En natt i Berlin (Victoria)

Sturla skjøt Sølvbjørn – i ett "take"

Sturla Brandth Grøvlens Sølvbjørn-vinnende kamerabragd er endelig kinoklar i Norge. Men to brisne russere holdt på å ødelegge "En natt i Berlin".

Regissør Sebastian Schipper og hans norske cinematograf Sturla Brandth Grøvlen var midt i den avgjørende tagningen da deres prisbelønte spillefilmsamarbeid nesten falt i fisk:

Idet en av rollefigurene får et illebefinnende og kollapser på fortauet, iler to feststemte og velmenende russere til unnsetning.

– De var på vei hjem fra byen og trodde han var i ekte vansker,

forteller Grøvlen (35) lattermildt til NTB.

– Heldigvis fikk Sebastian halt dem unna og redegjort for situasjonen, mens jeg gjorde mitt beste for å unngå å få dem med i bildet. Vi var så nær ved å ødelegge hele "taket". Skuespillerne ble litt forstyrret – men det gikk bra, så vidt det var.

En natt i Berlin (Victoria)
En natt i Berlin (Victoria)

Singel sekvens

For filmprosjekter flest ville ikke oppstyret utgjort noe stort problem. Da ville det bare vært å rope "kutt" og siden "action" igjen. Men "En natt i Berlin" – kjent som "Victoria" internasjonalt – består av én eneste, 140 minutter lang og uklippet sekvens, tatt opp i Berlins Mitte og Kreuzberg en grytidlig morgen.

Vi følger, i ordets rette forstand, en ung spansk kvinne som møter fire lokale rabagaster på diskotek, og som snart blir viklet inn i destruktive nachspielplaner.

– Jeg er litt usikker på hva vi skal kalle det på fagspråket. Amerikanerne kaller det "single-sequence shot",

forklarer Grøvlen, som vant Sølvbjørn for sitt håndholdte kameraarbeid under Berlinalen i vinter.

En natt i Berlin (Victoria)
En natt i Berlin (Victoria)

Klar for Norge

Nå er gjennombruddet hans endelig klart for gamle tomter. Først ble filmen vist under Øyafestivalen i Oslo, for så å innta det ordinære kinolerretet 4. september.

– Ideen var Sebastians, fortsetter den København-baserte trønderen beskjedent, etter å ha etablert kontakt med tyske Schipper på Anders Morgenthalers "I Am Here" i fjor.

– Han var interessert i å lage en to timers historie i realtid. Hvorfor ikke bare skyte den sånn også, tenkte vi. Straks vi begynte å jobbe, skjønte vi hvilke logistiske utfordringer vi sto overfor. Innenfor samme geografiske område måtte vi finne et hotell, en bank og en klubb, så veldig mye handlet om forberedelser. Prøveperioden gikk over en måned som føltes nærmest som å øve til en konsert eller plateinnspilling, sier Grøvlen.

En natt i Berlin (Victoria)
En natt i Berlin (Victoria)

Fransk inspirasjon

Det kanskje mest berømte filmverket som er blitt til på samme vis, i én uredigert fei, er Alexander Sokurovs "Russian Ark" fra 2002. Det er Grøvlen imidlertid ikke så opptatt av.

– Hvis vi var inspirert av noe, var det heller "Irréversible", sier han med henvisning til Gaspar Noés eksperimentelle Paris-thriller fra samme år.

Vincent Cassel i Irreversibel
Vincent Cassel i Irreversibel

– Den består også av lange sekvenser og er veldig rå i uttrykket. Sebastian ville at jeg skulle fungere som en krigsfotograf som blir sluppet ned i en kampsone og dokumenterer det som skjer rundt ham. Utgangspunktet vårt var ikke et vanlig manus, men et 12-siders "treatment" som ga masse frihet. Det ble en veldig dynamisk prosess.

– Har du planer om å regissere selv etter hvert?

– Nei, det har jeg ingen ambisjoner om. Ellers er vel planen å forbli i Danmark inntil videre. Jeg føler jeg er en del av filmmiljøet der, selv om jeg er veldig gira på å jobbe i Norge. Jeg har fått et par spennende muligheter som dessverre ikke har passet med kalenderen.

Island kaller

– Hva går du til i stedet?

– Jeg begynner på en ny islandsk film om en uke – Gudmundur Arnar Gudmundssons "Heartstone". Opptakene skal vare fram til oktober.

– Der blir det altså flere enn ett "take"?

– Ja, der blir det mange, hvilket er helt greit. Jeg tror ikke jeg har så lyst til å gjenta det vi gjorde her. Enda kameraet var relativ lite, fem og en halv kilo, ble det en fysisk utfordring som jeg strengt tatt ikke visste om jeg ville makte å gjennomføre, knegger Grøvlen:

– Det ble litt som å skulle springe maraton for første gang.

En natt i Berlin (Victoria)
En natt i Berlin (Victoria)