"Very nice!" – Kasakhstans turistkontor omfavner Borat-harseleringen

NTB
Publisert:

I en ny serie reiselivsreklamer for Kasakhstan tar turistmyndighetene i bruk Borats signaturreplikk "Very nice".

Annonse

"If you can't beat them, join them", heter det. Og det later Kasakhstan til å ha gjort i kjølvannet av premieren på Borat-film nummer to, der Sacha Baron Cohen på ny gestalter den kasakhstanske reporteren Borat Sagdiyev.

Oppfølgeren har en rekordlang tittel der også landet nevnes: Borat Subsequent Moviefilm: Delivery of Prodigious Bribe to American Regime for Make Benefit Once Glorious Nation of Kazakhstan.

Nå har turistmyndighetene i Kasakhstan sluppet fire korte reklamefilmer, som viser fram landskapets natur og kultur – og der menneskene sier "Very nice", akkurat som Borat gjør, melder New York Times.

– Kasakhstans natur er "very nice". Maten er "very nice". Og menneskene er, til tross for Borats skjemt om det motsatte, noen av de fineste i verden, sier Kairat Sadvakassov, nestleder for Kazakh Tourism, i en uttalelse.

Annonse

En av filmene viser en mann som drikker gjæret hestemelk – ikke hesteurin, som i Borat-filmen – på et marked og utbryter "det er faktisk very nice".

Det er amerikanske Dennis Keen, bosatt i Kasakhstan, og hans venn Yermek Utemissov som ifølge avisen kom med ideen om å snu all omtalen til en serie positive reklamer og som også har laget filmsnuttene.

Det er en helomvending i forhold til første Borat-film ut i 2006, som fikk landets myndigheter til å fly i flint – og truet med å saksøke Sacha Baron Cohen. Filmen ble forbudt, også på DVD, og nettstedet til filmen ble blokkert for landets innbyggere.

Men i 2012 takket landets daværende utenriksminister Borat-filmen for å ha trukket turister til landet, og at ti ganger flere søkte om visum enn før.

Annonse

Likevel raser den kasakhstansk-amerikanske foreningen i USA mot "Borat"-film nummer to, som de hevder fremmer "rasisme, kulturell appropriasjon og fremmedfrykt". Foreningen har sendt brev til Amazon, som har distribusjonsretten til filmen, og spurt hvorfor en liten nasjon som deres kan bli offentlig uthengt.

Også 100.000 av landets innbyggere har signert en underskriftskampanje på nett som krever at filmen trekkes tilbake, etter at traileren ble sluppet i september.

Annonse