Joaquin Phoenix i The Master

Mesterregissør stjal til «The Master»

«The Master»-regissør Paul Thomas Anderson (42) har sikret alle hovedrolleinnehaverne sine Oscar-nominasjoner. Men han stjeler som en ravn.

Paul Thomas Anderson – «P.T.A.» blant venner og filmfans – er nærmest blitt en garantist for Oscar-oppmerksomhet:

Tom Cruise ble nominert for innsatsen i «Magnolia» (1999). Daniel Day-Lewis vant for jobben i «There Will Be Blood» (2007). Og nå er Joaquin Phoenix, Philip Seymour Hoffman og Amy Adams alle kandidater takket være Andersons «The Master», som får norgespremiere fredag.

Les også: Filmgeniet Paul Thomas Anderson

Paul Thomas Anderson instruerer Joaquin Phoenix i The Master
Paul Thomas Anderson instruerer Joaquin Phoenix i The Master

– Knabbet

Men regissøren som er kalt sin generasjons dyktigste, er den første til å innrømme at han ikke har funnet opp hjulet selv:

«The Master» lener seg til dels kraftig til John Huston-dokumentaren «Let There Be Light» (1946), om tilstanden ved amerikanske veteransykehus etter andre verdenskrig.

– Vi knabbet linje for linje fra den filmen, tilstår Anderson under Toronto-festivalen (TIFF).

– Det var den beste kilden vi fant hva gjelder å vise hvordan disse sykehusene faktisk var. Altså stjal vi fra høyre og venstre.

Amy Adams i The Master
Amy Adams i The Master

Tidsreiseflørt

Andersons film kretser rundt Quell (Phoenix), en hjemvendt soldat som sliter med å tilpasse seg samfunnet igjen. En fuktig aften støter han på Dodd (Hoffman), lederen av livssynsbevegelsen «The Cause», og havner under dennes innflytelse.

Anderson er sterkt mistenkt for å skildre framveksten av scientologi, men tilbakeviser det under TIFF.

– Vi dealer ikke med noen kult, påstår han, mer opptatt av epoken handlingen er satt i.

– Etterkrigstida er fruktbar grunn for god historiefortelling. Samtidig som det hersket stor optimisme, var antallet drepte enormt. Hvordan kan du føle deg som en vinner med så mye død rundt deg? Dette skapte en situasjon der mange ble interessert i tidligere liv, hva som skjer etterpå – sånne ting. Én av ideene «The Master» leker med, er at tidsreiser er mulig, forklarer Anderson.

Julianne Moore og Mark Wahlberg i Boogie Nights
Julianne Moore og Mark Wahlberg i Boogie Nights

Stjernelagspillere

Mens Hoffman var med både i debuten «Hard Eight» (1996) og gjennombruddet «Boogie Nights» (1997), er Phoenix en ny samarbeidspartner.

– For å gi dem begge en kompliment, er de like mye lagspillere som stjerner, skryter en skjeggete og skjortekledd Anderson.

– Den unge skuespillerens tabbe er at han vil dominere allting. De fine når de begynner å modnes, er at de vet når de skal trekke seg tilbake og gire ned. Da blir det morsommere for alle parter, ikke en sånn «pissekonkurranse».

For å gjøre kredibiliteten komplett er også Radiohead-gitaristen Jonny Greenwood med på notene, som soundtrack-komponist.

– For et par år siden startet vi å snakke om klarinetten, om hvor mye vi likte lyden av den. Etter hvert leverte Jonny noen demoer med treblåsere, klarinetter, fløyter og greier, og vi tok det derfra. Han er et surrehue, jeg er et surrehue – men det ordnet seg til slutt.

Pynchon neste?

Det gjenstår å se hvor Anderson beveger seg videre, enda imdb.com spekulerer i Pynchon-filmatiseringen «Inherent Vice» allerede i 2014. Sikkert er det at han fortsatt vil følge med på Hollywoods gamle mestere.

– Jeg har TCM-kanalen på 24 timer i døgnet, røper han lattermildt.

– Jeg har den på på kjøkkenet. Selv om jeg ikke titter på aktivt, står den alltid på. Jeg lar jeg den sive inn i årene og skylle over meg.