldig forskjellig fra de fleste andre roller
Franco forteller videre" Dette var også en unik innspilling jeg ikke hadde gjort tidligere, normalt spiller jeg jo mot andre skuespillere. I denne filmen er jeg stort sett alene og måtte forholde meg til, og prøve å spille mot omgivelsene, steinene, fjellet og kameraet.

Franco brukte mye tid med Ralston og de to gikk lange turer i fjellet sammen, men Boyle og Franco var enige om at det ikke var viktig å kopiere Ralston i ett og alt. For Boyle var det viktig at filmen fikk frem den utrolige historien til Ralston mer enn at den skulle være en gjenskapelse av Ralston selv. Franco fikk virkelig kjenne dette på kroppen der han tilbrakte flere timer hver dag skviset på plass i fjellsprekken. Med skrubbsår, utslett og blåmerker som bevis på den daglige innsatsen han gjorde for å gjenskape situasjonen Ralston hadde overlevd.
For å virkelig sette seg inn i rollen begynte Franco med klatring samtidig som han leste seg opp på bøker om klatring og ekstremsport. Han jobbet mentalt med å prøve å sette seg inn i situasjonen til Ralston, kunne jeg gjort det samme? Han forteller " Jeg tenkte igjennom hvilken dramatisk situasjon han hadde havnet i, og selv om jeg ikke liker blod, selv ikke hos legen, så tror jeg at i denne situasjonen så hadde jeg bare måttet takle det og gjort noe i stedet for å bare sitte der tiltaksløs."


Fakta

Norgespremiere
11.02.2011
Originaltittel
127 Hours
Sjanger
Drama
Skuespillere
James Franco
Kate Mara
Amber Tamblyn
Sean Bott
Regi
Danny Boyle
Manus
Danny Boyle
Simon Beaufoy
Produsent
Christian Colson
John Smithson
Lisa Maria Falcone
John J. Kelly
Danny Boyle
Gareth Smith
Tom Heller
Bernard Bellew
Tessa Ross
Foto
Anthony Dod Mantle
Enrique Chediak
Musikk
A.R. Rahman
Nasjonalitet
USA
Lengde
1 t. 34 min.
Produksjonsår
2010
Produksjonsselskap
Cloud Eight Films
Everest Entertainment
Darlow Smithson Productions
Pathé
Distribusjon
Twentieth Century Fox Norway
Aldersgrense
15 år
Egnethet
Ungdom/voksen
Begrunnelse
Nærgående skildringer av en manns desperate handlinger knyttet til kampen for å redde sitt eget liv, kan virke opprivende på 11-åringer. Filmen får derfor 15-årsgrense.

Anmeldelser

Trailere og klipp

Bilder

Få med deg disse filmene