Fra spillet Assassin's Creed

Hollywood spiller høyt

Videospill puster tegneseriene i nakken som Hollywood-inspirasjon. Appellen – utover etablert fanbase – ligger i "rike" verdener, ifølge "Assassin's Creed"-regissøren.

Vårens "Angry Birds" var kun oppvarming. Nå tar videospillene virkelig opp Hollywood-kampen med superhelt-tegneseriene. Mens vi venter på "Resident Evil: The Final Chapter" og vår egen Roar Uthaugs "Tomb Raider", er det duket for Duncan Jones' "Warcraft: The Beginning" (premiere fredag).

Se traileren til Warcraft: The Beginning her

Fra filmen Warcraft: The Beginning
Fra filmen Warcraft: The Beginning

Vel så stor spenning knytter det seg til kommende "Assassin's Creed", med Michael "Snømannen" Fassbender i hovedrollen. NTB var til stede da regissør Justin Kurzel presenterte de første bildene fra prosjektet i London. Skjønt, sistnevnte vil ikke være med på at han inngår i en trend.

– Da Michael kontaktet meg, unnlot han å nevne tittelen, påpeker australieren Kurzel, som adapterte selveste "Macbeth" med samme stjerne i fjor.

– Han sa simpelthen at han var involvert i en film som drøfter hva som ville skjedd hvis du sto i et direkte bevissthetsforhold til forfedrene dine. Kall det en opphavsfortelling. Det handler om en fyr som finner ut hvem han er, gjennom minnene til dem som kom før ham.

Les også: Fra dataspill til film

Assassin's Creed-regissør Justin Kurzel
Assassin's Creed-regissør Justin Kurzel

Spansk åpning

"Assassin's Creed" ble lansert i 2007 og skal være solgt i nærmere 100 millioner eksemplarer. Etter sigende hadde ikke Kurzel engang testet det før han tok på seg jobben.

– For meg fungerer dette som å tilpasse en bok. Vi utvikler et konsept i tråd med spillets ånd, men skaper våre egne skikkelser, forklarer han.

– På en måte blir det som å lage periodefilm. Mye er jo satt i en konkret epoke – den spanske inkvisisjonen. Researchen vår gikk på å få detaljene i arkitekturen og kostymene riktig, nettopp hva mange verdsetter ved spillet.

I forlengelsen er Kurzel mindre opptatt av hvordan resultatet ligner eller skiller seg fra annen spillforankret film.

– Verdenene er åpenbart rike, sier han.

– Utover det følger jeg ikke debatten om hvorvidt videospill kan bli gode filmer. Jeg tilnærmet meg materialet som ferskvare, og synes det uttrykker noe fascinerende om fri vilje versus kontroll. Ambisjonen var aldri å tekkes fansen.

Se traileren for Assassin's Creed her

Michael Fassbender i Assassin's Creed
Michael Fassbender i Assassin's Creed

Renessansemenneske

"Warcraft"-instruktør Jones – også kjent som sønnen til David Bowie – er mer på lag med gamer-kidsa.

– Jeg elsker spill og synes de er blitt stemoderlig behandlet på lerretet så langt. Min generasjon har muligheten til å rette opp inntrykket, uttaler han til The Guardian, vel vitende om tradisjonen som løper fra "Mortal Kombat" til "Need for Speed".

Jones er klar på at tegneseriesjangeren har opplevd en "renessanse" innen kritiker- og kommerssuksess.

– Jeg ser ingen grunn til at videospillbaserte filmer ikke skal kunne få til noe tilsvarende, legger han til.

På sin side mener Kurzel at det er fordelaktig at han selv kommer utenfra. Blant annet har han mobilisert Oscar-vinneren Marion Cotillard som doktor Sophia Rikkin.

– Jeg tror vi lager noe for "alle". Noe av årsaken til at jeg falt for manuset, er at det rommer sterke kvinneroller. De byr på mer enn avveksling fra den maskuline storyen, så vi omfavner begge kjønn.

Se også: Bilder fra settet til Warcraft

Travis Fimmel og regissør Duncan Jones på settet til Warcraft
Travis Fimmel og regissør Duncan Jones på settet til Warcraft

Julestjernekrig

– Der spill er "aktivt", er filmmediet "passivt" – hvordan løser du det problemet?

– Jeg betrakter det ikke som noe problem. Film kan være like altoppslukende, og vi har med noen av verdens beste skuespillere for å få deg til å føle. Jeg vil hevde at kinokunsten representerer en av de mest robuste emosjonelle opplevelsene som finnes.

– Hva tenker du om slipp i desember, parallelt med neste "Star Wars"?

– Markedet og publikum burde være digert nok for både disse og andre. Vi tror vi sitter på en unik film med en unik historie og gleder oss til å få den ut.

– Hvordan sjonglerte Fassbender innspillingen din med den i Norge?

– Han hadde to dagers pause før han gjøv løs på "Snømannen". Altså unngikk vi krasj, humrer Kurzel overfor NTB.

– Michael er arbeidsnarkoman. Jeg tror ikke han har hatt skikkelig ferie på ti år.

De ti beste spillbaserte filmene så langt, ifølge The Telegraph:

"Prince of Persia" (2010)

"Silent Hill" (2006)

"Hitman" (2007)

"Lara Croft: Tomb Raider" (2001)

"Resident Evil" (2002)

"Max Payne" (2008)

" Final Fantasy: The Spirits Within" (2001)

"Lara Croft: The Cradle of Life" (2003)

"Resident Evil: Apocalypse" (2004)

"Mortal Kombat" (1995)