Anthony Hopkins som Hitchcock

Hopkins nektet å bli Hitchcock-tjukk

Alfred Hitchcock var ikke bare en stor filmskaper. Han var også en kroppslig svært stor mann.

Men da Anthony Hopkins skulle spille den legendariske regissøren, nektet han å gå opp i vekt.

– De fikk bygge en tjukk mage til meg, sier Hopkins (75).

Balanse

Anthony Hopkins tolkning av Alfred Hitchcock i «Hitchcock» har norsk premiere 8. mars. Filmens utspiller seg under innspillingen av «Psycho» i 1959 og 1960, og handler mye om forholdet mellom Hitchcock og hans hustru Alma Reville (spilt av Helen Mirren) og om den betydningen hun hadde for hans filmskaping.

Siden det finnes så få bilder av Alma, var det lett for Mirren å spille henne. Det var betydelig tøffere for Anthony Hopkins, som skulle tilegne seg både Hitchcocks rundhet og – ikke minst – hans egenartede stemme, umulig å etterligne.

– Det var et balansenummer. Jeg skulle skildre Hitchcock uten at jeg for den saks skyld skulle imitere ham, sier Hopkins og legger til:

– Jeg sier ikke at «jeg ble Hitchcock». Jeg gjør ikke den slags, det skulle drive meg til vanvidd. Man kan ikke bli noen annen; man må forsøke å finne en balanse så det ikke blir en karikatur.

Alfred Hitchcock

Hitchcock-fan

Anthony Hopkins så selv «Psycho» i 1960, og den opplevelsen gjorde ham til Hitchcock-fan.

– Jeg har alltid vært fascinert av Hitchcock. Da jeg så «Psycho» den gangen i 1960 ... jeg tror ikke jeg har vært så redd i hele mitt liv. Da var det den beste filmen jeg noensinne hadde sett. «Vinduet mot bakgården» (1954) og «Psycho» er mine favoritter, fastslår han.

Sminkørene jobbet hardt for å gi Hopkins et utseende som lignet Hitchcocks. Begge er svært velkjente, og det gjaldt å gi karakteren et utseende som ga Hopkins noe å jobbe med:

Han fikk en tjukkasmage, ny nakke og nye kinn. Øreflippene og nesen hans ble forlenget, hans egne blå øyne ble utstyrt med kontaktlinser, og hans vanligvis så kritthvite tenner ble malt gråere.

Anthony Hopkins, Toni Collette og Michael Stuhlbarg i Hitchcock
Anthony Hopkins, Toni Collette og Michael Stuhlbarg i Hitchcock

Geni

Men det er det indre som Anthony Hopkins beundrer ved Alfred Hitchcock.

– Han var en fantastisk filmregissør, et sant geni. Fyren kunne jo alt. Han behersket sitt medium til det fullkomne.

Helen Mirren, som spiller Hitchcocks kone Alma Reville, sier at filmskaperen sjeldent viste han satte pris på kona. Som likevel ble ved hans side.

– De hadde et utrolig lykkelig ekteskap, som var basert på humor og på at de begge elsket film. Hun arbeidet med ektemannens filmer, og hun følte seg kreativt tilfredsstilt. Og hun elsket å være vertinne. De var svært rike og levde et veldig behagelig liv. Hun angret ingenting, hun var ikke sint. Hun så ekteskapet som et partnerforhold for livet, sier Mirren.

Scarlett Johansson, Anthony Hopkins og Helen Mirren i Hitchcock
Scarlett Johansson, Anthony Hopkins og Helen Mirren i Hitchcock

Som en mor

Det finnes dem som mener at forholdet mellom de to ikke var seksuelt, at Alma Reville var mer som en mor enn som en kone for Hitchcock. Det ønsker ikke Helen Mirren å spekulere rundt:

– Alle kvinner som er gifte, tvinges til kompromisser. Ofte gjøres det flere kompromisser fra én side i et ekteskap, og ofte er det kvinnen som gjør det. Det ligger på et vis i menneskets natur. Men Alma så ikke på dette som et kompromiss, hevder Mirren.

Det finnes bare noen få bilder av Alma, og ingen filmer der hun er med. Helen Mirrens hovedresearch ble boken som parets datter Pat Hitchcock skrev om sin mor.

– Der sørger hun for at moren virkelig får all den æren hun fortjener, fastslår Mirren.