- Amélie må fram

1. juli slippes "Den fabelaktige Amélie fra Montmartre" på vhs og dvd. Filmen ble en kjempsesuksess på kino, og mange butikker ser frem til å selge filmen. De mener den har et langt større potensiale enn hva man ofte ser hos filmer som ikke er engelskspråklige. Kanskje kan Amélie sette en ny standard for europeisk film?

"Den fabelaktige Amélie fra Montmartre" er snart sett av 150.000 på kino. Filmen mottok to britiske BAFTA-priser, og er nominert til et antall både Oscars og franske Caesar-priser. Når filmen slippes på vhs og dvd 1. juli blir det likevel spennende å se hvordan filmen skal nå ut til et stort publikum, videopublikumemt er nemlig ikke godt vant med å kjøpe europeiske kvalitetetsfilmer.

Innkjøpsmedarbeider Håvard Fossan hos Free Record Shop har kartlagt problemet.
- Jeg har sett at flere av hva man kan kalle litt smalere, urbane titler, kan bli neglisjert når de kommer for salg. "Amélie" er sett av nærmere 150.000 på kino. Det er en film som gjør at man får tak i en del av de kundene som ikke har vært ute etter å kjøpe film tidligere - særlig de litt eldre. De skiller seg mye ut fra det vanlige dvd-publikummet vi møter til daglig - yngre gutter som skal ha kassasuksesser. Det samme gjelder "101 Reykjavik" som SF slapp nylig. Det er en film som er bra, men som ikke får leve opp til potensialet sitt. Den forsvinner i jungelen blant alt annet. Denne typen film må fram i butikk for å kunne selge, sier Håvard Fossan til Filmweb.

Free Record Shop har et av de mest ettertraktede utstillingsvinduene for hjemmeunderholdning i sin butikk i Karl Johans gate i Oslo. Vi spør om man kan vente seg en "Amelie"-installasjon der.
- Det handler om å være tro mot kundene sine også, og jobbe med de tingene som den største andelen av våre kunder vil ha. Vi har aldri gjort noe sånt med en tittel som dette. På en annen side er "Amélie" noe av et urbant fenomen. Som en sommer-release med masse visuelle effekter for å gjenskape stemningene fra rivieraen i filmen, det har jeg tro på, konkluderer Håvard Fossan.

"Den fabelaktige Amélie fra Montmartre" er nominert til fem Oscars, og kan slå "Elling" som beste fremmedspråklige film. Håvard Fossan mener at "Amélie" ikke behøver slik drahjelp for å selge til det norske publikum.

- For mange vil den ikke trenge det pushet. Filmen i seg selv har blitt hypet på sin egen kvalitet. Det Sandrew sitter med her behøver ikke noe kreativt markedsjippo. I tilfelle den vinner Oscar, er det selvfølgelig noe som er verdt å ta med. Jeg ville nok personlig legge mer vekt på at de har et kvalitetsprodukt i seg selv, og heller tenke mer på hvordan de kan utnytte det.

Markedssjef Gro Marthinsen hos Sandrew Metronome Video opplyser at markedsføringsplanene rundt "Den fabelaktige Amélie fra Montmartre" på langt nær er fastsatt.
- Vi jobber fortsatt med saken og prøver å lage et samarbeid med naturlige partnere, opplyser Marthinsen.
Initiativet fra Free Record Shop antyder at det kan bli etterspørsel etter profileringsmateriell på størrelse med Hollywood-titler som har solgt mer enn 150.000 kinobilletter. Vi spør Gro Marthinsen om hva man kan vente.
- Det blir sannsynligvis ikke noe mer butikkmateriell enn vanlig. Det blir selvfølgelig postere og sjokkselgere for kjøpefilm. Det blir printannonsering. Vi har ennå ikke tatt noen avgjørelse om tv-annonsering. Vi må også se på hvilke samarbeidspartnere vi kan gå ut sammen med. Før vi har avsluttet samtalene med eventuelle partnere er ingenting avgjort, avslutter Marthinsen.

"Den fabelaktige Amélie fra Montmartre"

Orginaltittel: Le fabuleux destin d´Amelie Poulin

Studio: Tapioca Films, France 3 Cinema

Distributør: Sandrew Metronome Video (Europafilm på kino)

Regi: Jean-Pierre Jeunet

Medv.: Audrey Tautou, Mathieu Kassovitz, Rufus

Genre: Komedie

Nasjonalitet: Fransk

Produksjonsår: 2001

Kinopremiere: 12. oktober 2001

Kinobesøk: 146.050

Billettsalg: kr 8.647.000

Antall uker på kino topp 20: 20 hvorav 17 er topp ti

Beste plassering: 3. plass i uke 45, 2001

Videolansering: 1. juli 2002