Joachim Trier

Sterk andrefilm

Joachim Trier har regien på "Oslo, 31. august", som endelig skal vises for norsk publikum.

Det er en ydmyk regissør som møter pressen i Oslo, dagen før Norgespremieren. At filmen allerede har vært vist i Cannes og under Haugesund Filmfestival, har ikke roet nervene til Joachim Trier.

- Jeg er kjempespent på hvordan det norske publikummet vil ta imot filmen, karakterene og byen som vi skildrer.

Filmen er inspirert av kultromanen Le feu follet, skrevet av Pierre Drieu La Rochelle. Manusforfatterne Eskil Vogt og Trier (" Reprise", 2006) forteller historien om Anders ( Anders Danielsen Lie), som er drevet til sitt eksistensielle nullpunkt. Han er snart ferdig med sin narkotikarehabilitering på landsbygda, men stiller spørsmål ved om det er noe liv for han utenfor rehabiliteringsenteret. Anders får én dags permisjon fra senteret og drar hjem til Oslo, der han driver rundt i byen og treffer gamle kjente.

Hans Olav Brenner, Anders Danielsen Lie og Ingrid Olava fra Oslo, 31. august

Han treffer blant annet paret Thomas ( Hans Olav Brenner) og Rebekka (Ingrid Olava), som har etablert seg med barn og er et helt annet sted i livet ann Anders er. Brenner og Olava debuterer som skuespillere, og er mest kjent fra litteratur- og musikkarenaen.

På spørsmål om hvorfor Trier valgte uerfarne skuespillere til to store biroller, får vi vite at Brenner og Olava rett og slett var karakterene da de kom på casting. I tillegg kjente de hverandre fra før, noe som gjør parets forhold særdeles troverdig. Brenner og Danielsen Lie kjente forøvrig også hverandre fra før, noe som styrker publikummerens tro på Anders og Thomas' gamle vennskap i filmen.

Oslo, 31. august

VOLDSOMT GOD KRITIKERMOTTAGELSE

Det tok bare ett år fra manusforfatterne startet å utvikler ideen, til den var ferdig.

Det hektiske etterarbeidet etter innspillingen skyldtes at filmen ble invitert til å ha verdenspremiere under det prestisjefulle programmet Un Certain Regard i Cannes i vår. Trier ble dermed den eneste norske regissøren med spillefilm i et offisielt program i Cannes 2011. Det ble ikke pris, men stor internasjonal oppmerksomhet rundt filmen. I midten av august ble det klart at " Oslo, 31. august" er én av tre filmer som vurderes som norges Oscarkandidat i kategorien Beste fremmedspråklige film. Torsdag 1. september får vi vite om den slår " Sykt lykkelig" og " Sønner av Norge" i kampen om en billett til den internasjonale potten av filmer som igjen skal snevres inn før Oscarutdelingen neste år.

- Det har vært en fantastisk kritikermottagelse, og det var ærefullt å få vise filmen i Cannes. Jeg prøver å ta det til meg, forteller Trier, som har fått råd av en god venn om å "fylle kamelpukkelen med ros, for det kan bli en lang tur i ørkenen til neste gang". Men selv om lovordene har haglet så langt, er ikke Trier blasert av den internasjonale oppmerksomheten.

- Den største utfordringen ligger i om det norske folket liker filmen. Jeg håper at publikum kan kjenne seg igjen i aspekter ved filmen, og at den rører ved noe.

Anders Danielsen Lie i Oslo, 31. august

Forrige uke ble det også klart at filmen er utvalgt som Norges kandidat til Nordisk råds filmpris, en bemerkelse ingen norsk filmskaper har kunnet smykke seg så langt. "Oslo, 31. august" avsluttet filmfestivalen i Haugesund, og vant kritikerprisen under samme festival. Juryen skrev at Trier har laget en film man "ikke går uberørt fra".

Neste stopp for filmen er Toronto Filmfestival i september, der der den er nominert til enda en pris. Deretter skal Trier og Vogt i gang med et amerikansk filmprosjekt, som de er i gang med å caste skuespillere til. Vi ønsker superduoen lykke til!