Rebecca (Juliette Binoche), Lisa (Adrianna Curtis) og Marcus (Nikolaj Coster-Waldau) i Tusen ganger god natt

Filmkritikerprisen til Erik Poppe for tredje gang

Erik Poppe er for tredje gang tildelt filmkritikernes pris. I vinnerfilmen tegner han et portrett av et menneske som har store likhetstrekk med ham selv.

Erik Poppe får prisen for filmen «Tusen ganger god natt», som også har fått flere internasjonale utmerkelser og er sett av over 100.000.

– Dette er en film der regissøren, med mot og stor kunnskap, har tatt tak i egne erfaringer og dyptgripende dilemmaer, sa tidligere statsråd Åse Kleveland da hun leste opp juryens begrunnelse under prisutdelingen på ærverdige Engebret Café i Oslo tirsdag.

En intens vilje til å ta tak i viktige etiske spørsmål løper ifølge juryen gjennom både denne og tidligere filmer av Poppe.

– Det gir filmskaperen flere likhetstrekk med vinnerfilmens hovedperson, sa Kleveland.

Regissør og skuespillere fra Tusen ganger god natt
Regissør og skuespillere fra Tusen ganger god natt

Selvbiografisk

Poppe legger ikke skjul på at «Tusen ganger god natt» har selvbiografiske trekk. I filmen følger man krigsfotografen Rebecca, spilt av franske Juliette Binoche, som slites mellom karriere og familieliv.

– Langt på vei er denne filmen bygd på mine egne erfaringer de siste årene. I gamle dager var jeg ute i verden og fotograferte krig, død og elendighet. De siste seks– sju årene har jeg tatt dette opp igjen mellom spillefilmene mine, nå med store barn og i en familiesituasjon, forteller Poppe til NTB.

Ifølge ham har målet med filmen vært å få fram et tydelig bilde av det umulige valget mennesker må ta når de må velge mellom arbeidet som de brenner for, og familien som de elsker.

– Jeg ville bruke de erfaringene jeg selv hadde og problematisere dette, men samtidig få fram en underholdende historie, sier Poppe.

Erik Poppe
Erik Poppe

Formidlingsbehov

I sin takketale gikk filmskaperen hardt ut mot kunst som ikke forsøker å si noe viktig om sin samtid.

– Meningen med kunst som ikke har noe på hjertet, ingenting å si utover det å sjokkere, forstår jeg ikke i det hele tatt,

sa han.

– Jeg vil ikke påstå at en film må si noe konkret om samfunnet for å være en bra film, bare at en film som sier noe konkret om samfunnet, har gode utsikter til å bli en bra film.

Men filmen er for avhengig av støtte til at den får oppfylt sitt potensial, ifølge Poppe.

– Veldig mange er opptatt av tall, tall, tall, sier regissøren til NTB.

– Det går ut over tenkningen. Det er ikke den enden man skal starte i når man skal formidle en historie. Den største litteraturen og de største filmene er skapt ut av et formidlingsbehov.

Stig (Mads Ousdal) i Tusen ganger god natt
Stig (Mads Ousdal) i Tusen ganger god natt

Nye priser

Under tirsdagens seremoni lanserte Norsk Filmkritikerlag også to nye priser, en fagpris og en hederspris.

Filmkritikerlagets leder, Mode Steinkjer fra Dagsavisen, sier målet med de nye prisene er å løfte fram kvalitetsfilm i et medielandskap hvor kunstkritikken er under press.

– At det ligger utfordringer foran oss, er ikke til å underslå. Samtidig opplever vi i Filmkritikerlaget at filmkritikken får mer oppmerksomhet enn på lang tid, sier han.

Fagprisen gikk til John Christian Rosenlund for foto på «Tusen ganger god natt». I sin begrunnelse trekker juryen spesielt fram Rosenlunds evne til å framheve den uklare grensa mellom fotografen som tilskuer og fotografen som deltaker.

Filmkritikerlagets nye hederspris skal hete Budbringeren, inspirert av filmen ved samme navn fra 1997. Prisen gikk i år til Norsk Filmklubbforbund.