Keira Knightley som Sabrina Spielrein i A Dangerous Method

Cronenbergs farlige metode

Hvis noen skulle lage film om psykoanalysens fødsel, måtte det bli David Cronenberg (68). Cronenberg-klassikerne "Shivers" og "The Fly" har vært gjenstand for debatt i tidsskrifter som The International Journal of Psychoanalysis.

Nå er han på banen med "A Dangerous Method" ( norgespremiere 2. desember), der han skildrer møtet mellom Sigmund Freud og Carl G. Jung i Wien tidlig på 1900-tallet.

– Jeg tror skrekkfilmene mine faktisk har påvirket psykoanalysen, sier han ubeskjedent under avslutningen av London Film Festival.

– Ærlig talt, det ryktes om at de blir vist under psykoanalytiske seminarer, og at de blir vist for pasienter. Gudene vet at jeg ikke får betalt for det, fortsetter canadieren og sølvreven Cronenberg.

EROTISKE SCENER

Igjen samarbeider han med Viggo Mortensen (Freud), slik han gjorde det på " A History of Violence" og " Eastern Promises".

Viggo Mortensen som Sigmund Freud og Michael Fassbender som Carl Jung i A Dangerous Method

I tillegg har han mobilisert fremadstormende Michael Fassbender (Jung) og Keira Knightley i rollen som det russisk-jødiske bindeleddet Sabina Spielrein (1885-1942).

– Casting er rene heksekunsten, hevder Cronenberg, som møter pressen iført dongeri og allværsjakke.

– Det er en sentral del av regissørjobben som nesten er usynlig. Det finnes ingen retningslinjer utover intuisjonen din, og ingen garanti for at to mennesker som aldri har møtt hverandre før, vil ha kjemi på lerretet. Uansett hadde jeg alltid Keira i tankene her. De erotiske sekvensene og "bli gæren"-scenene var selvsagt vanskelige. Men hun er utrolig gløgg og gjorde masse research.

Keira Knightley som Sabina Spielrein og Michael Fassbender som Carl Jung i A Dangerous Method

FULGTE MANUSET

Cronenberg er minst like tilfreds med manusforfatter Christopher Hampton, Oscar-vinneren bak " The Quiet American" og " Atonement".

– Dette var lett, skryter han, og forklarer med at han "bare fulgte dreieboka".

– Nøkkelen var at Christopher greide å komprimere et usedvanlig komplekst tema. Det var hundrevis av eksentriske, fantastiske typer som fløt inn og ut av denne verdenen. Christopher maktet å redusere det hele til fem hovedskikkelser, men samtidig beholde essensen og følelsen og teksturen fra epoken. Det er trikset. Straks vi hadde manuset, var det kun et spørsmål om å sette det ut i live.

VOND Å FINANSIERE

Skjønt, noen vansker var det underveis. Til tross for at han har kulthits som " Naked Lunch" og " Crash" på CV-en, må selv Cronenberg smiske for pengesekkene i bransjen.

– Den viktigste utfordringen med å få finansiert filmen, var at den stort sett består i snakk. Det handler om intellekt, hvilket var et problem, konstaterer han.

– For disse menneskene handlet det alltid om intellekt og utvikling av teorier. Det var en personlig affære, en lidenskapelig affære. De prøvde å implementere disse tingene i dagliglivet – det var mer enn et abstrakt begrep. Psykoanalyse var et umåtelig spennende felt. Alle som ble berørt av det, følte at det representerte en ny måte å leve – en ny måte å forstå tilværelsen – på.

Tilbake til Filmperler