Jesper Christensen som Kong Haakon VII i Kongens nei

Kongens nei ingen historietime: – Vil fortelle om en familie på flukt og i krig

"Kongens nei"-regissør Erik Poppe vet hvilken scene som får folk til å hoppe i kinosetene: At han lar kong Haakon og kronprins Olav snakke om hvilken dårlig mor dronning Maud var.

Det skjer et stykke ut i den nye norske storfilmen og Oscar-kandidaten, når det blir klart at kronprinsesse Märtha, prins Harald og prinsessene Ragnhild og Astrid må flykte til Sverige – mens de to blir igjen.

– Det er dette jeg ser folk reagerer på. Men her er jeg veldig trygg. Jeg har god støtte i historikerne og dette er ikke kontroversielt, sier Poppe.

På drøye to timer tar han mål av seg til å fortelle om tre dramatiske døgn før Norge offisielt er i krig med Tyskland, og som han sier er "ufattelig mye mer dramatiske og intense" enn de fleste, inklusive ham selv, var klar over.

Den private scenen tok han med for å fortelle noe om kong Haakons dårlige samvittighet overfor sønnen, og Olavs slit for å finne sin rolle som far.

– Når familien hans må flykte til Sverige, blir han som sin egen mor, sier Poppe.

Se traileren her

Regissør Erik Poppe under innspillingen av Kongens nei
Regissør Erik Poppe under innspillingen av Kongens nei

Har Astrid som kilde

– Dere snakket ikke med kong Harald selv, slik han påpekte nylig overfor NTB?

– Vi var i kontakt med prinsesse Astrid, som er familiens hukommelse, svarer Harald Rosenløw Eeg, manusforfatter sammen med Jan Trygve Røyneland.

– Det Astrid sa, var at temperaturen mellom far og bestefar var "høy". Men hun var et barn da, hun hørte ikke hva de snakket om. Historikerne kan være uenige om andre ting, men alle er enige om at Olav hadde temperament.

Samtalene i lukkede rom – som den om Maud som fraværende mor – kaller han "dikterisk frihet som er sannsynlig ut fra deres karakter".

– Det er ingenting som ikke kunne vært sagt, sier Rosenløw Eeg, som i likhet med samtlige involverte forteller om det voldsomme researcharbeidet som lå forut for innspillingen, i følge Poppe "en sjeldent stor størrelse på søket" også på nordisk spillefilmnivå.

– Vi ville finne en kjerne i historien, og det er historien om mennesker og menneskelige relasjoner, sier Røyneland.

Les også: Disse norske filmene ser du på kino i høst

Anders Baasmo Christiansen og Jesper Christensen i Kongens nei
Anders Baasmo Christiansen og Jesper Christensen i Kongens nei

Dette blir stående

Filmen er basert på Alf R. Jacobsens 2011-bok med samme navn, men manusforfatterne har tatt hele runden med historikere så vel som folk som kjente kongefamilien og kretsen rundt.

– Jeg har stor respekt for gjennomslagskraften og definisjonsmakten en film har. Dette blir stående, mer enn noen biograf klarer med sin bok. Samtidig måtte jeg ikke være for ydmyk, og måtte ikke bli for begeistret for Haakon, som er en utrolig interessant person, sier Erik Poppe.

Han lar autentiske filmklipp i svart-hvitt rulle og gå i rulletekstene i starten, for å sette handlingen inn i kontekst. Radiomeldingen om "Blücher" leses opp, før handlingen går over til fiksjonen – der kongen leker gjemsel med prinsebarna på Skaugum, før kronprinsen kommer ut døren og sier "De er her, far. Nå er de her".

Les også: Høstens filmperler

Tuva Novotny i Kongens nei
Tuva Novotny i Kongens nei

Generalen Olav

Det er Anders Baasmo Christiansen som gestalter kronprins Olav, og skal håndtere dette angivelige temperamentet – så vel som å låne stemme til monarken som gjerne ble parodiert i eldre år.

– Jeg satt på Nasjonalbiblioteket og hørte på klipp fra 1930, -40- og -50-årene, og Olav var mye lavere i stemmen da.

Skuespilleren møtte aldri kong Olav, selv om han er i tvil og må tenke etter før han fastslår at det "var kronprins Harald som åpnet Mjøsbroen i 1985". Det som fikk ham til å føle at han forsto lynnet til sin rollekarakter, var møtet med general og tidligere forsvarssjef Sverre Diesen.

– Jeg snakket med ham om hvordan Olav var som general. Og det var han i blodet. Han ville kjempe, og ble forsvarssjef senere i krigen. Frustrasjonen mellom dette og rollen som kronprins preger ham.

Les også: Kongens nei norsk Oscar-kandidat

Anders Baasmo Christiansen og Jesper Christensen i Kongens nei
Anders Baasmo Christiansen og Jesper Christensen i Kongens nei

Om familie på flukt

I rollen som den danskfødte kongen hentet Paradox film og Poppe inn en dansk skuespiller som akkurat var blitt kåret til årets republikaner på hjemmebane.

Men Jesper Christensen vil ikke ta monarkidiskusjonen på pressetreffet for "Kongens nei" denne onsdags formiddagen i Filmens Hus. Han nikker mot filmplakaten der kong Haakon ruver, og fastslår:

– Han er en samlende figur. Det er umulig å sysle med kong Haakon uten å få en enorm respekt for ham. Han setter maktpyramiden på hodet, han tar stilling, og beskytter Norge mot et høyrekupp. Og så elsker han barn, sier Christensen, som ble overrasket over én ting da han satte seg ned og lyttet til kongelige opptak fra 1930-tallet.

– Etter 35 år i Norge snakket han fremdeles det fineste dansk! Var han så arrogant? Jeg har ikke noe svar på det, sier Jesper Christensen og slår klart fast at han "ikke gidder å bruke et halvt år av livet på å spille i en historietime".

– Vår jobb er å fortelle en historie om en familie i krig og på flukt, og få den til å føles like virkelig som det vi leser om i dag – fra Syria.

"Kongens nei" har norgespremiere 23. september 2016 - billetter finner du her