Fra innspillingen av Tre døgn i april

Filmer de dramatiske aprildagene i 1940

For 74 år siden ble den tyske krysseren Blücher senket i Drøbaksundet på vei inn til Oslo med cirka 850 infanterister om bord. Det reddet både regjeringen og kongen.

Den høydramatiske historien har fascinert regissøren Erik Poppe så pass at han i disse dager er i gang med innspillingen av sin nye spillefilm, «Tre døgn i april», nettopp på Oscarsborg festning der kanonene som forsinket tyskernes invasjon, ble avfyrt.

– Denne filmen handler først og fremst om kong Haakon, men også om selve dramaet og alt det som skjer rundt. Om flukten hans og det å unnslippe fra tyskerne. Og så er det interessant å portrettere en person som vi egentlig ikke vet så mye om,

sier regissøren til NTB, som besøkte filmsettet på festningen tirsdag ettermiddag.

«Tre døgn i april» er den første filmen som forteller om hvordan kong Haakon reiste seg mot den tyske overmakten de skjebnesvangre dagene i april 1940.

Filmen har antatt premiere i desember 2015.

En av fire historier

Senkingen av Blücher skjedde natt til tirsdag 9. april 1940 i Oslofjorden. Tirsdag 8. april 2014 var Poppe og hans team i full gang med opptak ute på Kaholmene der festningen ligger.

Til ære for pressen ble en av kanonene, som nå kan dreies slik som i 1940, avfyrt med et smell som sikkert kunne høres godt inn til Drøbak. To av kanonene var bemannet med 23 mann slik som i de opprinnelige kanonlagene.

Det som skjer ute på festningen, er en av fire hovedhistorier i filmen, som starter ettermiddagen 8. april. Den tar oss med de tre neste døgnene gjennom å følge Kong Haakon og krysspresset han var under, med Tysklands krav til kapitulasjon, en passiv regjering og en kampklar kronprins Olav.

Mens kongen går hvileløst rundt på Slottet i Oslo og venter på det uunngåelige, forbereder kommandanten på Oscarsborg festning, Birger Eriksen (Erik Hivju), seg til kamp. I tåkehavet og tussmørket sklir det over 200 meter lange tyske stålskroget gjennom natten i 5-6 knop fart, 1.400 meter fra festningen. Det er kun få minutter til rådighet for skudd.

Erik Poppe og Erik Hivju under innspillingen av Tre døgn i april
Erik Poppe og Erik Hivju under innspillingen av Tre døgn i april

– Denne mannen er noe mer enn bare handlekraft. Han var nøktern, hadde beina på jorda og humor. Han var sikkert stresset, men det er beundringsverdig at han beholdt roen. Norge var ikke i krig, likevel skyter han. Han vet at han handler på egne vegne. Det handler bare om deg og din avgjørelse. Det er et bilde på hele filmen, sier Hivju til NTB.

Kommandantens ordre om ild reddet både regjeringen og kongen. De fikk tid til å komme seg ut av byen med tog til Hamar før tyskerne nådde Oslo. Scener fra Midtskogen i Hedmark og trefningene der inngår i filmen.

Krigstema

Manuset er skrevet av Jan Trygve Røyneland og Harald Rosenløw Eeg. Sistnevnte skrev også manuset til Poppes forrige film, fjorårets «Tusen ganger god natt». Også den hadde krig som tema, men handlet om krigsfotografen Rebecca (Juliette Binoche) med en historie lagt langt nærmere i tid enn andre verdenskrig.

«Tusen ganger god natt» bygde i stor grad på regissørens egne erfaringer som fotograf i konfliktområder. Denne gangen har altså Poppe og Rosenløw Eeg valgt et av norgeshistoriens mest utslagsgivende øyeblikk som kjernen i en ny spillefilm.

Mads Ousdal i Tusen ganger god natt
Mads Ousdal i Tusen ganger god natt

– Det er rart at begge de siste filmene mine har hatt en krigstematikk, for jeg er ikke så opptatt av det. Men hvis det er en sterk historie med et menneske i midten, så synes jeg det er interessant. Og da er krigen en veldig eksistensiell ramme. Det skaper et drama som gjør seg godt på film, sier regissør Erik Poppe.