Mangler plakat

The Warrior - den som lever ved sverd

1t. 26min.
Drama
Du må velge kinosted for å se visninger.
Plakat for 'The Warrior - den som lever ved sverd'

Gi din vurdering:

Renskåren og suggererende masala-western med storslåtte bilder i beste Sergio Leone-stil.

Dette tidløse eposet fra ørkenen i Rajasthan i India er historien om krigeren Lafcadia. Han leder en bande med ørkenkrigere, under kontroll av den tyranniske og allmektige herskeren i regionen. Fra sitt fort ute i ørkenen presser herskeren de omliggende landsbyene for penger, og det er bandens oppgave å utføre represalier overfor de som er sent ute med betalingene. På et slikt oppdrag har Lafcadia et skjellsettende møte med ei ung jente. Han legger ned sitt sverd og sverger å aldri drepe igjen. Sammen med Katiba, sin unge sønn, bryter han opp fra sitt voldelige liv, og setter kursen mot fjellene hvor han vokste opp. Men det viser seg raskt at ferden dit blir alt annet enn fredelig, siden Lafcadias arbeidsgiver ikke ser med blide øyne på krigerens omvending. <i>The Warrior - den som lever ved sverd</i> er en storslagen film, som med sitt fantastiske bildespråk er blitt en western i beste Sergio Leone-stil. Vi følger Lafcadias reise fra ørkenlandskapet til de høyreiste fjellene i Himalaya. Opprinnelig inspirert av en japansk samuraihistorie, er filmen et mytisk epos godt forankret i det betagende indiske landskapet. Opprinnelig var <i>The Warrior - den som lever ved sverd</i> nominert som Storbritannias Oscar-kandidat for beste fremmedspråklige film, men ble nektet å stille fordi Oscar-akademiet ikke regnet hindi for å være et britisk språk. Istedenfor ble en walisisk-talende film valgt (selv om flere briter behersker hindi enn walisisk). "<i>The Warrior</i> is a boldly spacious and terrifically confident piece of filmmaking, a movie which hits such an exhilarating stride from the outset it is difficult to credit that this is Kapadia's first full-length venture. It is a really ambitious film; the director's hunting big game, and the sheer chutzpah in the way his picture is laid out reminded me of a description of Orson Welles discussing Macbeth: he picked up the play the way a marksman handled a rifle. [] It is a film that already has - a little self-consciously - some of the flavour and lineaments of a classic, and the picture's look is arguably of many masters of the old and new west: Sergio Leone and Akira Kurosawa come to mind, and the note of moral fable, or elemental male confrontation being played out in the desert or featureless scrub suggest an homage to Lean or Ford." Peter Bradshaw, The Guardian