DRIB

DRIB

12 år
1 t. 33 min.
Drama / Komedie
Du må velge kinosted for å se visninger.
Filmen er tilgjengelig på streaming. Klikk her for å se hvor den kan streames.
Plakat for 'DRIB'
Premiere: 12.05.2017
Sjanger: Drama / Komedie
Manus: Kristoffer Borgli
Nasjonalitet: Norge
Aldersgrense med begrunnelse: 12 år
Uforutsigbare voksenpersoner i scener med voldshandlinger og bruk av rusmidler, gjør at denne filmen får 12-årsgrense.
Språk: engelsk, norsk
Distributør: Nordisk Film Distribusjon

Med DRIB forteller regissør Kristoffer Borgli historien om hvordan hans venn Amir Asgharnejad i 2014 klarte å lure seg med i en i en stor spekulativ markedsføringskampanje for en velkjent energidrikk via et amerikansk reklamebyrå. DRIB er en filmatisk re-konstruksjon av de kuriøse hendelsene som endte opp i Los Angeles, med Amir i rollen som seg selv. DRIB utforsker mediamanipulasjon og moderne markedsføring med en film som viser hvordan noe fiktivt kan ha reelle konsekvenser, og avslører innsideinformasjon om en industri og et firma som forgjeves har prøvd å stoppe denne filmen fra å bli laget.. For å unngå juridiske komplikasjoner har det faktiske energidrikk-merket blitt erstattet med et oppdiktet: "DRIB".

Med DRIB prøver filmskaper Kristoffer Borgli å rekonstruere en innsidehistorie fra et amerikansk reklamebyrå, da de ble lurt til å samarbeide med den norske kunstner- og komikeren Amir Asgharnejad, for å promotere en energidrikk.
Amir ble midlertidig en internasjonal nyhetssensasjon i 2014 ved å provosere fremmede på gatene i Oslo til slagsmål. Millioner av mennesker så videoer av ham som blir tilsynelatende mørbanket, og prosjektet endte opp med å inspirere en stor viral markedsføringskampanje for en velkjent energidrikk. Et ledende reklamebyrå inviterte ham til Los Angeles for å være kampanjens ansikt, men ingenting gikk som forventet. For Amir var det hele en storslått spøk, mens for reklamebyrået en kampanje verdt millioner. Filmen er en nøyaktig rekonstruksjon av den absurde og tragikomiske prosessen Amir gikk igjennom som etterfølge av å bli nettkjendis på feil grunnlag.
Mens filmen ble laget har "fake news" blitt et betydelig begrep for verdenspolitikken og "post-truth" kåret til årets nyord 2016, noe som har gjort DRIB sitt fokus på mediamanipulasjon og "trolling" enda mer relevant.