Bent Hamer

Kan kunsten å tilfredsstille i Cannes

– Det er klart dette gir en ekstra selvtillit som filmskaper, sier regissør Bent Hamer om den strålende mottakelsen av «O' Horten» på verdens største filmfestival.

Det er en åpenbart en blid og fornøyd regissør vi møter i den franske festivalbyen, like ved den samiske lavvoen hvor norsk film har blitt markert i år.

Han har all grunn til å smile, for mottakelsen av filmen om den pensjonerte lokomotivføreren Odd Horten, spilt av Bård Owe, har vært over all forventning.

– Jeg begynte dagen i dag med å bli intervjuet av L.A. Times. Siden har det gått i ett, smiler han, antrukket i sommerlig blå skjorte og med de sedvanlige runde solbrillene på nesetippen.

Fjerde i Cannes

– Det er litt stress å gjøre så mange intervju på en dag, men samtidig ser jeg positivt på det. Folk liker filmen min og vil gjerne prate med meg om den. Det hadde jo vært langt verre hvis det var motsatt! humrer han.

– Journalistene jeg møter her nede er som regel profesjonelle, og kjenner filmene mine godt. Det er inspirerende. Vel, innimellom møter jeg også enkelte som spør hva min siste film handler om. Da har jeg mest lyst til å bare gå fra intervjuet. Hehe.

Sandefjord-regissørens femte spillefilm er oppsiktsvekkende nok også hans fjerde som vises i Cannes. « O' Horten»; som hadde norsk premiere i romjula, har blitt vist i sideprogrammet Un Certain Regard i Cannes.

Onsdagens utgave av det prestisjefylte bransjebladet Variety hadde hele forsiden dedikert til « O’Horten».

– Jo da, det er artig det, nikker Hamer.

– Dette er faktisk en form for markedsføring man bestiller og betaler for, så det var forventet. Og forventet er også regningen de kommer til å sende, spøker han, med et fnugg av svart humor.

Overstrømmende

Fullt så forventet var nok ikke kritikere og publikum i Cannes sin overstrømmende jubel etter onsdagens visninger av « O’Horten» i Cannes.

– Det varmer, sier Hamer, som allerede i 1995 var ved filmfestivalen med debutfilmen «Eggs».

– Selv om jeg har vært i Cannes noen ganger nå og har vært heldig og fått gode mottakelser, blir man jo aldri helt vant til dette, sier 51-åringen, som mener at det vel så mye skyldes flaks og tilfeldigheter som talent at han har fått reise så mange ganger til Den franske rivieraen med filmene sine.

– Timing og det å komme med rett film til rett tid, er nok noe som er utenfor min kontroll, påpeker han beskjedent.

Sofistikert

Hva er det så Cannes-publikum og kritikere liker så godt med Hamers litt sære drama om eldre mennesker?

Internasjonale kritikere NTB har snakket med mener at den er en «sofistikert kunstfilm, rar til tider, men fin og varm, og annerledes på en positiv måte».

Hamer selv tror at folks bifall for « O’Horten» kan tilskrives at det er en svært personlig film med spesielle og absurde øyeblikk.

– Det er heller ikke så ofte man ser filmer som handler om eldre mennesker, og det tror jeg publikum setter pris på, sier han.

Gjerne USA

For noen år siden regisserte Hamer « Factotum» (2005), om den alkoholiserte forfatteren Charles Bukowski, i USA. Ga det mersmak?

– Jeg lager gjerne en film til i Amerika, spesielt liker jeg å jobbe med amerikanske skuespillere. De er svært dyktige. Stadig vekk leser jeg manus på engelsk, men det må være noe bra og kvalitetsrikt om jeg skal falle for det.

Selv om Hamer har evne til å glede et kritisk publikum i Cannes, understreker han at han ikke på noen som helst måte kan hvile på sine laurbær – riktig ennå.

– For tiden har jeg flere prosjekter på gang, og et visst press på meg i forhold til hver ny film jeg skal lage. Det hadde vært veldig behagelig om jeg bare kunne kjøre på uten noen kvalitetskontroll. Men slik er det jo dessverre ikke, og det er vel kanskje ikke så dumt heller egentlig, avslutter filmskaperen fra Sandefjord, og må løpe av gårde til et nytt intervju, med en tysk fjernsynskanal.