Chris Hemsworth i Thor: The Dark World

Hollywood låner Lofoten i Thor 2

Marvel-studioet måtte til Lofoten for å få de norrøne storfilmkulissene riktige i «Thor: The Dark World».

Kenneth Branaghs «Thor» skuffet inn 450 millioner kinodollar i 2011. Oppfølgeren med undertittel «The Dark World» får norgespremiere 1. november. Det lokale alibiet er sikret i form av underlagsbilder fra Nordland.

– Norge representerer mye av Åsgård-landskapet vårt, forteller regissør Alan Taylor til NTB under et eksklusivt hovedsettbesøk i London.

– Vi har hentet flere kulisser enn faktiske scener derfra. Men fossefallene, fjellene og kystlinja er i stor grad fikset i Norge.
Fra Thor: The Dark World
Fra Thor: The Dark World

«Best of»

Nærmere bestemt er det Lofoten som figurerer. Det gjenstår å se hvor mye som overlever klippeinnspurten – og hvor CG-oppjazzet sluttproduktet blir.

– Vi lette etter noe som hadde den klassiske vikingfølelsen, forklarer effektansvarlig Jake Morrison, som tilbrakte en uke i Nord-Norge sammen med sitt team.

– Strengt tatt lette vi etter et «Best of Norway» med alle typer terreng. Så fant vi denne fantastiske skjærgården der oppe, fortsetter han.

– Ideen bak Åsgård var at det skulle ligne en slags krysning mellom Norden og Bora-Bora. Og fordi dere er velsignet med sånn en rar og naturlig skinnende blågrønn algevekst, var det bare å slenge fram kameraet.

Se trailer her

Tom Hiddleston og Chris Hemsworth i Thor: The Dark World

Ragnarok

Stjernene i selskapet er de samme: Mens australieren Chris Hemsworth hever hammeren igjen, gjentar briten Tom Hiddleston rollen som Loke. Denne gangen treffer vi rivalene et år etter hendelsene i Marvel-massemønstringen «The Avengers» fra i fjor.

– Jeg tror vi har gjort rammene større og mørkere,

sier Taylor, hittil mest kjent for sitt TV-arbeid med diverse HBO-serier – som eksempelvis «The Sopranos».

– Etter å ha jobbet med «Game of Thrones», synes jeg ting virker mer ekte når de er litt «skitne». Der første «Thor» var temmelig «ren», prøver jeg å forsterke det norrønmytologiske elementet. Jeg ville ha en superhelt med vikingtekstur.

Se også: Tidenes beste TV-serier

Taylor drar paralleller også til 60-tallsshowet «Mad Men».

– Jeg har veldig tro på å innta et historisk perspektiv for å drøfte menneskelige problemstillinger. «Mad Men» skildret atferd som vi kjenner oss igjen i, samtidig som den er kunstig og foreldet. I anledning «Thor» leste jeg meg opp på de originale mytene, og falt fullstendig for barskheten og stoltheten i kulturen – ikke minst forestillingene om Ragnarok.

Foretrekker 2D

Å hanskes med feterte Marvel-pengesekker – «The Avengers» er den tredje mest innbringende filmen noensinne – skal heller ikke ha vært noe problem.

– Erfaringene mine har ikke vært som ventet, hevder Taylor.

– Jeg trodde jeg skulle gå meg vill i et digert maskineri. I stedet viser det seg at det sitter tre personer og tar avgjørelsene, personer med enorm omsorg for eventyrskikkelsene sine, og at den kreative prosessen er svært intim.

Se også: Bli med bak kulissene til Thor: The Dark World

– Branagh slet i sin tid med 3D-formatet?

– Huff, ja, selv skulle jeg egentlig lage 2D. Plutselig ble det omgjort til 3D likevel, sannsynligvis av markedsføringshensyn. Når det er sagt, skyter vi todimensjonalt og satser på å konvertere resultatet. Altså har jeg fått fortsette å lage den filmen jeg begynte på.