Rachel McAdams i Spotlight

Setter søkelys på pressens fineste

Amerikanske journalister avslørte en verdensomspennende overgrepskultur i den katolske kirke. Oscar-filmen "Spotlight" forteller historien om historien.

Natt til 29. februar vant virkelighetsbaserte "Spotlight" Oscar for beste film og beste originalmanus. Ikke verst for et drama hvor den ytre handlingen koker ned til månedslang dokumentjakt og nitid intervjuvirksomhet.

Selv om journalistikk har sine spennende øyeblikk, er hovedingrediensen hardt arbeid, påpeker regissør Tom McCarthy overfor NTB i London.

Jeg lot det legge premissene. Jeg ville vise denne gjengen sittende rundt en uryddig kontorpult, vise prosessen og prosedyrene deres. Det kunne fort blitt for omstendelig, kjedelig og flatt. Men det fikk bære eller briste.

Les også: Disse Oscar-filmene får du se på norske kinoer

Mark Ruffalo i Spotlight

Kronisk kultur

At nettopp McCarthy tok ansvar bak kamera, innebærer en viss ironi. I femte og siste sesong av kultserien "The Wire" spilte han reporteren som jukset fælt og diktet fritt i sakene sine i Baltimore Sun. Nå er han altså mannen som feirer pressens fineste i aksjon i Boston Globe.

Det var i 2003 graveekspertene Mike Rezendes (Mark Ruffalo) og Sacha Pfeiffer (Rachel McAdams) fikk Pulitzerprisen for avsløringen av en kronisk overgrepskultur i den katolske kirke. En direkte konsekvens var at kardinalen Bernard Law, samt tallrike prester og biskoper, ble avsatt. Skandalen begynte lokalt, men spiste snart på seg internasjonalt.

Jeg ble oppdratt som katolikk, og bodde og gikk på skole i Boston, forteller McCarthy, som har kritikerfavoriserte filmer som "The Visitor" (2007) og "Win Win" (2011) på CV-en fra før.

Sånt sett følte meg kvalifisert til å presentere denne historien. Jeg følte det var viktig med en forståelse av samfunnet og menneskene, hvordan det var å være katolsk på den tida – og av kirkens autoritet.

Se traileren for Spotlight her

John Slattery, Michael Keaton og Liev Schreiber i Spotlight

Link til Gud

Som illustrasjon på det siste bruker han sin egne foreldres reaksjon da familien fikk audiens hos pave Johannes Paul i oppveksten hans.

Du skulle sett ansiktene deres. Enda de var i 40-årene – og et opplyst, velutdannet, vellykket par – ble de som unger. På samme måte betraktet de forskjellige menighetene presteskapet som en direkte link til Gud.

– Hvordan har kirken reagert etter avsløringen?

Den har anerkjent det kriminelle forholdet: "Dette skjedde, det var vår skyld, det var ikke bra." Spørsmålet er om den har gjort nok – og kvikt nok – i forlengelsen. Én ting er å si de riktige ordene – en annen er å ta følgene av dem. Jobben er ikke over før ethvert råttent eple er luket ut, før ethvert barn er trygt.

Les også: Spotlight fikk Oscar for beste film

Michael Keaton i Spotlight

Journalistikkforsvar

– Hvordan har filmen din slått an i de samme miljøene?

Mottakelsen har faktisk vært temmelig positiv. Vi har fått pen omtale i katolske publikasjoner landet rundt. Ikke minst får jeg mange tilbakemeldinger fra praktiserende katolikker på epost. Det er lett å ta et oppgjør med store institusjoner på lerretet. Bedre er det hvis du greier å invitere til dialog.

– Filmen er også et forsvar for kvalitetsjournalistikk i en periode preget av nedskjæringer i mediene?

Ja, uten har vi ingen til å holde et øye med maktmisbruk. Ikke bare trenger vi folk til slikt – vi trenger proffer, insisterer McCarthy.

Glem borgerjournalistene på nettet. Jeg vil ikke ha borgerbrannmenn eller borgerleger heller. Nei, jeg vil ha noen som har den rette utdannelsen og vet hva de driver med. Det er budskapet i denne filmen.

"Spotlight" har norsk kinopremiere 11. mars, og billetter finner du her