Alfred Hitchcock

Født 13. august 1899 - 29. april 1980 , Leytonstone, London, England, Storbritannia
Fødenavn: Alfred Joseph Hitchcock

Alfred Hitchcock kalles gjerne "Spenningens mester". Han startet sin karriere i stumfilmens æra, og ble vant til å bruke bilder, og ikke ord, til å fortelle historiene sine. Dette tok  han med seg gjennom hele sin karriere. Han var svært opptatt av visuelle detaljer og fylte filmene sine med innovative kameravinkler, kjøringer og montager.

Den psykologiske og moralske kompleksiteten er også typisk for Hitchcocks filmer – skyld og uskyld er ikke alltid det det ser ut som, heltene er ikke alltid så uskyldige.

Han begynte sin filmkarriere som titteldesigner for Lasky Filmstudio i 1920, og fikk sin første sjanse til å prøve seg som regissør i kortfilmen "Always Tell Your Wife" (1923) da den daværende regissøren ble syk. Etter flere ulike prosjekter fikk Hitchcock sitt gjennombrudd som regissør med filmen "The Pleasure Garden" i 1925.

I 1927 kom den første filmen som kjennetegner Hitchcocks filmer; "The Lodger: A Story of the London Fog". Suksessen fortsatte med filmer som "The Lady Vanishes" (1938) og "Jamaica Inn" (1939), noe som førte til at Hitchcock flyttet til USA med kone og barn i 1940. Det var forresten med "The Lady Vanishes" at Hitchcock startet tradisjonen med å dukke opp i alle sine filmer.

Filmen "Saboteur" fra 1942 ble så populær at filmselskapene fra nå av brukte navnet hans i filmtitler, slik som "Alfred Hitchcocks Family Plot". Fra 1950-tallet kom hans aller mest kjent filmer på løpende bånd: "Dial M for Murder" (1954), "Vinduet mot bakgården" (1954), "Mannen som visste for meget" (1956), "Vertigo" (1958), "Psycho" (1960), "Fuglene" (1963) og "Marnie" (1964).

Filmskaperen har i alt vært nominert til fem Oscar-priser.

Hitchcock hadde en unik evne til å holde publikum på nåler, og regnes som den store pioneren innen skrekk- og spenningsfilm. Det geniale ligger i evnen til å skille mellom forventningen om at noe uhyggelig skal skje og selve sjokket. Nerven ligger i spenningen frem mot selve smellet, et prinsipp den britiske filmskaperen rendyrket og som utallige filmskapere har kopiert etter ham:

"There is no terror in the bang, only in the anticipation of it."

Filmografi

Bilder

Relaterte nyheter