Filmweb
 
 

Nye filmstudieark

Woman

Klassetrinn: 8. - 9. trinn, 10. trinn, Videregående
Fag: Norsk, Samfunnsfag, Naturfag, KRLE-faget
Tema: Barns rettigheter, Død/sorg, Filosofi og etikk, Fremtidshåp og drømmer, Geografi, Identitet, Kjønn og kjønnsroller, Konflikt/krig og menneskerettigheter, Likestilling/kjønnsroller, Menneskerettigheter, Naturfag, Oppvekst/familie, Politikk og samfunn, Religion, Samfunn og individ, Seksualitet, Religion, Språk og uttrykksmåter

Hva vil det si å være kvinne? For å finne svar har regissørene reist verden rundt og gjort to tusen intervjuer med kvinner fra femti forskjellige land. Dette er kvinner med vidt forskjellige livserfaringer, livssyn og sosioøkonomiske forutsetninger. Snarere enn å forsøke å finne...


 
 
 
For Sama

For Sama

Klassetrinn: 10. trinn, Videregående
Fag: Samfunnsfag, Mediefag, Historie, KRLE-faget
Tema: Filosofi og etikk, Historie, Identitet, Individ/gruppe, Konflikt/krig, Mediekunnskap, Menneskerettigheter, Politikk og samfunn, Religion, Samfunn og individ

Akkurat idet det jublende opprøret stilner og bombene begynner å regne over Aleppo, trykker 21 år gamle Waad Al-Khateab på opptaksknappen. De neste fem årene dokumenterer hun det meste hun kommer over – i en by som hun knapt kommer til å kjenne igjen.


 
 
 
monos_sitat_a4.jpg

Monos

Klassetrinn: 10. trinn, Videregående
Fag: Fremmedspråk, Historie, Samfunnsfag, Mediefag, KRLE-faget
Tema: Filosofi og etikk, Historie, Identitet og kjønn, Ideologi, Individ/gruppe, Kjønn og kjønnsroller, Politikk og samfunn, Religion, Samfunn og individ, Seksualitet, Vennskap/respekt

Kolombianske Alejandro Landes har laget en film du aldri før har sett maken til. Vakre tablåer av vill natur brytes opp i intense, tidvis brutale scener i kampen for livet og friheten. I samspill med Mica Levis hardtslående soundtrack gjør dette Monos til en film det er umulig å ikke berøres...


 
 
 
Alt det jeg er

Alt det jeg er

Klassetrinn: 10. trinn, Videregående
Fag: Norsk, Samfunnsfag, Mediefag, KRLE-faget
Tema: Familie og søsken, Filosofi og etikk, Identitet, Individ/gruppe, Kjønn og kjønnsroller, Nordisk, Oppvekst/familie, Samfunn og individ, Seksualitet, Vennskap/respekt

Emilie er 18 år og bærer på en barndom preget av seksuelle overgrep, frykt og taushet. Hun ønsker å ta et oppgjør med den vonde barndommen, men møter en vegg av stillhet. Nå er hun myndig og ønsker å leve et vanlig liv. Men er det mulig for henne å gå...


 
 
 
iHUMAN

iHuman

Klassetrinn: 8. - 9. trinn, 10. trinn, Videregående
Fag: Samfunnsfag, Matematikk, Mediefag, Engelsk, KRLE-faget
Tema: Filosofi og etikk, Identitet, Konflikt/krig og menneskerettigheter, Samfunn og individ, Teknologi

Dokumentar-thrilleren iHUMAN tar oss med på en reise inn i den «usynlige revolusjonen», hvor kunstig intelligens forandrer oss som mennesker, samfunnet og fremtiden. Vi er besatt, avhengig og kontrollert av teknologi. Men, hvem har egentlig kontrollen?


 
 
 
 

Pedagogiske opplegg

Filmstudieark er pedagogiske opplegg til filmer som er aktuelle å bruke i undervisningen og som skolekino. Det blir laget ark til forskjellige klassetrinn, inkludert barnehager og videregående skoler. Undervisningsmaterialet gir informasjon om selve filmen, tematisk bakgrunnsmateriale og forslag til spørsmål og arbeidsoppgaver. I basen kan du søke på filmtitler, klassetrinn, fag og tema for å få forslag på filmer som passer ditt behov.

 
 
 

Studieopplegg for tv

Film & Kino har lansert "Sex, vold og kvalitetsdrama på tv ". Dette er et nytt og omfattende webbasert studieopplegg for tv-serier. Studieopplegget tar for seg historien om hvordan såpeopera ble forvandlet til ”kvalitets-tv” samt analyser av fire tv-dramaer fra 2000-tallet. Klikk her.

 
 
 

Tegneserie med oppgaver til "He Named Me Malala"

Klikk på bildet for å se tegneserien som er tilknyttet filmstudiearket for "He Named Me Malala"

 

Klikk for å forstørre
 
 
 

Hamsun på film

Filmstudieheftet "Hamsun på film" kan lastes ned her.

 
 
 
 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.