Micmacs - Det glade vanvidd

Jeunet mikser alt han elsker

"Micmacs – Det glade vanvidd" inneholder alt Jean-Pierre Jeunet elsker.

– Jeg ville lage en film som inneholdt våpen, film, Sergio Leone, dumme mennesker, smarte mennesker, sier den franske regissøren.

Jean-Pierre Jeunet er mest kjent for "Den fabelaktige Amelie fra Montmartre", filmen som ble et fenomen verden over for snart ti år siden.

"Micmacs – Det glade vanvidd" inneholder alt Jeunet ville ha med i den nye filmen sin. Det er fortellingen om en mann som ved en feil får en kule i hodet, men overlever. Etter en tid som hjemløs blir han tatt hånd om av en gruppe med særinger – og begynner med hjelp fra dem å planlegge sin hevn mot de to våpenfabrikantene som laget kulen han har i hodet.

– Det er en blanding av alt jeg elsker, sier Jean-Pierre Jeunet, som etter "Amélie"-filmen også fikk suksess med "En langvarig forlovelse" (2004).

Den nye filmen hans hadde norgespremiere fredag 27. august.



Kjappe detaljer

Som i alle hans filmer er "Micmacs" stappfull av små, ofte lynraske detaljer. Det er lett å tro at de blir improvisert fram der og da, men slik er det ikke.

– Alt er tatt med i manus. Hver eneste lille detalj er der. Jeg ser så mange filmer som føles tomme og det vil ikke jeg lage. Det er min filosofi. Jeg nyter å vite at hver filmrute kan løftes ut og ses som en slags tavle.



Selv hans alvorlige filmer, som "En langvarig forlovelse", der historien kretser rundt 1. verdenskrig, inneholder scener med absurd humor.

– Min humor er farlig noen ganger. Jeg vil at den skal være visuell og den skal føles som om den kom fra en tegnefilm. her driver jeg gjøn med våpenindustrien. Den fungerer for en del, og ikke for andre. Jeg har alltid følt meg inspirert av for eksempel Chaplins "Diktatoren".

Farger

Jeunets filmer kjennetegnes også av en svært gjennomtenkt bruk av farger, som han ofte fremhever.

– Jeg arbeider med det i ukevis. Det er veldig dyrt og ofte er det ingen som legger merke til det.

Audrey Tautou i Den fabelaktige Amelie fra Montmartre

Han tar seg god tid mellom filmene sine, og nå leter han etter en bok han kan filmatisere.

– Det tar så lang tid å skrive et originalmanus og så filme det. Jeg vil lage noe som går fortere nå.