Luc Dardenne og Marion Cotillard i Cannes 2014

Mestermøte med Luc Dardenne

Vi har møtt Gullpalmevinneren fra Belgia.

Kun syv regissører har vunnet Gullpalmen for Beste film i Cannes mer enn én gang. Brødreparet Luc og Jean-Pierre Dardenne er del av denne eksklusive gruppen, med filmene "Rosetta" (1999) og "Barnet" (2005).

Premierefilmen "To dager, en natt" nådde ikke helt opp i årets konkurranse, men det er likevel den mest omtalte av de Gulleplame-nominerte i år.

Sandra eller bonus?

Sandra (Marion Cotillard) får vite at hennes arbeidsgiver har gitt kollegene valget mellom å motta en bonus på 1000 euro eller å la henne beholde jobben. Ledelsen har ikke råd til begge deler.

Hun har én helg på å gå rundt fra kollega til kollega og overtale dem til å takke nei til de ekstra pengene slik at hun selv ikke skal bli arbeidsløs. En ekstremt ydmykende situasjon det er umulig å komme seirende ut av. Å miste jobben i et kriserammet Europa er ingen spøk, men hva vil skje dersom kollegene må gi fra seg noe de desperat trenger for hennes skyld?

Solidariteten settes på en krevende og urimelig prøve i Dardenne-brødrenes knyttneve av en film.

Marion Cotillard i To dager, en natt
Marion Cotillard i To dager, en natt

Storfint besøk i Haugesund

Vi møtte Luc Dardenne og tolken hans i Haugesund, der "To dager, en natt" var avslutningsfilm under årets filmfestival.

- Hovedinspirasjonen for filmen er en Peugeot-fabrikk i Frankrike på 1990-tallet, hvor de ansatte ble enige om at en kollega skulle få sparken fordi han ikke lenger var på høyden helsemessig, forteller han.

Dardenne sier videre at det er flere steder det har skjedd lignende hendelser, hvor de andre ansatte ikke er solidariske med den ene.

- Historiene fra Frankrike har gitt idé til manuset, men vi har ikke gått etter et konkret eksempel.

Luc Dardenne, Marion Cotillard og Jean-Pierre Dardenne i Cannes 2014
Luc Dardenne, Marion Cotillard og Jean-Pierre Dardenne i Cannes 2014

Planlagt siden slutten av 1990-tallet

- Historien har ligget der lenge, men vi kom ikke lenger enn til 30-40 scener. Vi ville at handlingen skulle legges til en helg, for da er ikke kollegaene samlet på arbeidsplassen. Sandra må ta runden rundt og besøke hver av dem. Vi lurte lenge på hva Sandra skulle gjøre mellom hvert besøk hos en kollega, og til slutt kom vi frem til at Sandras mann skulle skape fremdrift i historien. Sammen blir de en kraft, det blir en solidaritet dem imellom.

Brødrene bruker som oftest ukjente skuespillere i filmene sine, men Oscar-vinneren Marion Cotillard er et unntak. De traff henne på settet til "Rust og bein" (2012), en film de co-produserte.

- Det ble et slags "kjærlighet ved første blikk" for både oss og henne - begge parter hadde svært lyst til å samarbeide. Vi fikk en veldig god tone, og castingen har ingenting med at hun er en stor stjerne. Cotilard ønsket å gjøre noe helt annet, legge til side det glamorøse Hollywood-livet, forteller han.

Marion Cotillard i To dager, en natt
Marion Cotillard i To dager, en natt

Beinhard jobbing

Før innspillingen kom i gang hadde brødrene og Cotillard en måned med prøver.

- Repetisjon er viktig, for etter hvert skjer det noe, spontane ting dukker opp. Skuespillerne gir seg selv hen, slik jobber vi med alle filmer. I starten holder gjerne skuespillerne en fasade, men vi forsøker å knekke denne. Vi vil trenge inn til det sårbare og ekte.

Brødrene er også kjent for mange tagninger når innspillingen er i gang.

- Scenen der Sandra faller sammen på soveromsgulvet ble filmet 81 ganger - over tre dager! Men Cotillard likte arbeidsmetoden godt, forsikrer Dardenne.

Han forteller at Cotillard fortsatt har Sandra inne i hodet sitt. Hun gikk intenst inn i rollen, og i ettertid følte hun seg nesten forfulgt av Sandra, hun ble ikke helt kvitt henne. Det gode metodeskuespillet er tydlig for publikum - kan det blir noen internasjonale prisnominasjoner tro?

Luc Dardenne, Marion Cotillard og Fabrizio Rongione i Cannes 2014
Luc Dardenne, Marion Cotillard og Fabrizio Rongione i Cannes 2014

Neste prosjekt

Historisk sett kommer brødrene med en ny film hvert tredje år - i teorien får vi mer belgisk tristesse i 2017.

- Vi sysler med et nytt manus, men jeg vil ikke si mer før vi har noe mer konkret, sier Dardenne med forbehold.

"To dager, en natt" kan du se på norske kinoer fra fredag 5. september.