Silje Reinåmo er Thale

Her kommer HULDRA

Fantasythrilleren "Thale" er klar for å møte sitt norske publikum, før eventyret fortsetter i utlandet.

17. februar er det klart for norsk kinopremiere på fantasythrilleren “ Thale”, hvor vi stifter bekjentskap med den mytiske Huldra, en film som allerede er på vei ut i den store verden.

Filmens regissør, manusforfatter, fotograf, klipper, scenograf og kostymeansvarlig Aleksander Nordaas ( jepp, han har faktisk fylt alle de rollene) har forlengst skaffet seg agent i Hollywood og produsent Bendik Heggen Strønstad er i full gang med å selge filmen i det store utland. Under filmfestivalen i Berlin nylig satt han i salgsmøter dagen lang, og etterspørselen var enorm. Alt dette før den norske premieren.

Produsent Bendik Heggen Strønstad og regissør Aleksander Nordaas på pressedagen til Thale

- Når vi startet med filmen var det å bli vist på norske kinoer som var målet. Alt det med Hollywood er såpass surrealistisk at det forholder jeg meg knapt til foreløpig. En ting om gangen, sier regissøren, som nå gleder seg veldig til å endelig få vist filmen sin til det norske kinopublikummet.

Men hvorfor valgte han nettopp Huldra som utgangspunkt?

- Jeg har alltid syntes at Huldra er fascinerende, hun er så lik oss. Og hun kan være både god og ond - et spennende utgangspunkt for en film.

Åstedvaskerne Leo (Jon Sigve Skard) og Elvis (Erlend Nervold) i Thale

I filmen møter vi åstedsgranskerne Leo (Jon Sigve Skard) og Elvis (Erlend Nervold), to kompiser som er svært så forskjellige.

- Leo er litt mutt og ganske avstumpet. Han lar seg ikke affektere så lett, forteller Jon Sigve Skard om sin rollefigur.

Erlend Nervold beskriver sin karakter, Elvis, som Leos motstykke:

- Han er nysgjerrig og mer ustø. De har begge sitt å slite med på hvert sitt plan.

En dag kommer de to kollegene over en mysitisk kjeller på et åsted, som skjuler en grusom hemmelighet. Handlingen spinner videre rundt myten om Huldra, og det skal avsløres det hvem hun egentlig er.

Silje Reinåmo er Thale

Silje Reinåmo, som spiller tittelrollen, hadde litt av en utfordring når hun skulle forberede seg til innspillingen. Rollefiguren hennes er uten tale, og nesten uten klær, gjennom hele filmen.

- Vi leste oss opp på Huldra, og jeg brukte også tid på å sette meg inn i det med sjokk og traume, sier Reinåmo, som også kan fortelle at hun brukte Natascha-saken som inspirasjon:

- Thale er som et underutviklet barn, tatt fra sine egne og sperret inne.

Silje Reinåmo på pressedagen til Thale

Reinåmo hadde også fysiske utfordringer under opptakene. Store deler av filmen finner sted i kjelleren til regissørens far, en uisolert sådan, hvor hun er våt og uten klær.

- Det er ikke akkurat glamourøst med filminnspilling, ler hun, og garanterer at hun ikke vil få divanykker selv om muligheter i Hollywood skulle åpne seg.

Å være naken foran kamera har gått bedre enn hun hadde trodd, mye takket være tillitten til regissør Nordaas, som også var fotograf:

- Jeg stolte veldig på Aleksander, og følte meg trygg på at han ville få det til å se fint ut.

Nordaas er nemlig meget opptatt av det visuelle. Hans største inspirasjon blant andre filmskapere er Jean-Pierre Jeunet, mannen bak " Delikatessen" (2001) og " Den fabelaktige Amelie fra Montmartre" (2001).

- Jeg liker hans visuelle stil, og det alternative med ingredienser som er litt off.

Han har ingen klassisk filmutdanning, men har drømt om å bli filmskaper siden han lånte sin fars videokamera da han var liten.

Aleksander Nordaas på pressedagen til Thale

Å stable "Thale" beina har tatt lang tid. Etter sin første langfim, "Sirkel" (2005), var Aleksander Nordaas fast bestemt på at hans neste film skulle få kinodistribusjon. Det var først etter at han flyttet tilbake til Mosjøen at det løsnet. Da han begynte med filmingen i 2009 hadde de et budsjett på under 100 000 kroner, men Nordaas var fast bestemt på at dette skulle gå:

- Vi skulle klare å dra Huldra over målstreken!

Og stå-på-viljen har betalt seg. Basert på en teasertrailer lagt ut på nettstedet twitchfilm.com i fjor fikk filmen mye oppmerksomhet, som resulterte i at Nordaas skaffet seg agent i Hollywood. Her i Norge fikk produksjonsselskapet en avtale med Euforia, som blant annet sikret norsk kinodistribusjon og midler til etterarbeid og spesialeffekter fra prisbelønte Storm Studios, samme selskap som gjorde effektene i “ Max Manus” og “ Trolljegeren”.

Og apropos "Trolljegeren": Nordaas og teamet bak "Thale" var bekymret for den filmen en periode. Med svært lite budsjett tar det tid å lage film, og derfor måtte de observere at en annen film med norsk folklore som utgangspunkt kom dem i forkjøpet. Men når de etter hvert fikk se at det var en helt annerledes film, ble de beroliget. Og når “Trolljegeren” gjorde så voldsom suksess i utlandet, ble det hele snudd til en fordel og potensiell drahjelp for “Thale”.

Trolljegeren

Det neste som skjer for "Thale" er visning på filmdelen av musikkbransjefestivalen South By South West i Austin, Texas, som foregår i mars, og deretter skal de vise seg frem på filmmarkedet under Cannes-festivalen i mai.

Hva er nøkkelen til suksessen? Norsk folklore, lavbudsjett og enormt med stå-på-vilje. Målet med norsk kinodistribusjon er oppnådd og utlandet venter.

- Alt som kommer nå er bare bonus, sier Silje Reinåmo.