Thorin (Richard Armitage) og Bilbo (Martin Freeman) i Hobbiten: Femhærerslaget

Siste avskjed med Midgard

– Du kan forlate Midgard, men Midgard forlater aldri deg, sier regissør Peter Jackson når han nå med «Hobbiten: Femhærerslaget» avslutter sitt gigantiske filmprosjekt.

Der har han forvandlet J.R.R. Tolkiens bøker til en serie på seks filmer:

Først det storslagne eposet «Ringenes Herre»-trioen fra 2001 til 2003, og deretter «Hobbiten», den lille boken som vokste til tre like episke filmer, med premiere fra 2012 til siste film, "Hobbiten: Femhærerslaget" runder av en æra i disse desemberdager.

Dette Hobbiten-klippet gir oss gåsehud!

Hobbiten: Femhærerslaget

– Rød tråd

Sveipende kameraføringer over majestetiske fjellformasjoner, myldrende armeer, hårete føtter ...

Anslaget i «Hobbiten: Femhærerslaget» kjenner man igjen fra tidligere verk, der Peter Jackson har vist seg som en mester i å ta pusten fra publikum med bilder av vidunderlig vakre landskap – og truet med å kvele dem under berg av dataanimert action.

Med «Femhærerslaget» er Jackson fremme ved slutten av filmtrilogien basert på barneboken «Hobbiten», som Tolkien skrev i 1937.

– Vi har prøvd å beholde en rød tråd gjennom filmene, slik at de blant fansen som likte «Ringenes Herre» følte at myten fikk en dypere dimensjon,

sa Peter Jackson da han og det stjernespekkende ensemblet holdt pressekonferanse for «Hobbiten: Femhærerslaget» nylig.

Les også: Dette sier kritikerne om Hobbiten-finalen

Gandalf (Ian McKellen) og Galadriel (Cate Blanchett) i Hobbiten: Femhærerslaget

Lover intet

Selv om den første filmen i trilogien om ringens brorskap hadde premiere i 2001, hadde Jackson begynt å jobbe med filmatiseringen allerede i 1997. I alt har han brukt 17 år av sitt liv på å filmatisere Tolkien-klassikerne.

Det finnes fremdeles en flom av fortellinger og bakgrunnsinformasjon som skulle kunne danne grunnlag for flere filmer.

– Jeg sa farvel til Gandalv i år 2000, men her sitter vi nå, det bare fortsetter og fortsetter,

sier Ian McKellen som i rollen som trollmannen Gandalv har vært med helt fra starten.

Men Peter Jackson tør ikke love noe: Selv om han personlig gjerne skulle vende tilbake til Midgard, kompliseres situasjonen av at J.R.R. Tolkiens arvinger eier rettighetene til alle gjenværende bøker.

– Professor Tolkien solgte filmrettighetene til «Hobbiten» og «Ringenes Herre» på 1960-tallet, men hvorvidt det kan bli filmer av hans andre verk er helt opp til hans arvinger, fastslår Jackson.

Ansvaret slutt

– Jeg har følt et ansvar for å underholde mitt publikum, men nå opphører det ansvaret,

sier Peter Jackson om punktumet han setter med «Femhærerslaget».

Se traileren

For å utbrodere «Hobbiten»-filmene har Jackson og hans manusforfattere Fran Walsh og Philippa Boyens hentet materiale fra de appendiksene som Tolkien skrev til «Ringenes Herre».

Andre ting – som for eksempel Evangeline Lillys rolle som alvekvinnen Tauriel – har Jackson og hans folk hentet fra egen fantasi: Tauriel forekommer ikke hos Tolkien. Det har blitt møtt med hard kritikk fra bokstavtro fans, men er hyllet av andre.

Evangeline Lilly og Orlando Bloom i Hobbiten: Femhærerslaget

Den avsluttende «Hobbiten»-filmen er spekket med action, og det store slaget som utgjør historiens klimaks drar ut i nærmere 45 minutter. Der trår de i aksjon – noen av heltene som har vært med fra starten.

– Det er følelsesladd, bittersøtt, å ta farvel med Midgard, sier Orlando Bloom alias Legolas, mens Ian McKellen fastslår:

– Å ha vært involvert i å lage filmer som nå regnes som klassikere, er enormt.

Dyr moro

Kostnadene for innspillingen av «Ringenes Herre»-filmene sies å ha vært på nær 1,8 milliarder kroner. Filmene i «Hobbiten»-serien var betydelig dyrere å spille inn:

Kostnaden for de tre filmene skal være oppgitt til 5,2 milliarder kroner.

Hobbiten: Femhærerslaget

Innspillingen foregikk i 266 dager, i tillegg kommer klipping, animasjon og annen postproduksjon. Rundt 2.300 mennesker var involvert. 8.900 timer gikk med til å bygge – og rive – filmenes miljøer. I alt 11.862 silikonproteser ble brukt til masker og kostymer, laget av 14 tonn med silikon. Skuespillerne brukte sammenlagt 752 parykker og 263 løsskjegg.

Det later imidlertid til å ha vært velinvesterte penger: Den første «Hobbiten»-filmen spilte inn 6,1 milliarder kroner.