Adjø Montebello

Karpe overrasket over Amanda-nominasjoner – regissøren kalte filmen en absurd idé

Karpe Diems særegne konsertfilm «Adjø Montebello» er nominert til fire Amanda-priser. Det overrasker Magdi og Chirag.

– Vi trodde Amanda var for tradisjonelle spillefilmer, så dette var en stor overraskelse, sier de to til NTB.

Hydriddokumentaren «Adjø Montebello» ble innspilt under rapduoens heidundrende Spektrum-konserter i april 2017 – uten at publikum visste det skulle bli spillefilm.

Adjø Montebello

Uten regler

Magdi beskrev «Adjø Montebello» før desemberpremieren samme år som «en film uten regler», som blandet mange ulike sjangre. Og fansen svarte – med å knekke billettsalgsystemet og forhåndskjøpe 10.000 billetter det første døgnet.

Nå vanker Amanda-nominasjonene for «Adjø Montebello», noe Karpe-gutta kommenterer slik:

– Vi er glad for at vi og de rå folkene vi jobbet med får velfortjent skryt, sier de til NTB.
Adjø Montebello

Selv er Chirag Rashmikant Patel og Magdi Ytreeide Abdelmaguid nominert sammen med Kjetil Røst Nilsen og Thomas Kongshavn i kategorien for beste musikk.

Astrid Sætren og Sebastian Ekeberg er nominert i kategorien for beste produksjonsdesign/scenografi, sammen med filmer «Den 12. mann» og «Thelma».

I kategorien for beste visuelle effekter er Torgeir Busch fra Storyline Studios nominert, mot de samme to storfilmene, mens i kategorien for beste klipp er Jonas Aarø og Thomas Trælnes nominert.

Adjø Montebello

– Absurd idé

Regissør for «Adjø Montebello» var Thea Hvistendahl, som synes det er «sykt kult» med Amanda-nominasjonene.

– Det har vært et fantastisk prosjekt å jobbe med, og så mange dyktige mennesker ga all den lille tiden vi hadde for denne absurde ideen, sier hun til NTB via managementet Little Big Sister.– Dette er over all forventning og vel fortjent til de nominerte, sier en «veldig stolt og veldig glad» regissør, som ikke selv ble nominert.
Adjø Montebello

Hvistendahl hadde laget de to Karpe-musikkvideoene «Den islamske elefanten» og fiksjonsdelen på «Attitudeproblem», da hun slapp til med regi på den nyskapende dokumentaren.

Filminstituttet kalte også «Adjø Montebello»-filmprosjektet for «en fengende fiksjonell vri på konsertfilmsjangeren» da de ga tilskudd. NRK Filmpolitiet karakteriserte den som en «kunstnerisk ambisiøs musikkfilm som blander sanger, skråblikk og samfunnskritikk i en original miks av fiksjon og konsertfilm».